|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۱۳۹۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸
ساعت 2 بعدازظهر روز شنبه 27 آذر است در پادگان "صفر سه عجب‌شیر"، سرباز "محمد باختر" سر پست نگهبانی است، متوجه توله سگ گیرافتاده‌ای در سیم‌های خاردار می‌شود که برای آزاد کردن خود تقلا می‌کند. پستش که تمام می‌شود بلافاصله سراغ توله سگ می‌رود تا از بند نجاتش دهد.
 ساعت 2 بعدازظهر روز شنبه 27 آذر است در پادگان "صفر سه عجب‌شیر"، سرباز "محمد باختر" سر پست نگهبانی است، متوجه توله سگ گیرافتاده‌ای در سیم‌های خاردار می‌شود که برای آزاد کردن خود تقلا می‌کند. پستش که تمام می‌شود بلافاصله سراغ توله سگ می‌رود تا از بند نجاتش دهد.

چند دقیقه‌ای تلاش می‌کند تا سگ را از لای سیم‌های خاردار دور انبار مهمات خارج کند ولی موفق نمی‌شود." سرباز" برای اینکه به وضعیت ایستادنش تسط بیش‌تری داشته باشد پایش را حدود 80 سانت داخل محوطه‌ای که دور آن سیم  خاردار کشیده شد می‌گذارد؛ حالا شرایط خوبی است تا توله سگ را نجات دهد.

 بخاطر جثه کوچک سگ آن را بغل کرده و از لای سیم‌های خادردار درمی‌آورد و رها می‌کند از کار خود خوشحال است که توانسته یک حیوان بی‌آزار را نجات بدهد لحظه‌ای که پایش را برمی‌دارد، ناگهان صدای مهیبی کل پادگان را فرا می‌گیرد. صدا همه را به محل حادثه می‌کشد؛ صدا، صدای انفجار مین زیر پای محمد بود. بعد از رها کردن سگ محمد دیگر متوجه نشد چه اتفاقی افتاد وقتی به هوش آمد در بیمارستان شهدای تبریز بود.

بعد از انفجار مین زیر پای سرباز مریوانی، رئیس پادگان بی معطلی محمد را به بهداری می‌رساند اما چون شدت جراحت بالاست، نمی‌توانند کاری برای مداوای او انجام دهند، محمد را با آمبولانسی که از عجب‌شیر رسیده به بیمارستان این شهر می‌رسانند، این بیمارستان از پذیرش او اجتناب می‌کند درحالیکه که خونریزی محمد ادامه‌ دارد او را به بیمارستان امام رضا (ع) در تبریز می‌رسانند، کادر این بیمارستان هم از پذیرش او اجتناب و اعلام می‌کنند که از عهده رسیدگی به بیمار بر نمی‌آیند حدود ساعت 12 شب است؛ سرباز مجروح به بیمارستان شهدای تبریز منتقل شده و مراقبت‌ها شروع می‌شود. محمد خون زیادی را از دست داده است، مراقبت‌های ویژه برای او انجام می‌شود.  

خانواده محمد هم خود را به بیمارستان رسانده و دل‌نگران بهبود وضعیت فرزندشان هستند. تزریق خون برای چندمین بار انجام می‌شود ولی او در نهایت بخاطر انفجار مین ساق پای خود را از دست داد و  روز چهارشنبه بعد از عمل جراحی، پزشکان مجبور شدند 10 سانت پایین‌تر از زانویش را نیز قطع کنند. محمد روز یکشنبه 5 دی از بیمارستان ترخیص شده و امروز به خانه‌اش در مریوان منتقل شده است. حال جسمی او به گفته عمویش خوب است ولی به‌خاطر قطع شدن پایش به لحاظ روحی در شرایط خوبی نیست.  

ارتش هزینه‌های جراحی و بیمارستان محمد را تقبل کرده و برای انتقال آسان او به خانه بعد از ترخیص نیز آمبولانسی در اختیار آنها قرار داده شد. تامین هزینه‌های بهبود جراحت محمد برای پدر کارگرش بسیار دشوار است. تاکنون تعدادی از خیرین برای کمک مالی به خانواده محمد اعلام آمادگی کرده‌ ولی پدر محمد نپذیرفته است.

در این مدت علاوه بر معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که طی تماس تلفنی با محمد، از او بخاطر این اقدام فداکارانه تشکر کرد، تعدادی از مسئولین استان آذربایجان شرقی از جمله مدیر کل حفاظت محیط زیست و رئیس بنیاد شهید برای عیادت از محمد به بیمارستان رفتند. مردم تبریز و اعضای تشکل‌های محیط زیستی هم محمد را تنها نگذاشتند و برای همدردی با محمد در بیمارستان با او ملاقات کردند.  

محمد 19 ساله، سرباز 12 ماهه ارتش است که مسئولین قول داده‌اند که او در زمره جانبازان قرار گیرد و بعد از بهبودی در یک شغل دولتی مشغول به کار شود.

محمد باختر می‌تواند در حوزه ترویجی محیط زیست موثر باشد

محمد درویش مدیر دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، درباره کمکی که محیط زیست می‌تواند این سرباز کند، به ایسنا می‌گوید: "سید محمد باختر" با توجه به عملکرد درخشانی که داشته در حال حاضر کلامش نفوذ بسیاری دارد و خیلی از ایرانیان دیده‌اند ایشان اهل عمل است، بنابراین این جوان می تواند در حوزه ترویجی محیط زیست موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه امسال طرحی داریم که طی آن از محیط‌بانان و سلحشوران محیط زیستی درخواست می‌کنیم "یک ساعت" در هفته را در مدارس بگذرانند و تجربه‌های خود را به زبان ساده برای بچه‌ها شرح بدهند، تاکید می‌کند: سید محمد باختر با توجه به کاری که کرده می‌تواند چنین ویژگی داشته باشد و وارد مدارس شود تا با بچه ها وارد تعامل شود و تاکید کند که محیط زیست چقدر مهم است و باید حقوق حیات وحش را حفظ کنیم.

محمد باختر اسوه محیط زیستی است

درویش می‌گوید: با توجه به اینکه محمد باختر یک اسوه محیط زیستی است می‌تواند تاثیر زیادی روی بچه‌ها بگذارد مخصوصا بچه‌هایی که تفریحشان آزار رساندن به سگ و گربه‌ها و سنگ زدن به آنهاست. این بچه‌ها وقتی ببینند یکی از هموطنانشان پای خود را بخاطر نجات یک سگ از حصار از دست داده،  در نگاه آنها اثر مهمی دارد.  علاوه بر این سید محمد باختر می‌تواند تحصیلات خود را در حوزه محیط زیست ادامه دهد و فردی موثر و پژوهشگری دغدغه‌مند باشد تا با توجه به انگیزه‌ای هم که سازمان برای او ایجاد کرده بتواند موفق تر عمل کند.

برگزاری مسابقه "لک لک‌های یک پا" برای پاسداشت حرکت محمد باختر

مدیر کل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اقدامات بهبودی محمد به خوبی در حال انجام است، می‌گوید: خانواده محمد طی بیانیه‌ای از کسانی که قصد کمک داشتند قدردانی کرده و گفته‌اند که نیاز مالی چندانی ندارد.

علاوه بر اینها، حرکت خوب جوانان سردشت و پیرانشهر برای همدلی با محمد قابل ستایش است. این جوانان مسابقه‌ای را به نام "لک ‌لک‌های یک پا" راه انداختند تا احساس همدردی ایجاد کنند و به محمد پیام دهند که وضعیت تو را درک می کنیم.

 با توجه به اینکه یک هموطن دیگر هم چند وقت پیش برای نجات یک لک لک، جان خود را از دست داد و از روی تیر برق افتاد این مسابقه را راه انداختند و صدها نفر با یک پا به استقبال محمد باختر رفتند و هر کسی که بیش‌تر توانست حالت یک پایی را حفظ کند جایزه هم گرفت این‌ها نشان می‌دهد که مردم زادگاه باختر قدر او را می‌دانند و از او به عنوان یک قهرمان یاد می‌کنند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین