|
|
امروز: چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۱۴۰۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴
دو روز قبل، فیلم «من» با بازی لیلا حاتمی و امیر جدیدی وارد شبکه نمایش خانگی شد تا کسانی که این فیلم را روی پرده ندیده‌اند، بتوانند با خرید نسخه اصلی آن، در خانه‌هایشان به تماشای این فیلم بنشینند اما اتفاقی افتاد که پیش از آن، بارها تکرار شده بود. در فاصله یک روز از آمدن این فیلم به شبکه نمایش خانگی، بیش از نیم‌میلیون بار از طریق شبکه‌های اینترنتی دانلود شد.
 دو روز قبل، فیلم «من» با بازی لیلا حاتمی و امیر جدیدی وارد شبکه نمایش خانگی شد تا کسانی که این فیلم را روی پرده ندیده‌اند، بتوانند با خرید نسخه اصلی آن، در خانه‌هایشان به تماشای این فیلم بنشینند اما اتفاقی افتاد که پیش از آن، بارها تکرار شده بود. در فاصله یک روز از آمدن این فیلم به شبکه نمایش خانگی، بیش از نیم‌میلیون بار از طریق شبکه‌های اینترنتی دانلود شد.

این رقم قابل‌توجه اگر با فروش هر نسخه از فیلم اتفاق می‌افتاد (با رقم هر دی‌وی‌دی پنج‌هزار تومان) به رقم فروش دو میلیارد و 500 میلیون تومانی در یک روز می‌رسید. این اتفاق درحالی افتاد که تیراژ این فیلم بنا به گفته تهیه‌کننده‌اش، 250 هزار نسخه بوده است؛ یعنی «من» دو برابر تیراژ اصلی خودش در یک روز دانلود شده و این اتفاق البته در ایران ماجرایی ریشه‌دار است. در این مورد تازه، صدای تهیه‌کننده فیلم هم درآمده است. سعید خانی در گفت‌وگویی با بیان اینکه از روز گذشته که فیلم «من» در شبکه نمایش خانگی عرضه شده، بیش از نیم‌میلیون دانلود غیرقانونی شده است، گفت: اگر همین نیم‌میلیون را مردم از سایت‌های قانونی دانلود می‌کردند، درآمدی برای صاحبان فیلم داشت، به‌ویژه فیلمی چون «من» که به‌وسیله بخش خصوصی ساخته شده است.

خانی، پیش‌بینی کرد: اگر به این شیوه، دانلود غیرمجاز فیلم‌ها ادامه پیدا کند، بخش خصوصی صدمه‌ای جدی می‌خورد. او خطاب به مسئولان قوه‌قضائیه گفت: درحالی‌که قوه‌قضائیه بر سر تیزرهای ماهواره‌ای فیلم‌ها، برخوردهایی جدی را با دست‌اندرکاران سینما آغاز کرده است، کاش در زمینه دانلود غیرقانونی فیلم‌ها نیز به‌صورت جدی با سایت‌های غیرمجاز برخورد کند. تهیه‌کننده فیلم «من» ادامه داد: با این شیوه که ادامه پیدا کرده است، گویا ما به‌عنوان دست‌اندرکاران سینما، کارمندان خوبی برای شبکه‌های ماهواره‌ای و غیرقانونی شده‌ایم تا فیلم‌هایمان را به‌سختی تولید کنیم اما به‌راحتی و به‌صورت رایگان، بدون توجه به حقوق مادی و معنوی‌‌شان عرضه شوند اما اگر رسیدگی‌ها در‌این‌زمینه جدی شوند، قطعا تهیه‌کنندگان در این بخش، درآمد خوبی خواهند داشت. او از سایت‌هایی چون فیلم‌نت، فیلم‌مو، شاتل و... به‌عنوان سایت‌های مجاز نام برد که مردم می‌توانند با یک مبلغ ناچیز، فیلم‌ها را دانلود کنند. سعید خانی در پایان گفت: اهالی سینما نیز باید هرچه زودتر در یک اتحاد دسته‌جمعی بدون هیچ حواشی‌ای با هم هماهنگ شوند و بحث کپی‌رایت را جدی بگیرند تا حداقل دانلودهای غیرمجاز به حداقل برسد، به‌هرحال، این روند را نمی‌توان به‌طور دائم متوقف کرد اما می‌توان به حداقل رساند.

جهان سینما هم درگیر دانلود غیر‌قانونی است
اگرچه وقوع این اتفاق در ایران سازوکار ممنوعیت جدی ندارد اما در جاهایی که پایبند به قانون کپی‌رایت هستند هم این اتفاق می‌افتد. بر‌این‌اساس، تازه‌ترین آمار دانلود غیر‌قانونی اعلام شد و در آن فیلم ابرقهرمانی «ددپول» به کارگردانی تیم میلر، عنوان محبوب‌ترین اثر سایت‌های غیرقانونی دانلود فیلم را از آن خود کرد.

به گزارش خبرآنلاین، بر‌اساس آمار ارائه‌شده از سوی سایت تورنت‌فریک و گزارش منتشرشده در گاردین، فیلم «دد پول» بیشترین میزان دانلود غیرقانونی را در سال ۲۰۱۶ را به نام خود ثبت کرده است. نسخه غیرمجاز فیلم «دد پول» اندکی پیش از اکران فیلم در فوریه، سر از سایت‌های غیرمجاز دانلود فیلم درآورده بود اما با وجود میزان بالای دانلود غیرمجاز در گیشه جهانی، ۷۸۳میلیون دلار فروش داشت. در فهرست ارائه‌شده از فیلم‌های قربانی دانلود غیرمجاز اینترنتی، در رده دوم و سوم هم نام دو فیلم ابرقهرمانی «بتمن علیه سوپرمن» و «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» به‌چشم می‌خورد؛ البته حضور فیلم‌های ابرقهرمانی در فهرست به این دو فیلم محدود نشده است و فیلم‌های «مردان ایکس: آپوکالیپس» و «جوخه انتحار»‌ نیز در آن حضور دارند.

نکته جالب توجه در این فهرست، حضور فیلم‌هایی است که در گیشه، فروش چندان خوبی نداشته‌اند. برای نمونه می‌توان به «وارکرفت» و «روز استقلال: بازخیز» اشاره کرد که به ترتیب در گیشه جهانی به فروشی برابر با ۳۸۶ و ۳۸۹ میلیون دلار بسنده کردند اما در فهرست فیلم‌های با بیشترین دانلود غیرمجاز حضور دارند؛ به‌این‌ترتیب می‌توان دانلود غیرمجاز را به‌عنوان یکی از فاکتورهای اصلی فروش پایین آنها به‌شمار آورد. در رده دهم فهرست، فیلم «بازگشته از گور» دیده می‌شود. دی‌کاپریو برای بازی در این فیلم، تمام جوایز بازیگری سال گذشته از جمله اسکار و گلدن‌گلوب را دریافت کرد. این فیلم نیز پیش از اکران در اینترنت منتشر شد. فردی که «بازگشته از گور» را در اینترنت منتشر کرده بود، اکتبر سال ۲۰۱۶ در دادگاه به پرداخت یک میلیون و ۱۲۰ هزار دلار جریمه محکوم شد. پنج فیلم اول این فهرست با بیشترین دانلود غیرمجاز در سال ۲۰۱۶ به شرح زیر است:

1-دد پول
در «دد پول» رایان رینولدز، نقش فردی به نام وید ویلسون، عضو پیشین نیروهای ویژه ارتش را بازی می‌کند که پس از خروج از ارتش، به یک مزدور تبدیل شده است. ویلسون زیر شکنجه‌های دانشمندی شیطان‌صفت، زیبایی خود را از دست می‌دهد. او پس از تحمل ناملایمات بسیار در آزمایشگاه دانشمند شیطانی، قدرت ترمیم زخم‌ها را به‌دست می‌آورد که همراه با حس شوخ‌طبعی بسیار، او را به ابرقهرمانی متفاوت و ویژه به نام ددپول تبدیل می‌کند. ددپول با کمک دو ابرقهرمان دیگر و مهارت‌های تازه‌اش، می‌رود تا از کسی که زندگی‌اش را نابود کرد، انتقام بگیرد.

2- بتمن علیه سوپرمن
همان‌گونه که از نامش پیداست در «بتمن علیه سوپرمن»، دو ابرقهرمان مشهور دنیای کتاب‌های مصور رودرروی یکدیگر قرار می‌گیرند. ماجرای این فیلم، 18 ماه پس از نبرد ویرانگر سوپرمن در متروپولیس می‌گذرد. بروس وین، میلیاردر مشهور گاتهام، سوپرمن را برای کشته‌های جنگ با ژنرال زاد، مقصر می‌داند.

3- کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی
«کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» داستان رویارویی مرد آهنی و کاپیتان آمریکا به‌دلیل اختلاف عقیده درباره قانونی است که بر‌اساس آن، تمام فعالیت‌های ابرقهرمانان کنترل می‌شود و آنها مجبور هستند برای دولت کار کنند.

4- جنگ ستارگان
هفتمین قسمت از سری فیلم‌های «جنگ ستارگان» با عنوان «نیرو برمی‌خیزد» پس از سال‌ها دوباره هواداران دوآتشه این فیلم را به سینما کشاند. در این فیلم، ۳۰ سال از شکست امپراتوری می‌گذرد و اکنون تهدیدی جدید ظهور کرده است. در این میان، لوک اسکای‌‌واکر افسانه‌ای ناپدیده شده و در جریان یافتن او، رباتی که نقشه محل اختفای او را در اختیار دارد، با دختری به نام ری با بازی دیزی ریدلی برخورد می‌کند.

5- مردان ایکس: آپوکالیپس
«مردان ایکس: آپوکالیپس» یا «مردان ایکس، آخرالزمان»، یک فیلم ابرقهرمانی آمریکایی به کارگردانی برایان سینگر و فیلمنامه‌نویسی سیمون کینبرگ است، که بر‌اساس مجموعه کتاب‌های مصور مردان ایکس کمپانی مارول کامیکس ساخته شده است. این فیلم دنباله‌ای بر فیلم‌های «مردان ایکس: کلاس اول» و «مردان ایکس: روزهای گذشته، آینده» است و به‌عنوان نهمین قسمت در مجموعــه فیلم‌های مردان ایکس به شمار می‌رود. اولین نمایش «مردان ایکس: آپوکالیپس» در ۹ مه ۲۰۱۶ و در شهر لندن بود و سپس از سوی فاکس قرن بیستم در تاریـخ ۲۷ می ۲۰۱۶، به‌صـورت سـه‌بعـدی و آی‌مکــس در آمریکـای شمالی اکران شد.

منبع : وقایع اتفاقیه
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین