|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۱۴۰۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۰
پایگاه خبری رویترز از اعطای وام یک میلیارد دلاری ویتول بزرگترین فروشنده نفت خام جهان به ایران در ازای صادرات محصولات پتروشیمی به این شرکت خبر داد.
 پایگاه خبری رویترز از اعطای وام یک میلیارد دلاری ویتول بزرگترین فروشنده نفت خام جهان به ایران در ازای صادرات محصولات پتروشیمی به این شرکت خبر داد.

 رویترز از قول چهار منبع آگاه خبر داد که ویتول بزرگ‌ترین بازرگان نفتی جهان توافقی را با شرکت ملی نفت ایران نهایی کرده که بر اساس آن مبلغی بالغ بر یک میلیارد دلار به یورو با ضمانت صادرات محصولات پتروشیمی در آینده، به ایران به صورت وام داده است.

تامین مالی اولیه این توافق در واقع اولین قراردادی خواهد بود که بین ایران و یک خانه بازرگانی از زمان لغو تحریم‌ها تا کنون نهایی شده است. ویتول و شرکت نفت ایران از اظهار نظر در این خصوص سرباز زده‌اند.

این توافق نشان دهنده سرعت بازیابی صنایع نفتی ایران بعد از لغو تحریم‌های هسته‌ای است.

این توافق برخی از توافق‌های انجام شده سابق با شرکت‌های غربی را نیز مجددا احیا کرد چرا که نه تنها تحریم‌های اتحادیه اروپا برداشته شد بلکه موانع آمریکا برای دسترسی به دلار نیز که برای بازیابی اقتصاد ایران ضروری بود برداشته شد.

 کمپانی‌های خارجی همچنان با احتیاط نسبت به احتمال شکست قوانین پیچیده قدم برمیدارند و شرکت‌های نفتی بزرگ نظیر شل و بریتیش پترولیوم و انی در بازگشتشان کند عمل می‌کنند.

مدیران عامل این شرکت‌ها عمدتا شهروندان آمریکا هستند و از این رو در ورود به بازار ایران به دلیل تحریم‌های باقیمانده آمریکا معذوریت‌هایی دارند. باب دودلی مدیرعامل بریتیش پترولیوم یکی از این افراد است.

دونالد ترامپ بار‌ها درباره مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای حرف زده و از این رو تردید‌ها را در این خصوص افزایش داده است.

اما حضور مستقل خانه‌های بازرگانی که خصوصی هستند با انعطاف پذیری بیشتری همراه است و این خانه‌ها راحت‌تر و سریع‌تر از سایر شرکت‌ها می‌توانند وارد توافق با ایران شوند.

خانه‌های بازرگانی یکی از راه‌های دسترسی بلند مدت به حجم بالای محصولات نفتی در سالهای اخیر بوده که با تامین مالی اولیه و وام‌هایی که می‌دهند این امر میسر می‌شود. سیستم تامین مالی اولیه توسط بازرگانان عمده‌ای نظیر ویتول منطقه کردستان عراق را در خلال جنگ ایران عراق در دو دهه پیش از خسارت‌های مالی ایمن نگه داشت.

یک منبع آگاه در تهران به رویترز خبر داد که توافق ویتول با ایران در اکتبر به امضا رسید و در این ماه عملیاتی شد.

او گفت: این توافق به یورو است و نرخ سود این وام ۸٪ است که به صورت محصولات نفتی مبادله می‌شود. برخی محصولات می‌تواند از سوی بخش خصوصی مبادله شود و لزوما طرف آن‌ها شرکت ملی نفت ایران نیست.

بازرگانان به دنبال آغاز مبادله نفت خام خزر و محصولات این ناحیه با ایرانند اما فرآیند این توافق‌ها به کندی پیش می‌رود.

ایران سومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک است و بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز محصولات پتروشیمی به ویژه سوخت نفت، گاز پترولیوم و نفتا به بازار آسیا صادر می‌کند.

 ویتول، یک شرکت چندملیتی، به مرکزیت دو کشور هلند و سوئیس است، که در زمینه تولید و مبادله انرژی و کالا فعالیت می‌کند.

دفا‌تر مرکزی گروه ویتول در شهرهای روتردام، هلند و ژنو، سوئیس قرار دارند. ویتول درحال‌حاضر بزرگ‌ترین فروشنده نفت خام جهان، محسوب می‌شود.
منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین