|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۰
کد خبر: ۱۳۹۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸
اگر کسی با دلیل ورشکست شد و کم آورد و کوتاهی نکرده بود، او را نمی‎شود دستبند زد و به زندان برد، غرض این است که دین همین که آمده گفته که نباید در جامعه فقیر باشد، در همه کشورها کمک به محرومین وجود دارد.
حضرت آیت‎الله جوادی آملی گفت: ربا را دیگران تیزهوشی و زیرکی می‎دانند و قرآن آن را کار مخبطانه عنوان می‎کند، در صورت عمل به قرآن ما نه کارتن‎خواب خواهیم داشت و نه فقیر خواهیم داشت و نه دیگر زندان‎های ما پر خواهد بود.

حضرت آیت‎الله عبدالله جوادی آملی، امروز در درس خارج تفسیر خود در مسجد اعظم در تفسیر سوره مبارکه ذاریات گفت: ما موظفیم نگذاریم کسی در جامعه فقیر باشد، دین اجازه نمی‎دهد در جامعه فقیر باشد، مرحوم صاحب وسائل حدیثی ذکر می‎کند مبنی بر این‎که اگر کسی مقروض شد و نتوانست قرض خودش را بدهد، حکومت اسلامی موظف است که دین و قرض او را بدهد، مثلا اگر کسی مورد تحریم قرار گرفت و مقروض شد، بر حاکم اسلامی است که این قرض را ادا کند.

به نوشته رسا، وی افزود: اگر کسی با دلیل ورشکست شد و کم آورد و کوتاهی نکرده بود، او را نمی‎شود دستبند زد و به زندان برد، غرض این است که دین همین که آمده گفته که نباید در جامعه فقیر باشد، در همه کشورها کمک به محرومین وجود دارد، از واشنگتن تا تاشکند و از تاشکند تا واشنگتن کمک به محرومان و بی‎بضاعتان همه جا وجود دارد، به بی‎بضاعت و افتاده کمک کردن یک کار عاطفی است و همه آن را دارند، اما این را دین نگفته، بلکه گفته است که کمر فقر را باید بشکنید و با فقر مبارزه کنید، اشتغال ایجاد کنید و کمر فقر را بشکنید.

مفسر برجسته قرآن کریم با قرائت آیه «وَفِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ»، اظهار کرد: فقر را هم فقر گفتند چون کمرشکن است و اگر کمرِ یک ملتی شکسته باشد، چگونه می‎تواند اقتصاد مقاومتی داشته باشد، ما با این‎که فارسی هستیم و فرهنگ ما یک فرهنگ قوی است، باز هم نمی‎توانیم آیه را با الفاظ مختلف ترجمه کنیم، به همین دلیل قرآن کتاب مبین است، ملت فقیر یعنی ملتی که ستون فقراتش شکسته باشد و دیگر قدرت قیام ندارد، کسی که دست و جیبش خالی است، فقیر است، این آیه در مکه نازل شد و در مکه زکات و خمس نبود، این آیه به طور کلی اشاره می‎کند که نباید فقیر در جامعه وجود داشته باشد، این دین نمی‎گذارد کسی فقیر باشد.

وی با قرائت آیه «إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا» از سوره اسراء، ادامه داد: اگر از چشم و از گوش سؤال می‎شود از حال فقرا هم سؤال می‎شود، «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته»، این کتاب بسیار زیبا است و بسیار شیرین است، این‎که اهل‎بیت(ع) وقتی به قرآن می‎رسند به قرآن با تمام وجود مشتاق هستند، همین است، باید حضرت بیاید تا قرآن را تفسیر کند.

حضرت آیت‎الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: اهل‎بیت(ع) در برابر قرآن این همه خضوع می‎کنند، ای کاش به ما می‎گفتند هر شب قرآن به سر داشته باشید، آن روز در جاهلیت و نه در شرق و نه در غرب این حرف‎ها بود، الان در سوره ذاریات سخن از این است که اگر می‎خواهید بهشت بروید باید در مالتان سهمی برای فقرا داشته باشی، این غیر از خمس و زکات است، چون هنوز حکومت تشکیل نشده است، این قرآن بوسیدنی نیست؟ فرمود متقی کسی است که اجازه ندهد در اطرافش کسی فقیر باشد.

وی با اشاره به این‎که در جامعه اقتصاد زیربنا نیست و اعتقاد زیربنا است، اظهار کرد: اعتقاد به اقتصاد سامان می‎دهد، وگرنه اگر اعتقاد نباشد می‎شود نظام کمونیستی که مثل آدم‎برفی آب شد، نه کودتا و نه جنگ و نه شورشی بود، همه هم تعجب کردند، آمریکا و اسرائیل هم امیدواریم این طور شود، هیچ کس فکر نمی‎کرد اتحاد جماهیر شوروی از بین برود، اصل اعتقاد است و در کنار اعتقاد، اقتصاد است، دین گفت هم خودت روپا باش و هم نگذار دیگران ستون فقراتشان شکسته شود، آن بانک‎های ربوی را قرآن دیوانه می‎داند و می‎گوید او مخبطانه حرکت می‎کند و خون مردم را می‎مکد، قرآن یک چیز تازه آورده است، همیشه تازه است و الان هم تازه است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه اظهار کرد: از وجود مبارک امام صادق(ع) پرسیدند که ما همیشه سال‎ها است قرآن می‎خوانیم ولی خسته نمی‎شویم؟ فرمودند شما تا به حال شده است که من الان شصت سال است که هر روز آفتاب را می‎بینم و آیا از آفتاب خسته شدم؟ این نه کهنه می‎شود و نه خستگی دارد، هر روز تازه است و هر روز پیام دارد و هر روز قابل نورگیری است، این ربا را دیگران تیزهوشی و زیرکی می‎دانند و قرآن آن را کار مخبطانه عنوان می‎کند، در صورت عمل به قرآن ما نه کارتن‎خواب خواهیم داشت و نه فقیر خواهیم داشت و نه دیگر زندان‎های ما پر خواهد بود.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین