|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۱۳۹۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱
آنفولانزا و سرماخوردگی ممکن است علائم مشابهی داشته باشند اما چند تفاوت مشخص نیز با یکدیگر دارند.
 آنفولانزا و سرماخوردگی ممکن است علائم مشابهی داشته باشند اما چند تفاوت مشخص نیز با یکدیگر دارند.

احساس خوبی ندارید؟ خسته هستید یا گلودرد، بدن‌درد و تب دارید. فکر می‌کنید این‌ها علائم سرماخوردگی است یا آنفولانزا؟

به گفتۀ سیندی وستون، استادیار دانشکدۀ پرستاری «ای اند ام» در دانشگاه تگزاس، آنفولانزا و سرماخوردگی ممکن است علائم مشابهی داشته باشند اما چند تفاوت مشخص نیز با یکدیگر دارند.

وستون می‌گوید شایع‌ترین علائم سرماخوردگی عبارت‌اند از خستگی خفیف، تب، سرفه، گلودرد و سردرد، احتقان قفسۀ سینه یا بینی. البته آبریزش بینی، عطسه و آبریزش چشم نیز از علائم مشخص این بیماری به شمار می‌رود.

وی تأکید می‌کند: «درمان سرماخوردگی پیچیده است اما به نظر می‌رسد استراحت و تغذیۀ مناسب، بهترین راه درمان این بیماری است. شما می‌توانید برای درمان این علائم، دارو مصرف کنید.»

این استادیار دانشگاه می‌گوید: «سرماخوردگی معمولاً ظرف یک هفته بهبود می‌یابد؛ اما اگر سرماخوردگی شما پس از یک هفته خوب نشد و یا علائم آن تشدید شد و یا اگر به آسم یا سایر بیماری‌های مزمن مبتلا باشید، باید به پزشک مراجعه کنید.»

2

وستون خاطرنشان کرد: «آنفولانزا معمولاً برخلاف سرماخوردگی با سرعت و شدت بیشتری نمایان می‌شود. شما ممکن است صبح حال خوبی داشته باشید اما بعدازظهر تب و بدن‌درد را تجربه کنید.»

یک اختلاف دیگر بین آنفولانزا و سرماخوردگی‌های شایع به نوع درد در این بیماری‌ها برمی‌گردد.

به گفتۀ وستون «درد در هر دو بیماری یادشده شایع است اما در سرماخوردگی، دردها خفیف و به‌طورکلی همراه با احتقان است؛ و در آنفولانزا شما با درد شدید ماهیچه‌های بزرگ ازجمله ماهیچه‌های پاها و پشت مواجه هستید.»

وی افزود اگر شما به آنفولانزا مبتلا شده باشید، مصرف داروهای ضدویروس ظرف 48 ساعت پس از شروع بیماری می‌تواند به کاهش شدت علائم بیماری و عوارض آن کمک کند.

به گزارش پرس تی‌وی، وستون در پایان گفت: «آنفولانزا و سرماخوردگی هر دو می‌توانند به بروز مشکلات بیشتر نظیر ذات‌الریه، برونشیت یا سینوزیت منجر شوند؛ اما احتمال ابتلا به این بیماری‌ها پس از آنفولانزا بیشتر است. درمان این علائم و استراحت کافی بهترین راه برای کاهش شانس بروز این مشکلات است.»
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین