|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۱۴۰۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۰
نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت با انتقاد ازبرخی اظهارنظرها درباره حج پیش رو گفت: تصمیم گیری ها در این حوزه متمرکز و با رعایت عزت و مصالح مردم کشورمان انجام و امورحج و زیارت متولی دارد.
 نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت با انتقاد ازبرخی اظهارنظرها درباره حج پیش رو گفت: تصمیم گیری ها در این حوزه متمرکز و با رعایت عزت و مصالح مردم کشورمان انجام و امورحج و زیارت متولی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسکر با بیان اینکه در چند روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه وزیرحج عربستان از کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران برای مذاکرات حج دعوت کرده است، افزود: متاسفانه عده ای همین مسئله را بهانه قراردادند تا هجمه های خود را باردیگرنسبت به حج و سازمان حج و زیارت آغاز کنند که این کارخلاف مبانی و آموزه های دینی است.

وی با تاکید براینکه امورحج و زیارت در کشور متولی دارد، افزود: رهبرمعظم انقلاب حفظه الله تعالی در امور حج و زیارت نماینده تعیین کرده اند تا براساس منویات ایشان امور مربوط به حج و زیارت سیاستگذاری و اجرا شود.

وی اضافه کرد: این سخن که برخی مطرح می کنند و می گویند ما امسال حج نخواهیم داشت حرف درستی نیست، ما سال گذشته نیز نمی خواستیم حج تعطیل شود و اگر به مطالب هیات اعزامی توجه می شد و آنها را می پذیرفتند حتما زائران ایرانی در حج حضور پیدا می کردند.

قاضی عسکرخاطرنشان کرد: متاسفانه برخی ازافراد درحالیکه هیچ مسئولیتی درحوزه حج و زیارت و تصمیم گیری مرتبط با آن ندارند مطالبی را مطرح می کنند که صحیح نیست و بازتاب های منفی درداخل و خارج کشور و خصوصا در کشورهای اسلامی در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: من ازهمه عزیزان درسراسر کشورمی خواهم که توجه داشته باشند امورحج و زیارت متولی دارد و تصمیم گیری ها نیز متمرکز انجام می شود و با رعایت عزت و مصالح امت شهید پرورکشورمان این امور دنبال می شود.

نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه خبرمنتشر شده در مورد دعوت از کشورها برای مذاکرات حج خبر ویژه ای نیست، اظهارکرد: وزیرحج عربستان همه ساله درچنین ایامی دعوت نامه ای را برای کشورهای مختلف می فرستد برای اینکه مذاکرات درخصوص حج انجام شود، ما اطلاع داریم که دعوتنامه به بعضی از کشورها هم رسیده است و برای انجام مذاکرات به عربستان رفته اند.

وی افزود: با توجه به اینکه سفارت کشورمان درعربستان فعلا تعطیل است، طبیعی است که ازاین طریق امکان ارسال دعوتنامه نبوده و ممکن است از طرق دیگری آن را ارسال کنند، لذا بعد از این که دعوتنامه واصل شود در باره مذاکرات حج ضمن مشورت با مبادی ذیربط درکشور و رعایت مصلحت، حکمت و عزت امت اسلامی تصمیم لازم را اتخاذ خواهیم کرد.

قاضی عسکر ازهمه به ویژه دست اندرکاران مطبوعات خواست که مراقبت کنند و دغدغه های مرتبط با مسائل داخلی کشور را وارد حوزه حج و زیارت نکنند.

وی افزود: اختلافات و یا ضدیت ها با برخی از افراد نباید وارد حوزه حج و زیارت شود و اجازه دهند تا امور مربوط به حج در مسیرصحیح خود قرار گیرد.

وی با تاکید براینکه ما هرگزتعطیل کننده حج نبوده و نخواهیم بود و این کشور میزبان است که باید به شرایط میزبانی عمل کند، خاطرنشان کرد: حج رکن دین و یک واجب بزرگ شرعی است و تعطیل بردارهم نیست و ما نیز به هیچ وجه در تعطیلی حج نقش نداشته و نخواهیم داشت وهمه اقدامات لازم را با رعایت مصالح نظام و مردم انجام خواهیم داد.

قاضی عسکر درادامه با اشاره به اظهارنظرهای منتشر شده در رابطه با وظایف سازمان حج و زیارت در ایام اربعین حسینی گفت: سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری طبق آنچه که در ستاد مرکزی اربعین تصمیم گیری شد به وظایف خود عمل کردند و خبری که ازطرف وزارت کشور منتشر شد مبتنی بر اطلاعات صحیح نبوده است.

وی با تاکید براینکه به اذعان ستاد مرکزی اربعین کمیته فرهنگی که توسط بعثه مقام معظم رهبری مدیریت و با همکاری سازمان حج و زیارت و دیگرارگانها و نهادها وظایف خود را انجام داده است موفق ترین کمیته این ستاد بوده است، افزود: در حوزه اعزام وقتی شرایط مهیا نیست چگونه می شود مسئله اعزام را ساماندهی کرد، بیش از دو میلیون زائری که در اربعین امسال به عتبات اعزام شدند نزدیک به یک میلیون و300 هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کردند، بنابراین چگونه امکان دارد که ما بیش از یک میلیون زائری را که خارج از سامانه سماح ویزا گرفتند به صورت کاروانی ساماندهی و سازماندهی و به عتبات اعزام کنیم.

قاضی عسکر با بیان اینکه شکل سازماندهی درعتبات در ایام اربعین با دیگر ایام اعزام زائر به عتبات متفاوت است، اضافه کرد: اینکه بتوان زائرانی را که در ایام اربعین به عتبات اعزام می شوند به صورت کاروانی مدیریت کرد کار دشواری است چون این افراد از ما مسکن و تغذیه نمی خواهند بلکه پیگیرهستند که بعد از ویزا گرفتن بروند و درپیاده روی اربعین شرکت کنند.

وی گفت: زائری ممکن است دو روز درعتبات بماند و زائر دیگری ده روز بماند لذا امکان سازماندهی این افراد به شکل کاروانی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: طرح این مطلب که سازمان حج و زیارت به تعهداتش عمل نکرده، خلاف اخلاق و نوعی ناسپاسی است و لذا به عزیزانمان در وزارت کشور توصیه می کنیم ازحاشیه سازی در این زمینه ها پرهیز کنند و مشکلاتی را که وجود داشته به گردن دیگران نیاندازند.

نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه در باره اربعین برای آینده طرح هایی داریم، گفت: اگرستاد مرکزی اربعین بپذیرد تمام کسانی که می خواهند به مراسم اربعین بروند در سامانه سماح ثبت نام کنند و ازطریق حدود2500 دفتر زیارتی در سراسر کشورسازماندهی شوند این امکان به راحتی وجود دارد که سازمان حج و زیارت این کار را انجام دهد اما اگراین سازمان تصمیم گیرنده نباشد ودیگران هرچه می خواهند تصمیم بگیرند و ازما توقع اجرا داشته باشند همین الان می گوئیم به هر کجا که می خواهند این قضیه را واگذار کنند.

وی تاکید کرد: دراربعین گذشته برخی همه مشکلات را متوجه سازمان حج و زیارت کردند درحالیکه تصمیم گیرنده ستاد مرکزی اربعین بوده و اگر جلو ویزاهای خارج از سامانه سماح گرفته می شد قطعا مشکل خاصی بروز نمی کرد.

نماینده ولی فقیه در پایان سخنان خود از تمامی نهادها، ارگان ها و عموم مردم قدرشناس و فداکار کشورمان ونیز ملت و دولت عراق بخاطرهمراهی و همکاری در برگزاری باشکوه مراسم پیاده روی اربعین تشکر و قدردانی و اظهار امیدواری کرد تا در سال آینده با برنامه ریزی دقیق تر و بهتر از حجم مشکلات کاسته شود و زائران عزیز با دشواری های کمتری در این سفر روبرو شوند.

براساس این گزارش حمید محمدی سرپرست سازمان حج وزیارت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه از حدود 2میلیون و 400 هزارنفری که در مراسم اربعین امسال شرکت کردند اطلاعات بیش از یک میلیون نفر در اختیار سازمان حج قرارنداشت، اظهارکرد: در باره مراسم اربعین اگر الزامات لازم فراهم شود می توان کار را مدیریت کرد.

این جلسه با طرح مباحث کارشناسی در باره راهکارهای کاهش هزینه های اعزام زائربه عتبات عالیات ادامه یافت و شرکت کنندگان دیدگاه خود را در باره اسکان، حمل و نقل، تغذیه، بیمه و خدمات درمانی زائران مطرح کردند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین