کد خبر: ۱۴۰۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۶
هفته بیستم لیگ برتر انگلیس یک شگفتی بزرگ داشت و آن شکست چلسی بود. تیمی که از آن به عنوان شکست ناپذیرهای جدید لیگ انگلیس نام برده می شد، بالاخره شکست خورد تا نه تنها روند پیروزی های کونته و شاگردانش قطع شود بلکه دیگر تیم های مدعی را هم همچنان امیدوار به قهرمانی نگه دارد.
 هفته بیستم لیگ برتر انگلیس یک شگفتی بزرگ داشت و آن شکست چلسی بود. تیمی که از آن به عنوان شکست ناپذیرهای جدید لیگ انگلیس نام برده می شد، بالاخره شکست خورد تا نه تنها روند پیروزی های کونته و شاگردانش قطع شود بلکه دیگر تیم های مدعی را هم همچنان امیدوار به قهرمانی نگه دارد.

بازی های این هفته لیگ برتر نتایج خیلی جالبی به دنبال داشت به خصوص برای شش تیم مدعی بالای جدولی. لیورپول مساوی کرد تا همچنان فاصله اش با چلسی زیاد بماند و آرسنال هم متوقف شد تا بار دیگر همه از نداشتن شخصیت قهرمانی در تیم آرسن ونگر سخن بگویند. مهمترین نتیجه این هفته لیگ جزیره البته در دربی لندن رقم خورد. جایی که چلسی و تاتنهام برابر هم صف آرایی کردند. یک بازی هیجان انگیز و خاص که به هیچ وجه نمی شد از ابتدا نتیجه اش را پیش بینی کرد. چلسی در شرایطی قدم به این مسابقه می گذاشت که رکورد 13 پیروزی پیاپی را داشت و امیدوار کرد که با کسب چهاردهمین پیروزی برابر تاتنهام، یک رکورد تاریخی از خود در لیگ برتر به جا بگذارد و به رکورد چهارده پیروزی پیاپی آرسنال در یک دهه قبل که به شکست ناپذیرها معروف شده بودند، برسد.

با این حال، 2 گل دله آلی در این بازی روی سهل انگاری مدافعان چلسی، نشان داد که آنتونیو کونته و شاگردانش فعلا باید به همین صدر جدول ماندن قناعت کنند و به دنبال رکوردشکنی نباشند. این بازی تقریبا نزدیک دنبال شد اما نمی توان گفت که حق تاتنهامی ها پیروزی 2-0 نبود. آنها موقعیت های بیشتری ساختند و کم اشتباه تر از آبی پوشان ظاهر شدند. این در حالی بود که چلسی نه تنها در خط دفاعی اشتباهاتی داشت بلکه در خط حمله هم از ایجاد موقعیت عاجز بود و بازیکنان این تیم که نمی توانستند راهی به دروازه تاتنهام بیابند بیشتر مواقع از بیرون محوطه جریمه اقدام به شوت زنی می کردند. شوت هایی که هیچ کدام نتوانست دروازه تاتنهام را فرو بریزد.

شکست چلسی یک بار دیگر همه را در مورد وضعیت مدعیان لیگ برتر و قهرمان احتمالی این لیگ دچار شک و تردید کرده است. چلسی که با خوش شانسی پیش از این دوئل های بزرگی مانند بازی برابر منچسترسیتی را با پیروزی پشت سر گذاشته بود، پس از باخت سنگین هفته های ابتدایی فصل برابر آرسنال، برابر یک تیم شمال لندنی دیگر هم شکست خورد تا مشخص شود که این تیم آنقدرها هم شکست ناپذیر نیست و دیگر مدعیان هم در 18 هفته باقی مانده فصل می توانند همچنان مدعی بمانند. البته این هفته تیم های دیگر از جمله لیورپول رده دومی نتوانست از این موقعیت استفاده کند و با تساوی برابر ساندرلند فعلا با چلسی 5 امتیاز اختلاف دارد. اما چه کسی قهرمان لیگ می شود؟

چلسی
هنوز هم در اکثر نظرسنجی ها و در بین نظرات کارشناسان، این تیم مدعی اول قهرمانی به شمار می آید. آبی پوشان که فصل را خیلی خوب شروع نکردند اما بعد از تغییرات تاکتیکی آنتونیو کونته و استفاده این مربی ایتالیایی از تاکتیک هایی که در یوونتوس به کار گرفته بود و استفاده از سیستم 3-4- 3 روی دور افتادند و با 13 پیروزی پیاپی نه تنها صدرنشینی خود را مسجل کردند بلکه همه را انگشت به دهان گذاشتند تا از آنها به عنوان مدعی اصلی این فصل لیگ برتر نام برده شود. نتایج چلسی با کونته آنقدر خوب بود که خیلی ها به تمسخر گفتند که هواداران چلسی حالا فراموش کرده اند که سرمربی فصل پیش این تیم چه کسی بود و مورینیو و شکل بازی اش کاملا از یادشان رفته است.

شکست برابر تاتنهام اما تلنگری بود که هم به خود آبی پوشان لندنی نشان داد که شکست ناپذیر نیستند و هم به دیگر مدعیان امید دو چندان بخشید. اختلاف امتیاز چلسی در صدر جدول حالا تنها 5 امتیاز است و با توجه به بازی های سختی که این تیم در 18 بازی باقیمانده تا پایان فصل برابر بزرگانی مانند لیورپول، منچسترسیتی، من یونایتد و آرسنال دارد، اصلا بعید نیست که شاگردان کونته امتیازات بیشتری از دست بدهند و راه را برای رسیدن یک تیم دیگر به بالای جدول هموار کنند.

البته خود کونته نظر دیگری دارد. این مربی ایتالیایی بعد از شکست برابر تاتنهام گفت: ” خیلی سخت است که بعد از 13 پیروزی، شکست را بپذیریم اما حالا باید دوباره کارمان را از سر بگیریم و با سخت کوشی بیشتر برای قهرمانی بجنگیم. باید بدانیم که برابر تیم بزرگی شکست خوردیم اما ما آماده ایم که تا آخر فصل برای رسیدن به عنوان قهرمانی کارمان را ادامه دهیم”.

لیورپول
لیورپول این هفته فرصت خوبی داشت تا اختلاف امتیاز خود با چلسی را به عدد 3 برساند اما آنها برابر تیم نه چندان قوی ساندرلند مغلوب شدند تا فعلا 5 امتیاز بین خود و صدر جدول ببیند. با این حال، این تساوی به هیچ وجه نشان دهنده وضعیت واقعی لیورپول نیست. آنها این فصل با یورگن کلوپ یکی از جذابترین تیم های لیگ جزیره شده اند و نه تنها با ارائه بازی هایی هجومی گلزنترین تیم فعلی لیگ هستند، بلکه بازی های دیدنی و منسجم لیورپولی ها، آنها را برابر هر حریفی به یک تیم شکست ناپذیر بدل کرده است. بازی دو هفته پیش لیورپول برابر منچسترسیتی نشان داد که شاگردان کلوپ برای دست یابی به پیروزی حاضرند همه کار انجام دهند و انگیزه بالایی برای کسب عنوان قهرمانی این فصل دارند.

کلوپ که پیش از این در آلمان دورتموند را احیا کرده و این تیم در حضور بایرن مونیخ متمول، توانسته بود 2 فصل پیاپی قهرمانی بوندس لیگا کند، این فصل به دنبال به اتمام رساندن همین ماموریت در انفیلد است. لیورپولی ها تا اینجای فصل هم البته در قد و قواره های یک تیم قهرمان ظاهر شده اند و هیچ کس نمی تواند بگوید که آنها کمتر از تیم هایی مثلا چلسی یا منچسترسیتی، شایسته قهرمانی در این فصل لیگ برتر هستند.

لیورپول به جز بازی برابر ساندرلند، در هفته های اخیر توانسته حداکثر امتیازات را از آن خود کند تا در رده دوم مانده و نزدیکترین رقیب چلسی باشد. وضعیت صدر جدول به گونه ای است که به نظر می رسد این مصاف های رو در روی مدعیان است که نهایتا قهرمان لیگ را مشخص می کند و در این میان کمتر تیمی است که این روزها برای بازی با لیورپول هراس به خود راه ندهد. سرخپوشان فعلا با 48 گل زده بهترین خط حمله لیگ را دارند و انسجام این تیم در همه خطوط آنها را به یک مدعی جدی بدل می سازد. البته در خط دفاعی عملکرد لیورپولی ها ضعیفتر از دو خط دیگر است و آنها با دریافت 23 گل، بیشترین گل خورده را هم بین 6 تیم صدرنشین لیگ دارند که یک نقطه ضعف بزرگ برای تیم یورگن کلوپ به شمار می رود و شاید بزرگترین مشکل آنها برای رسیدن به عنوان قهرمانی لیگ باشد.

تاتنهام
پیروزی برابر چلسی از همه نظر برای تاتنهام دلپذیر بود و حالا آنها در رده سوم جدول هم قرار گرفته اند. البته تاتنهام به همراه منچسترسیتی 42 امتیازی است اما به لطف تفاضل گل، فعلا در رده سوم قرار گرفته است. اینکه تیم های صاحب نام و البته آماده ای مانند منچسترسیتی، آرسنال و منچستریونایتد پایین تر از تاتنهام در جدول قرار دارند، نشان از کار بزرگ پوچیتینو و شاگردانش دارد. آنها که فصل پیش تا یک قدمی قهرمانی پیش رفتند اما نهایتا اسیر بی تجربگی شدند و جام قهرمانی را در کورس با لسترسیتی واگذار کردند، این فصل باانگیزه تر و با تجربه تر از فصل پیش برای قهرمانی تلاش می کنند. البته کار آنها فصل بسیار سخت تر شده است.

چندین تیم آماده امسال برای رسیدن به قهرمانی در لیگ تلاش می کنند و رقابت با مدعیان بزرگ لیگ جزیره، قطعا ماموریتی دشوار برای تاتنهامی است. با این حال، تاتنهام تا اینجای فصل نشان داده که اسیر نام های بزرگ رقیبانش نشده و نمی خواهد برابر مدعیان بزرگ لیگ برتر، عقب بماند. پیروزی تاتنهامی ها برابر چلسی در واقع مانیفستی بود که نشان می داند پوچتینو و شاگردانش می خواهند تا پایان فصل برای رسیدن به قهرمانی بجنگند.

تاتنهام اگرچه بسیار کم هزینه تر از بیشتر تیم های بالای جدولی بسته شده اما این مسئله در کیفیت این تیم تاثیری نداشته است. مائوریسیو پاچیتینو در فصول اخیر چندین ستاره جوان را در تاتنهام شکوفا کرده که جدیدترین نمونه آن هم دله الی است که شب گذشته توانست دو گل تاتنهام برابر چلسی را وارد دروازه، تیبو کورتوآ کند.

اگرچه کار سفیدپوشان لندنی برای قرار گرفتن در صدر جدول لیگ جزیره سخت است اما با حضور بازیکنانی مانند آلی، هری کین و … تاتنهام می تواند امیدوار باقی بماند و حضور مربی آرژانتینی خوش فکر و خلاق این تیم هم، هواداران تاتنهام را امیدوار نگه می دارد.

منچسترسیتی
پس از باخت دو هفته قبل برابر لیورپول، منچستری ها این هفته توانستند برابر برنلی با نتیجه 2-1 به پیروزی برسند. البته این برد با مشقت زیادی به دست آمد که نشان می دهد منچسترسیتی هنوز یک تیم آماده و پرقدرت مانند تیم های قبلی پپ گواردیولا نیست. داستان اصلی منچسترسیتی در این فصل در واقع حضور گواردیولا و تلاش این مربی کاتالان برای خو گرفتن با الزامات لیگ جزیره از یک طرف و تلاش برای تطابق دادن بازیکنان منچسترسیتی با سیستم خاص خودش در طرف دیگر است.

منچسترسیتی ابتدای فصل را رویایی آغاز کرد اما هر چه گذشت، مشکلات این تیم هم مشخصتر شد و شکست برابر چلسی، لسترسیتی و لیورپول نشان داد که هنوز نمی توان در بازی های بزرگ خیلی روی تیم گواردیولا حساب کرد. در خط دفاعی در بعضی مواقع منچسترسیتی در حد فاجعه نشان می دهد و بسیاری از گلهایی که در این فصل دریافت کرده هم روی اشتباهات خط دفاعی خودش بوده تا تیزهوشی حریفان.

در خط میانی و خط حمله هم هنوز منچسترسیتی با گواردیولا به آن هماهنگی لازم نرسیده است. با این حال، نمی توان کتمان کرد که منچسترسیتی در نیم فصل اول لیگ برتر خیلی هم بد عمل نکرده است. آنها در جمع چهار تیم بالای جدول قرار دارند و به عنوان یک مدعی جدی قهرمانی به شمار می روند. زمان هم می تواند شرایط منچسترسیتی را بهتر کند و از آنها یک مدعی جدی تر بسازد.

 البته به نظر می رسید که خیلی از بازیکنان فعلی منچسترسیتی چندان با تفکرات گواردیولا همخوانی ندارند و احتمالا یک خانه تکانی اساسی را در آینده ای نزدیک در اتحاد شاهد باشیم. هر چند، گواردیولا از همان ابتدای ورود نشان داد که با بزرگترین بازیکنان منچسترسیتی هم شوخی ندارد و تبعید جو هارت و کنار گذشته طولانی مدت یحیی توره نشان از جدیت گواردیولا داشت اما احتمالا باز هم تعداد دیگر از بازیکنان کهنه کار منچسترسیتی در آینده ای نزدیک طعم پاکسازی های گواردیولا را خواهند چشید.

آرسنال
در هفته های که آرسنال با نتیجه 3-3 متوقف شد، شاید بزرگترین دستاورد آرسنال در هفته بیستم، گل عقربی اولیویه ژیرو در دقیقه 92 بازی برابر بورنموث بود. البته خوشحالی بیش از حد ژیرو باعث ناراحتی بازیکنانی مانند الکسیس سانچز شد که معتقد بودند آرسنالی ها باید زودتر بازی را شروع کنند تا شاید بتوانند یک گل دیگر هم زده و بازی را با پیروزی به پایان برسانند. این درست وضعیت آرسنال در چند فصل اخیر و از جمله این فصل است. تیمی که هم مدعی است و هم مدعی نیست. تیمی که هم می خواهد پیروز شود و هم برای به دست آورردن تساوی آن هم در دقیقه 92 خوشحالی زیادی می کند.

فصل گذشته آرسنال بهترین شانس را برای رسیدن به قهرمانی داشت اما آنها برابر تیم نه چندان مدعی اما نهایتا شگفتی ساز لستر و ستاره های ناشناخته اش وا داده و نهایتا به رده دوم رضایت دادند. این فصل هم وضعیت آرسنال به همین صورت است. آنها چند هفته خوب بازی می کنند و به صدر جدول نزدیک می شوند اما دوباره وا داده و با چند نتیجه ضعیف به رده های پایینتر جدول می خزند. آرسنال با 41 امتیاز و قرار گرفتن در رده پنجم، همچنان یک مدعی به شمار می رود اما یک مدعی که نمی توان خیلی به آن امید بست. آنها که در چند فصل اخیر حداقل مجوز حضور در لیگ قهرمانان را گرفته بودند، حالا این مزیت را در هم معرض خطر می بینند و با حضور چندین مدعی در بالای جدول و قرار گرفتن در رده پنجم، آرسن ونگر و شاگردانش اگر زودتر به خودشان نیایند نه تنها مانند همه سالهای گذشته قهرمانی در لیگ برتر برایشان در حد رویا باقی خواهد ماند بلکه پایشان از لیگ قهرمانان هم بریده خواهد شد. کابوس دیگر آرسن ونگر حالا این است که منچستریونایتد و مورینیو در یک قدمی آنها قرار گرفته اند و با 39 امتیاز، درست پشت سر آنها در جدول ایستاده اند.

منچستریونایتد
به نظر می رسد که مورینیو و منچستریونایتد بالاخره آن ریتم مورد نظر را به دست آورده و با روحیه بالا در چند هفته اخیر توانسته اند با کسب حداکثر امتیازات به رده ششم جدول صعود کنند. مورینیو گفته بود که این فصل منچستریونایتد باید به دنبال کسب سهمیه لیگ قهرمانان باشد و قهرمانی در لیگ برتر دست نیافتنی است. شرایط هم حالا همینگونه به نظر می رسد.

شیاطین سرخ در رده ششم قرار دارند و با چلسی صدرجدولی 10 امتیاز اختلاف دارند. شاید بهترین وضعیت برای آنها در آخر فصل حضور در جمع چهار تیم بالای جدول و کسب مجوز حضور در لیگ قهرمانان بعد از چند فصل غیبت باشد. اما منچستریونایتد همواره منچستریونایتد است و اگر آنها به بازی های خوبی که در هفته های اخیر داشته اند، ادامه دهند و فرم آماده خود را حفظ کنند بعید نیست که در 18 هفته باقیمانده تا پایان فصل، خوش شانس بوده و با لغزش دیگر مدعیان به رده های بالای جدول رسیده و یک مدعی جدی برای کسب عنوان قهرمانی باشند.

نظرسنجی
در یک نظرسنجی که سایت گل در مورد قهرمان این فصل لیگ برتر برگزار و نتایج آن را منتشر کرده، مدعی اول قهرمانی این فصل لیگ برتر چلسی است و بیش از 35 درصد آرا را به دست آورده است. اما نکته جالب اینجاست که رای دهندگان بعد از چلسی، منچستریونایتد را مدعی دوم برای کسب عنوان قهرمانی می دانند و 24 درصد به قهرمانی من یونایتد رای داده اند. البته این مسئله بیشتر شاید نشان از وجود طرفداران پرتعداد منچستریونایتد داشته باشد تا چیز دیگر اما به هر حال، به نظر می رسد که هواداران وفادار منچستریونایتد هنوز امید زیادی دارند که با مورینیو دوباره این فصل طعم موفقیت و قهرمانی را بچشند. پس از این دو تیم، لیورپول، منچسترسیتی، آرسنال و تاتنهام به ترتیب به عنوان مدعیان اصلی کسب جام در این فصل لیگ برتر، از سوی رای دهندگان ارزیابی شده اند.

البته کلاف لیگ برتر این فصل آنقدر در هم پیچیده شده که به هیچ نمی توان گفت که در پایان فصل کدام تیم جام قهرمانی را بالای سر خواهد برد. به نظر می رسد که پس از شگفتی سازی لسترسیتی در پایان فصل گذشته که هیجان خاصی به لیگ جزیره بخشید، این فصل باید در پایان فصل منتظر یک هیجان و جذابیت متفاوت اما بزرگتر باشیم. جذابیتی به اندازه رقابت هیجان انگیز 6 تیم تا پایان فصل برای کسب عنوان قهرمانی.

منبع : شفقنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین