|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۲
کد خبر: ۱۳۹۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵
عبدی در پاسخ به سؤالی درباره طرح انتقادات تند علیه برجام و تیم مذاکره کننده گفت: بخش قابل توجهی از این انتقادات به خاطر داشتن تریبون است نه قدرت واقعی؛ نقطه ضعف حامیان برجام هم این است که بیش از حد تحت تأثیر این صحبت‌ها قرار می‌گیرند.
مگر می‌شود برجام بدون اجازه رهبری تصویب شده باشد؟ / روحانی گزینه مطلوب حاکمیت است

عباس عبدی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب، رد صلاحیت روحانی را بعید دانست و گفت: افرادی که این احتمال را مطرح می‌کنند، هنوز سیستم سیاسی ایران را نشناخته‌اند. او در گفت‌وگو با ایرنا در پاسخ به سؤالی درباره مواضع دونالد ترامپ و تأثیر آن بر انتخابات سال آینده و «برجام» گفت: فرض کنید بارانی تند بیاید و احتمال سیل وجود داشته باشد. ما نمی‌توانیم جلوی آمدن این باران را بگیریم، اما قادریم اقداماتی  انجام دهیم که جلو خسارت دیدن‌مان را بگیرد یا حتی از آن بهره ببریم. اینکه چکار کنیم که سیل آسیب کمتری به ما بزند یا حتی آب آن را به جایی هدایت کنیم که برایمان سودآور باشد، بستگی به فهم ما از آن سیل و اقدامات پیشگیرانه‌مان دارد. عبدی ادامه داد: قضیه آقای ترامپ هم همین طور است. به هر دلیلی وی بزودی رئیس جمهوری امریکا می‌شود. البته من از برخی دوستان می‌شنیدم که سر کار آمدن ترامپ را برای ایران بهتر از خانم کلینتون می‌دانستند. اما به نظر من، همه اینها به نوع رفتار ما در داخل کشور و منطقه برمی‌گردد. اگر در داخل با یکدیگر انسجام و وحدت داشته باشیم، ترامپ هم مجبور به راه آمدن با ما می‌شود؛ ولی اگر وحدت و انسجام داخلی نباشد، ترامپ هم فرصت گیر بیاورد، ما را می‌زند.

 نگاه احمدی‌نژادی نمی‌تواند با «برجام» کار کند

این فعال سیاسی افزود: اگر حدی از وحدت سیاسی در کشور شکل گیرد- که متأسفانه وجود ندارد-رفتارهای ترامپ هم به سود ایران می‌شود؛ ولی اگر تفرق داشته باشیم، وی نیز پس از نشستن در کاخ سفید سعی می‌کند بهره‌برداری‌های خود را انجام دهد. با این وجود معتقدم آمدن ترامپ باعث روی کارآمدن تندروها در ایران نمی‌شود. مدت‌ها قبل از اینکه احمدی‌نژاد از نامزد شدن منع شود، در رسانه‌ها گفته بودم که وی امکان حضور در انتخابات را نخواهد داشت. برای اینکه نظام، برجام را پذیرفته و شخصی مثل احمدی‌نژاد نه تنها تناسبی با این توافق ندارد که نفی آن است. وی با بیان اینکه «نگاه احمدی‌نژادی نمی‌تواند با برجام کار کند و برجام هم اگر کنار گذاشته شود همه چیز به هم می‌ریزد»، تأکید کرد: برجام فقط یک توافق هسته‌ای نبود. مخالفین داخلی برجام یا اصلاً متوجه واقعیت برجام نشده‌اند یا شده‌اند، ولی ابراز نمی‌کنند؛ چرا که می‌دانند پرونده سیاسی آنها نیز با برجام بسته شده است.

 نقطه ضعف حامیان «برجام»

عبدی در پاسخ به سؤالی درباره طرح انتقادات تند علیه برجام و تیم مذاکره کننده گفت: بخش قابل توجهی از این انتقادات به خاطر داشتن تریبون است نه قدرت واقعی؛ نقطه ضعف حامیان برجام هم این است که بیش از حد تحت تأثیر این صحبت‌ها قرار می‌گیرند. به طور مثال همین که آقای ظریف می‌نشیند و به اینها اعتماد می‌کند و جلویشان حرف می‌زند، نشان می‌دهد که چندان اهل سیاست نیست و شناخت درستی از سیاست داخلی ندارد. دلیلی ندارد نزد این افراد چیزهایی را بگویی که جور دیگری تعبیر کنند. وی با بیان اینکه «نگرانی مخالفان برجام درست نیست»، ادامه داد: اصلاً معنی ندارد این برجام بدون تأیید رهبری به تصویب رسیده باشد. اگر برجام بدون تأیید رهبری تصویب شده باشد که برای مملکت فاجعه است. مگر می‌شود موضوعی با این اهمیت که حتی تیتر رسانه‌های دنیا بوده و جان کری برای چند هفته با پای شکسته برای بررسی آن به ژنو آمده، بدون اجازه رهبری تصویب شده باشد؟

 اگر «برجام» نبود، الان  بدتر از ونزوئلا بودیم

این فعال اصلاح‌طلب در پاسخ به این سؤال که «برخی معتقدند پس از برجام، اتفاق خاصی در کشور نیفتاده است»،  تصریح کرد: مثل این است که شما فردی را به آی‌سی‌یو ببرید و تمام پزشکان بگویند وی در نهایت، تا هفته دیگر فوت می‌کند. اما یک پزشک بیاید و وی را از مرگ نجات دهد. این مریض باید پس از آن نیز مدت‌ها در بخش و زیر سرم بماند تا بهتر شود. قرار بوده برای این مریض مقبره بخرند و مجلس ترحیم بگیرند؛ اما حالا این بیمار از مرگ نجات پیدا کرده و حالش رو به بهبودی است و به بخش آمده؛ اما هنوز به او سرم وصل است و نمی‌تواند سر پا بایستد. اگر برجام نبود و تحریم‌ها ادامه داشت که ما الان مثل ونزوئلا و حتی بدتر از آن بودیم.
وی درباره زمزمه ریزش آرای روحانی نیز اظهار کرد: تردیدی نیست که مردم از وضعیت موجودشان رضایت ندارند چرا که این مریض همچنان زیر سرم و تحت درمان است. اما نباید روی این اظهار نظرها حساب چندانی باز کرد. حرف‌هایی که مردم می‌زنند، نقد است نه انتخاب. دلیلش هم این است که اردیبهشت سال آینده مردم در نهایت باید انتخاب کنند که این بیمار- که پزشک می‌گوید در صورت ترک بیمارستان ممکن است بمیرد- را مرخص کنند یا بگذارند همچنان تحت درمان باشد. مردم در اردیبهشت سال آینده باید تصمیم بگیرند می‌خواهند این بیمار همچنان در بخش بماند یا مجدداً روانه آی‌سی‌یو یا بهشت زهرا شود.  عبدی ادامه داد: به نظر من، بخشی از این مسائل به خاطر این است که ارتباط اجتماعی و رسانه‌ای دولت ضعیف است و نمی‌تواند آن طور که باید و شاید این واقعیات را برای مردم توضیح دهد. ولی در شرایط کنونی فکر نمی‌کنم آقای روحانی در سال آینده مشکلی برای انتخاب مجدد داشته باشد؛ هر چند باید حساسیت داشت و پیروزی را بهتر و بهتر کرد.

او با بیان اینکه «روحانی گزینه مطلوب حاکمیت است»، افزود: سیستم حکومتی ایران بسیار باهوش است و به همین دلیل تاکنون توانسته از بدترین شرایط و بحران‌ها عبور کند.
اگر سیستم به هر دلیلی به این نتیجه برسد که روحانی نباشد، روحانی خودش نامزد نمی‌شود؛ نه اینکه بیاید و رد صلاحیت شود. اما من مطمئنم که مطلوب سیستم این است که روحانی دوباره بیاید و رئیس جمهوری شود چون  سیستمی که برجام را پذیرفته، به تبعات آن هم ملزم است. شما نمی‌توانید برجام را بپذیرید اما آن را ادامه ندهید. متأسفانه کنشگران ما خیلی سطحی شده‌اند و به عمق قضایا توجه چندانی ندارند وگرنه این بحث‌ها محلی از اعراب ندارد. البته شاید سؤال کنید چرا آقای ‌هاشمی با آن سابقه‌اش در سال 92 رد صلاحیت شد؟

 علت رد صلاحیت ‌هاشمی

این فعال اصلاح‌طلب ادامه داد: اولاً به آقای‌ هاشمی نگفتند که شما صلاحیت عام ریاست جمهوری را ندارید؛ بلکه به سن و توانایی‌های جسمی ایشان ایراد وارد کردند. دلیل دیگر این است که آقای‌ هاشمی ضوابط معمول نظام را برای نامزدی ریاست جمهوری رعایت نکردند و این طور پاسخ گرفتند. اینکه کسی که می‌خواهد نامزد ریاست جمهوری شود، قاعدتاً باید ابتدا برود با رهبر معظم انقلاب ملاقات کند؛ البته کسی در سطح آقای‌ هاشمی نه نامزدهای معمولی. اگر برای آمدن ایشان به توافق می‌رسیدند، دیگر رد صلاحیت‌شان بی معنی بود. اینکه ساعت 4 بعدازظهر روز آخر برای کسب مشورت زنگ زده شود، اصلاً معمول و پذیرفتنی نیست. به نظر من یکی از پروتکل‌های نانوشته ولی معقول و قابل دفاع نظام توسط آقای‌ هاشمی رعایت نشد و شاید آن رد صلاحیت پاسخی به عدم رعایت این پروتکل بود. منطقی است از آن جهت که شخصی که می‌خواهد در ایران رئیس جمهوری شود، باید در حد معمول با رهبری هماهنگ باشد. به گفته وی، «نکته مهم دیگر این است که آقای ‌هاشمی در سال 92 رئیس جمهوری نبود و رد صلاحیت ایشان با رئیس جمهوری مستقر فرق می‌کند. مطمئنم آقای روحانی قبل از نامزدی مجدد، مسأله آمدن خود را با رهبری حل می‌کند و این طور نیست که بدون توجه به نظر رهبری بخواهد نامزد شود.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین