|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۱۳۹۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱
تورم بالا سبب مي‌شود تا نرخ بانكي به ٢٨ درصد تا ٣٥ درصد برسد. زماني را در كشور شاهد بوديم كه نرخ بانكي چنين ارقامي بود و همين الان هم برخي موسسات زير ميزي با نرخ بهره‌هاي بالا و غيرقانوني تسهيلات مي‌دهند.
روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم اكبر تركان مشاور رييس‌جمهور نوشت:

دولت يازدهم در رويارويي رسانه‌اي برنده نيست چرا كه صدا و سيما و سايت‌هايي كه در اختيار برخي نهادهايي است كه از بودجه عمومي تغذيه مي‌كنند، تاكنون همراه دولت نبوده‌اند. امروز رسانه‌هاي مكتوب و روزنامه‌هايي هستند كه همراه دولت نيستند و بر عليه دولت يكسره و شبانه روز بر طبل مي‌كوبند. ٢٤ سايت مجازي و روزنامه‌هاي مخالفان دولت هر روز بهانه‌اي براي تخريب دولت پيدا مي‌كنند. دفاع دولت در مقابل اين حملات رسانه‌اي تا به الان كافي نبوده و دولت در اين رويارويي رسانه‌اي برنده نبوده است اما در واقعيت دولت برنده است چرا كه بزرگ‌ترين دستاورد تاريخ ديپلماسي ايران يعني برجام در دولت يازدهم اتفاق افتاده است. اگر نيك بنگريم خواهيم ديد كه مخالفان دولت تا چه حد از موفقيت برجام عصباني هستند. اين مساله نشان مي‌دهد كه برجام چه موفقيت بزرگي بوده است. برجام بزرگ‌ترين دستاورد دولت يازدهم است و با وجود اينكه مخالفان دولت كوشش مي‌كنند آن را كوچك جلوه دهند، از عظمت برجام كه با راهنمايي مقام معظم رهبري و كوشش‌هاي دولت و ديپلماسي فعال جمهوري اسلامي ايران به دست آمده، كاسته نخواهد شد. در بخش اقتصاد، دولت موفق شده تورم را مهار كند. دولت يازدهم كشور را با تورمي بسيار بالا تحويل گرفت. تورم بالا به معناي نرخ بهره بالا و سود سپرده بالا است. وقتي سود سپرده و تسهيلات بالا باشد و وام با نرخ سود خيلي بالا عرضه مي‌شود، هيچ كسب و كار سازنده و مولدي سود آور نيست. در نتيجه اقتصاد مولد در كشور جان نمي‌گيرد.

دولت توانسته تورم را پايين بياورد و اين يعني فضا را براي ايجاد كسب و كار فراهم كرده است. با تورم بالا كسب و كار مولد در كشور پا نمي‌گيرد. تورم بالا سبب مي‌شود تا نرخ بانكي به ٢٨ درصد تا ٣٥ درصد برسد. زماني را در كشور شاهد بوديم كه نرخ بانكي چنين ارقامي بود و همين الان هم برخي موسسات زير ميزي با نرخ بهره‌هاي بالا و غيرقانوني تسهيلات مي‌دهند. در اين شرايط كسب و كار و سرمايه‌گذاري رونق نمي‌گيرد. اين بخش دوم دستاوردهاي دولت است كه توانسته تورم را به زير ١٠ درصد برساند. اميد است كه بتوان اين رقم را در همين حد حفظ كرد. در اثر برجام و كوشش‌هاي وزارت نفت با كمك آقاي زنگنه توانستيم دوباره سهميه نفت جمهوري اسلامي را به شرايط قبل از تحريم بازگردانيم. اين مساله بسيار مهم است. وزارت نفت هم توانست توليد را بالا ببرد و هم توانست سهميه نفت ايران را در اوپك احيا كند. اگر توليد را نمي‌توانست بالا ببرد سهميه هم احيا نمي‌شد. اين موارد موفقيت‌هايي غير قابل انكار هستند. دستاوردهاي آقاي زنگنه به اندازه كافي گفته نشده است. اين مساله بسيار مهم بود كه دولت جمهوري اسلامي توانست دوباره صادرات نفت را به شرايط پيش از تحريم بازگرداند و سهميه‌اش در اوپك را افزايش دهد. در حالي كه تا آن زمان اين سهميه را عربستان از آن خود كرده بود ايران توانست از حلقوم آنها بيرون بكشد و آنها را به كاهش سهميه و كاهش توليد وادار كند. آنها تسليم مسير حق جمهوري اسلامي شدند. اينها دستاوردهاي واقعي دولت يازدهم هستند. ليكن رسانه‌هاي مخالف به هيچ يك از اين موارد اشاره‌اي نمي‌كنند. مي‌توان گفت در رويارويي رسانه‌اي با وجود اينكه حق با دولت و دستاوردهايش انكارناپذير است اما برنده نبوده است و رسانه‌هاي مخالف هيچ پروا نمي‌كنند از اينكه هر چه مي‌خواهند، بگويند.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین