|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۱۳۹۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲
در سال 2016، رای دهندگان بریتانیایی ناظران انتخابات را شوکه کرده و به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رای مثبت دادند. کلمبیایی ها هم کاری شبیه به این کردند و توافق صلح دولت شان با FARC را رد کردند. بزرگترین سورپرایز انتخاباتی در آمریکا رخ داد. جایی که کلینتون شکست خورد.
 در سال 2016، رای دهندگان بریتانیایی ناظران انتخابات را شوکه کرده و به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رای مثبت دادند. کلمبیایی ها هم کاری شبیه به این کردند و توافق صلح دولت شان  با FARC را رد کردند. بزرگترین سورپرایز انتخاباتی در آمریکا رخ داد. جایی که کلینتون شکست خورد.

شاید سال ۲۰۱۷ نیز سورپرایز های مشابه داشته باشد. در این مقاله به ده انتخابات دیدنی این سال اشاره شده است.

انتخابات عمومی هلند در ۱۵ مارس  

آیا خروج هلند از اتحادیه اروپا نیز محتمل است؟  گرت وایلدلر سیاست مدار جنجالی آلمانی قول داده که این اتفاق بیافتد و این را برگ برنده حزب دست راستی اش در انتخابات میداند.

وایدلر این شانس را دارد که به قولش وفا کند. جزب او اخیرا در نظر سنجی ها جلو افتاده و امروز نیز از حزب نخست وزیر کنونی یعنی مارک روت جلو زده است.PVV به این دلیل احتمال پیروزی دارد که وایدلر ماهرانه از محاکمه اش برای سخنرانی اش استفاده کرد (او محکوم شده بود اما به جرم صحبت های تبعیض آمیزش علیه مهاجران مراکشی و اینکه گفته بود خواستار خروج مراکشی هاست تنبیه نشد). او در این محاکمه خود را یک مدافع آزادی بیان و قربانی صلاحدید های سیاسی معرفی کرد.

وایدلر نامش را در زمره سیاست مدارات ضد اسلام و ضد مهاجرت قرار داده‌است و پیشنهاد غیر قانونی اعلام کردن قرآن و پرداخت مالیات به جرم روسری سر کردن و ممنوعیت ساخت مساجد را داده است.

مدیر اجرایی هنگ کنگ

هنگ کنگ و چین در دو دهه گذشته زندگی مسالمت آمیزی با هم داشته اند و این رویه تخت یک کشور و دو سیستم ارایه می‌شد. در سال 2014 دانشجویان هنگ کنگ اعتراضات انقلابی را برای تغییر سیستم انتخاباتی شهری به راه انداختند و خواستار تاثیر بیشتر بر انتخاب کسی شدند که بر هنگ کنگ حکومت می کند.

این شهر توسط رییس اجرایی که قدرت وسیعی دارد اداره میشود. کمیته انتخابات ۱۲۰۰ نفر را که در پکن برای این پست ثبت نام کرده بودند در نظر میگرید و همان طور که میتوان حدس زد در نهایت افراد باید به کاندیدایی رای بدهند که پکن ترجیح میدهد. تظاهرات کنندگان در هنگ کنگ میخواستند که خودشان رییس دولتشان را مستقیما انتخاب کنند.

مشکل موجود، جدایی سیاست های هنگ کنگ از ابتدا بوده است. لیونگ چان یینگ از زمانی که دز سال ۲۰۱۲ روی کار آمده طرف پکن ایستاده است و اعلام کرده که به دنبال انتخابات دیگری نیست.

با خروج لیونگ از گردونه رقابت ها ریگینا ایپ وزیر اطلاعات و امنیت سابق هنگ کنگ و رهبر حزب طرفدار پکن خلق جدید گزینه بعدی است. او شاید همان کسی نباشد که مردم هنگ کنگ میخواهند اما این در شرایطی است که راه دیگری وجود داشته باشد.

جان تسانگ وزیر مالی گه معترضان را نیروهای سازنده و قوی بالقوه خوانده بود در نظر سنجی های اخیر ۲۸ درصد حمایت مردمی داشته است. ایپ  در عوض ۸ درصد رای دارد اما پکن میتواند تسانگ را از پرد به انتخابات منع کند چرا که میترسد او جنش های اعتراضی را رهبری کند.

ماه گذشته شی جین پینگ رییس جمهور ین به لیونگ گفته بود که او خیلی نگران هنگ کنگ است که نسبت به احتمال استقلال هنگ کنگ هشدار جدی داده بود.

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه. دور اول ۲۳ آپریل و دور دوم ۷ می

آیا فرانسه نیز قرار است از اتحادیه اروپا خارج شود؟  سه روز بعد از انتخابات ترامپ با روش های پوپولیستی نخبگان که تا آن روز شک داشتند نسبت به انتخاب مارین لوپن رهبر حزب دست راستی جبهه ملی فرانسه نگران شدند.

نظر سنجی ها میگوید این امر بعید است.  بیشتر کارشناسان فرانسوی فکر میکنند مارین لوپن فاقد جوهره لازم برای یکی از دو کاندیدای اصلی بودم است. اگر او دور اول را پیروز شود هر چیزی ممکن است. لوپن با کمک حامیان افراطی و مخالفان از هم پاشیده اش بالا آمده است.

جامعه شناسان فرانسوی امروز نیازمند یافتن یک کاندیدای مناسبند. اعضای مرکزی حزب راست لس ریپوبلیکنز فرانسیس فیلون نخست وزیر سابق فرانسه را به عنوان کاندیدای خود انتخاب کرده اند.

پیروزی لوپن میتواند احزاب دست راستی را در سایر کشورها اروپا تقویت کند و در نهایت به خروج انگلا مرکل تنها رهبر اروپایی جه خواستار یک اتحادیه اروپا واحد است بیانجامد.

اما حتی در صورت شکست لوپن، او میتواند فرانسه را بیش از گذشته به سمت راست متمایل کند، همان طور که مخالفان او هم از صحبت های او دربازه مهاجرت و تروریست ها و اتحادیه اروپا تا حدودی از این گفته ها استقبال میکنند.

انتخابات دبیرکل سازمان بهداشت جهانی  

انتخابات ملی تنها مسایلی نیستند که حایز اهمیت اند. انتخابات ها در سازمان های بین المللی هم نقش مهمی دارند. در مورد سازمان بهداشت جهانی این اتفاق قراز است در سال جاری بیافتد.

پایان دوره مارگارت چان که در دوران او انتقادهایی بسیاری این سازمان را هدف گرفته بود و یکی از انتقادها به عکس العنل کند و نا کافی او در مبارزه علیه ابولا بود، سبب شده که رهبر جدید اهمیت زیادی داشته باشد.

در گذشته سازمان بهداشت جهانی چهار کاندیدا با انتخاب کشورهایی عضو در نظر میگرفت اما این دوره این یک رقابت واقعی است. شش کشور کاندیداهای شان را برای اولین انتخابات رقابتی این سازمان در نظر گرفته اند.

تدروس ادانوم قبریسوس پریز خارجه و بهداشت سابق اتیوپی بیشترین توجه ها را به خود جلب کرده است چرا که او در میان کشورها آفریقایی از حمایت خوبی برخوردار است. رقیب اصلی او وزیر بهداشت سابق فرانسه فلیپ دوست بلیزی  است که کمپین های متعددی را نظیر بهداشت جهانی و پایین آوردن قیمت دارو را رهبر کرده است.

هر یک از ۱۹۹ کشور عضو یک رای دارند و این فارغ از اندازه یا توزیع مالی آنها در سازمان است  مانند همه انتخابات ها در سازمان های بین المللی یکپارچگی سرزمینی و سیاسی و منطقه ای و نقش مهمی در رای نهایی این انتخابات باری میکند.

انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۱۹ می

آیا حسن روحانی میتواند برای بار دوم جهان را شوکه کند؟  او در سال ‌‌۲۰۱۳ جهان را با پیروزی اش در انتخابات ریاست جمهوری سورپرایز مزد و کاندیداهای تندرو رقیب را از گردونه خذف کند. او در  انتقاد به محمود احمدی نزاد قول روابط بهتر با جهان و بهبود وضع اقتصادی و حقوق مدنی را داده بود.

او خیلی زود فهمید که ریاست جمهوری سخت از ان چیزی است که در رقابت های انتخاباتی فکر میکرد. او مذاکرات هسته ای با غرب را پیش برد و بسیاری از تحریم ها علیه ایران را لغو کرد اما ترامپ بارها قول پاره کردن برجام را داده است .

همزمان اقتصاد ایران هنوز مشکل دارد و منشور حقوق شهروندی نیز اظهار نظرهای مختلفی را برانگیخته است.

اصولگرایان در ایران هنوز برای رسیدن به یک آلترناتیو با محبوبیت بالا دچار مشکلند. احمدی نزاد از ورود به انتخابات ریاست جمهوری منع شده و امروز روحانی بیشترین شانس را برای پیروزی در دور دوم ریاست جمهوری اش دارد.

انتخابات روآندا در آگوست

در سال ۱۹۹۴ کاگام رهبر جبهه پاتریوتیک روآندا، دولتی که متهم به نسل کشی در این کشور بود را برانداخت. او یونیفورم نظامی اش را در آورد و کت شلوار پوشید و رهبری کشور را آغاز کرد.

او در ابتدا در جامه معاون اولی  و وزیر دفاع و فرمانده ارتش کارهای زیادی را انجام داده بود. در سال ۲۰۰۰ او بعد از استعفای رییس جمهور وقت به ریاست  جمهوری رسید.

او شغلش را دوست دارد. اخیرا اعلام کرده که می خواهد برای سومین دوره پنج ساله ریاست جمهوری اقدام کند. سال گذشته روآندایی ها به رفراندوم قانون اساسی و حضور او در قدرت تا سال ۲۰۳۴ مشتاقانه رای مثبت دادند.

کاگام متحد آمریکاست. هیچ کاندیدای دیگری برای رفاقت با او معرفی نشده. سامانتا پاور سفیر آمریکا در سازمان ملل گفته کاگام باید در پایان دوره ریاست جمهوری اش کنار بکشد و به سایر سیاست مدارات نیز میدان بدهد اما او زیاد گوشش بدهکار نیست.

انتخابات آلمان در اکتبر  

انگلا مرکل اعلام کرده که برای چهارمین دوره در انتخابات شرکت میکند.

او از سال ۲۰۰۵ در این پست حضور دارد. در یازده سالی که او در این منصب بوده سیاست های خودش را در اتحادیه اروپا و اقتصاد اجرا کرده است. او از بیش از یک میلیون پناهجوی سوری در آلمان استقبال کرده و خواستار تلاش برای اتحاد و یکپارچگی در اتحادیه اروپا در مقابل رفتارهایی تهاجمی روسیه بوده است.

قمار بار ها شرط میبندند که حزب دست راستی مسیحیان دموکرات که حزب مرکل است پیروز خواهد شد. در همین حال، زیگمار گابریل از حزب دست چپی سوسیال دموکرات ها در نظر سنجی ها ۱۰ درصد از مرکل عقب تر است.

گرینه محتمل در انتخابات وجود یک حزب سوم در آلمان است که شعارهایی ضد اسلام و ضد مهاجرت بدهد. حزب یوروسپتیک تاکنون ۱۳ درصد در نظر سنجی ها رای داشته و این در مقابل ۲۶ درصد رای مرکل رای کمی نیست. این حزب میتواند بیش از این مورد حمایت قرار بگیرد چرا که سیاست های مهاجرتی مرکل روز به روز مخالفان بیشتری را به خود جلب میکند. اگر این اتفاق بیافتد و مرکل شکست بخورد اتحادیه اروپا با مشکل جدی ای رو به رو خواهد شد

انتخابات پولیت بورو در ۱۹ مین کنگره چین در اکتبر یا نوامبر

برخی انتخابات ها هیچ رای مخفی ای ندارند. یعنی رای دهندگان کمی هستند که رای شان را مخفی نگه می دارند. انتخابات مجلس چین چنین حکمی دارد.

شی جین پینگ  در لیست حزب کمونیست با تمام قوا حاضر شد. همکاران او نام رهبر مرکزی را به او دادند.

این خبر خوبی برای شی جین پینگ برذی انتخابات کنگره ملی بود. این انتخابات ۲۴ عضو اداره سیاسی و نه عضو کمیته مرکزی را انتخاب می‌کند. هر دو با تغییرات مهمی رو به رو خواهند شد چرا که اعضای کنونی آنها به سن بازنشستگی رسیده اند.

شی جین پینگ فرار است بار دیگر کاندیدا شود. سوال اصلی این است که آیا کنگره ملی از سنا پیروی خواهد کرد و کسی را که بر او پیروز شده را در بالاترین منصب دولتی خواهد گماشت؟

انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی در دسامبر

برای بسیاری از کره جنوبی ها یک رییس جمهور جدید به این زودی ها روی کار نمی آید.

مجمع ملی کره جنوبی دایما از پارک هیون ایراد میگیرد. او از اکتبر سال گذشته به اتهام مشارکت در فساد یکی دوستان قدیمی اش که به راسپوتین کره مشهور است متهم شده است

سون سیل دختر رهبر مذهبی کره است که به پدر پارک چونگ هی  رییس جمهور کره بسیار نزدیک بوده است. ریاست جمهوری پارک تا زمانی که دادگاه کره جنوبی دباره رای مجمع ملی ا‌ظهار نظر کند معلق خواهد بود.  

حتی اگر دادگاه نسبت به او اعلام جرم کند قانون اساسی کره جنوبی به سون  اجازه نمیدهد که در انتخابات آینده شرکت کند. اگر دادگاه حکم قطعی دهد، انتخابات جدید باید ظرف ۶۰ روز انجام شود.

بان کی مون دبیر کل سابق سازمان ملل یکی از کاندیداهای احتمالی است و محبوبیت او پس از افشای فساد رییس جمهور بیشتر شده است. رهبر کاریزماتیک حزب مخالف یعنی مون جای این میر اخیرا در نظرسنجی ها رای فابل قبولی گرفته است. با این حال رای لی جای مایونگ  که به ترامپ کره جنوبی معروف است روز به روز در حالا بیشتر شدن است.

 دوازده ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری کره و هنوز بالا و پایین های زیادی برای این انتخابات وجود دارد. در عین حال تهدید هسته ای کره شمالی نیز روز به روز در حال گسترش است.

انتخابات عمومی تایلند اواخر ۲۰۱۷

«اگز شما باز اول پیروز نشدید بیشتز تلاش کنید.» این شعار دموکراسی تایلند است. ارتش تایلند دوازده بار از سال ۱۹۳۲ تا کنون دولت این کشور را سرنگون کرده است. باز آخر در می ۲۰۱۴ اتفاق افتاد.

انها ادعا می کنند بار آخر برای حفاظت از کشور و زنده کردن دستور دسامبر ۲۰۱۳ شیناواتارا برای انحلال مجلس سفلی دست به این اقدام زده اند.

در آگوست سال ۲۰۱۶ تایلندی ها ۶۱ به ۳۹ به پیش نویس قانون اساسی ارتش رای دادند.

قانون اساسی جدید ۲۰ مین قانون اساسی تایلند از سال ۱۹۳۰ است. این قانون نقش ارتش را در سیاست تایلند را محکم تر کرده. است. این قانون ۲۶۰ سناتور تایلند را تام برده و میتواند قوانین نظامی را هر وقت خواست بدون نیاز به رضایت محلس اعمال کند.

به گزارش انتخاب به نقل از نیوزویک ، مرگ رهبر تایلند پیچیدگی هایی را وارد سیاست تایلند کرد. انتخابات جدید تایلند شاید بارقه هایی از دولت مدنی را ایجاد کند اما نمیتواند مشکلات اساسی را در تایلند رفع کند. .
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین