|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۱۴۰۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳
یکی احراز هویت رای‌دهندگان و فرآیند آخر و بیست و پنجم که اخذ و شمارش آرا است. فرآیند بیست‌و‌چهارم، یعنی احراز هویت رای‌دهندگان را با شورای نگهبان به توافق رسیدیم که ما بتوانیم از دستگاه‌ها و فناروی‌های نوین در احراز هویت رای‌دهندگان استفاده کنیم.
سال آینده روند احراز هویت رای‌دهندگان حتی در انتخابات ریاست‌جمهوری هم به صورت الکترونیکی خواهد بود و تنها در مرحله اخذ و شمارش آراست که انتخابات مدرن نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، سید سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور توضیحاتی در این باره داده است. او بسیار امیدوار است که انتخابات شوراهای شهر و روستا در سال آینده در بیشتر شعب به صورت تمام الکترونیکی برگزار شود و از سوی دیگر می‌گوید وزارت کشور مشغول رایزنی با شورای نگهبان است تا انتخابات ریاست‌جمهوری هم در آخرین مرحله خود یعنی اخذ و شمارش آرا نیز به صورت مدرن برگزار شود. اما حتی اگر به این نقطه هم نرسند نمی‌توان چشم بر این حقیقت بست که برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا به صورت تمام الکترونیکی قدم بسیار مهمی در مسیر مدرن‌سازی انتخابات در کشور است که بی‌شک یکی از دستاوردهای وزارت رحمانی‌فضلی خواهد بود. متن گفت‌وگو با سید سلمان سامانی با اعتماد را در ادامه بخوانید.

زمان زیادی از فرستادن یک گروه از طرف وزارت کشور برای پیگیری لغو سخنرانی آقای مطهری به مشهد می‌گذرد اما هیچ خبری در این مورد منتشر نشده است، می‌توانید در مورد آخرین وضعیت این پرونده توضیح دهید؟

ما گزارشی در مورد لغو سخنرانی آقای مطهری به معاون اول رییس‌جمهور دادیم و الان پرونده در مرحله قضایی قرار دارد و پیگیری‌های قضایی‌‌اش در حال انجام است. اما در مورد آخرین وضعیت پرونده که در چه مرحله‌ای قرار دارد در حال حاضر اطلاعاتی ندارم.

‌ شما جزو گروهی نبودید که از سوی وزارت کشور برای پیگیری این ماجرا به مشهد رفتند؟

نه من جز آنها نبودم.

‌ به نظر می‌رسد وزارت کشور در این مورد هم مانند بسیاری از اتفاق‌های از این دست سکوت کرده است. دلیل این سکوت چیست؟

نه، وزارت کشور سکوت نکرده است. سکوت رسانه‌ای با اقدام عملی متفاوت است. ما الان اقدام عملی خود را انجام داده‌ایم. هیاتی به مشهد برای بررسی ماجرا اعزام شد و بررسی‌های لازم انجام شده است و همه اقدامات بعدی هم در این مورد صورت گرفته و همانطور که گفتم پرونده در مرحله قضایی است. اینکه خبری در این مورد منتشر نشود دلیل بر عدم اقدام ما نیست. رسانه‌ها کمی صبور باشند به‌زودی نتیجه بررسی‌های هیات اعزامی را هم منتشر خواهیم کرد. ما معتقدیم در مسیر پیگیری‌ها صرفا خبری کردن هر اقدامی شرط نیست و اصل این است که وزارت کشور به صورت عملی اقدام کند که در این مورد هم اقدام شد و به زودی نتیجه هم اعلام خواهد شد.

‌ رحمانی‌فضلی از زمان صدارتش در وزارت کشور پیگیر مساله انتخابات الکترونیک بوده است که بنا به دلایل و چالش‌هایی که با شورای نگهبان داشتند موفق نشدند تا الکترونیکی شدن را به انتخابات هفتم اسفند برسانند. حالا در سال آینده دو انتخابات برگزار خواهد شد که در یکی از آنها شورای نگهبان نقشی ندارد و آن انتخابات شوراهای شهر و روستا است. آیا می‌توان امیدوار بود سال آینده انتخابات شورای شهر به صورت تمام الکترونیکی برگزار شود؟

ما تلاش‌مان این است که در رابطه با برگزاری انتخابات تا جایی که ممکن است مشابهت‌ها و برنامه‌ریزی‌های انتخابات شوراهای شهر و روستا و ریاست‌جمهوری را افزایش دهیم. برای اینکه مجریان و رای‌دهندگان دچار تشتت و تفاوت در اجرا نشوند. این به عنوان یک اصل کلی است که ما از ابتدا برنامه‌ریزی کردیم که این شباهت‌ها را افزایش دهیم و تفاوت‌های غیر ضروری را حذف کنیم. یکی از مهم‌ترین این محورها بحث استفاده نوین از فناوری‌های نوین در برگزاری انتخابات یا همان انتخابات تمام الکترونیک است. تا اینجای کار ٢٣ فرآیند هر دو انتخابات به صورت الکترونیکی است.

‌ پس با این حساب کدام فرآیندها مورد مناقشه میان شورای نگهبان و وزارت کشور است؟

در واقع دو فرآیند باقی مانده است. یکی احراز هویت رای‌دهندگان و فرآیند آخر و بیست و پنجم که اخذ و شمارش آرا است. فرآیند بیست‌و‌چهارم، یعنی احراز هویت رای‌دهندگان را با شورای نگهبان به توافق رسیدیم که ما بتوانیم از دستگاه‌ها و فناروی‌های نوین در احراز هویت رای‌دهندگان استفاده کنیم.

‌ یعنی در انتخابات ریاست‌جمهوری هم احراز هویت رای‌دهندگان به صورت الکترونیکی خواهد بود؟

بله، در انتخابات ریاست‌جمهوری هم احراز هویت رای‌دهندگان به صورت الکترونیکی خواهد بود. فایده این کار این است که ما می‌توانیم از تخلفاتی که در قانون هم به آنها اشاره شده جلوگیری کنیم. در هر انتخاباتی شاهد بودیم که تخلفاتی در زمینه هویت رای‌دهندگان رخ می‌داد، مثل استفاده از شناسنامه دیگران یا رای دادن یک فرد چندین بار و با شناسنامه تکراری. در واقع با الکترونیکی شدن احراز هویت رای‌دهندگان از همه این تخلفات جلوگیری خواهد شد و دیگر حتی قابلیت رخ دادن پیدا نخواهد کرد. با عملی شدن این مساله ما می‌توانیم ادعا کنیم یکی از بندهای سیاست‌های کلی نظام انتخابات را در حوزه اجرا عملیاتی کنیم.

‌ در مورد اخد و شمارش آرا در چه مرحله‌ای قرار دارید ؟

اگر بتوانیم موافقت نهاد و مرجع ناظر برای اخذ و شمارش آرا به صورت الکترونیکی را در هر دو انتخابات جلب کنیم، آمادگی این را داریم که این اقدام را نیز انجام دهیم و از آن استقبال خواهیم کرد و پیگیر این موضوع نیز هستیم. در واقع ما در حال حاضر مشغول رایزنی با هر دو نهاد ناظر در انتخابات یعنی شورای نگهبان و هیات مرکزی نظارت هستیم تا موافقت‌شان را نیز برای الکترونیکی شدن اخذ و شمارش آرا کسب کنیم. این موضوع را از یک سال پیش آغاز کردیم و ادامه می‌دهیم و امیدورایم بتوانیم به صورت حداکثری انجام دهیم.

‌ حال اگر شواری نگهبان موافقت نکند و هیات مرکزی نظارت موافقت کند تا انتخابات شوراهای شهر و روستا به صورت الکترونیکی برگزار شود وزارت کشور چه خواهد کرد؟ به هر حال هر دو انتخابات در یک روز برگزار خواهد شد؟

ما این مساله را هم به صورت یک پیش فرض مد نظر قرار داده‌ایم. در حال حاضر با هیات مرکزی نظارت بر انتخابات جلسات بسیار خوب و مستمر و سازنده‌ای داشتیم. دوستان ما در هیات مرکزی نظارت هم کاملا از این موضوع استقبال کردند که ما بتوانیم از فناوری‌های نوین در انتخابات استفاده کنیم. تلاش‌مان این است که در جلسات آتی موضوع را جمع‌بندی و نهایی کنیم تا در برنامه‌ریزی‌های‌مان بتوانیم به صورت نهایی شده از آن استفاده کنیم.

‌ اگر به نتیجه برسید در همه شعب انتخابات، اخذ رای و شمارش آن در انتخابات شوراهای شهر و روستا به صورت الکترونیکی خواهد بود؟

نمی‌توان گفت در صددرصد شعب ولی در بیشترشان انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد.

‌ پس احتمال اینکه انتخابات شوراهای شهر وروستا در سال آینده به صورت تمام الکترونیک برگزار شود زیاد است؟

بله، این احتمال بسیار بالاست. ما توافق هیات مرکزی نظارت بر انتخابات را اخذ کردیم و در رابطه با جزییات و پراکندگی این شعب بحث‌هایی باقی مانده که در آینده نزدیک روشن خواهد شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین