|
|
امروز: جمعه ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۳:۴۸
کد خبر: ۱۳۹۶۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸
حقوق پديدآورنده اثر، شامل حقوق معنوي و مادي او بوده و حقوق معنوي آن محدود به زمان و مکان نيست و غيرقابل انتقال است. پديد‌آورنده مي‌تواند در استفاده از حقوق يا اعمال آن، براي تهيه فيلم يا نمايش صحنه‌اي يا راديويي و تلويزيوني، اثر خود را واگذار کند.
 امروز، 12 دي 1345، رسانه‌هاي جهان اعلام کردند روزنامه تايمز لندن از ورشکستگي کامل نجات خواهد يافت زيرا لرد تامپسون که گفته مي‌شد در انگليس مسئوليت 60 مجله هفتگي و روزنامه را به عهده داشت، در يک ريسک بزرگ، «تايمز» را خريده است.
 
در اين روز، همچنين گفته شد به‌دست‌گرفتن اين روزنامه يکي از آرزوهاي ديرينه آقاي تامپسون بوده و اکنون دولت انگليس، واگذاري اين روزنامه را به او به رسميت شناخته است.

در خبرهايي که از مدت‌ها پيش در جرايد جهان درباره «تايمز» نوشته مي‌شد، از نابودي کامل اين روزنامه سخن مي‌رفت. تيراژ آن در 10 سال (منتهي به 1345) از 350 هزار نسخه به 270 هزار نسخه کاهش يافته بود و ديگر نمي‌توانست مخارج خود را تأمين کند و از دو سال پيش به اين طرف، هر ماه 200 هزار ليره ضرر مي‌داده است. صاحب‌نظران جرايد در لندن در 12 دي 1345 با ابراز نگراني اعلام کرده‌اند با واگذاري «تايمز» به آقاي تامپسون ممکن است روزنامه‌هاي ديگري تهديد شوند؛ روزنامه‌هايي از قبيل گاردين، آبزرور و سندي‌تلگراف که رقيب سندي‌تايمز هم بوده و حالا آقاي تامپسون قصد دارد آن را در تايمز ادغام کند.

در آن روز همچنين گفته شد جمع تيراژ روزنامه‌هاي انگليس (روزانه) از 17 ميليون نسخه به 15 ميليون نسخه کاهش يافته و تيراژ نشريات هفتگي که روزهاي يکشنبه (تعطيل) منتشر مي‌شوند، از 28 ميليون به 24 ميليون نسخه رسيده است.

خبرگزاري فرانسه در اين روز همچنين گفته بود «ديلي‌تلگراف» با تيراژ يک ميليون و 200 هزار نسخه در روز و «فايننشال‌تايمز» با 150 هزار نسخه در روز، نشريات رو به توسعه لندن هستند و تيراژ «ديلي‌ميرور» به بيش از پنج ميليون روزانه خواهد رسيد. «ديلي‌اکسپرس» هم روزانه در سه ميليون و 900 هزار نسخه منتشر مي‌شود و روزنامه‌هاي ديگري که به اين تيراژها دست نمي‌يابند، در تيررس تهديد ورشکستگي قرار دارند.

قانوني براي مؤلفان

سرانجام روز 12دي سال 1345، قانوني براي حفظ و حراست از حقوق نويسندگان و مؤلفان تهيه و تدوين شده و براساس گزارش مطبوعات، در چنين روزي تقديم مجلس وقت شد.

کشفيان، وزير مشاور دولت وقت، دراين‌باره به خبرنگاران گفته بود اين قانون داراي 6 فصل و 25ماده است که در کميسيون حفظ حقوق مؤلف نخست‌وزيري تدوين شده و با عنوان «قانون، حمايت از حقوق مؤلفين،مصنفين و هنرمندان» پس از اصلاحات لازم تقديم مجلس مي‌شود.

به گفته او، بر اثر اين قانون کتاب‌ها، هرگونه شعر و نوشته‌جات علمي ديگر، آثار ادبي، هنري، سخنراني‌ها و خطابه‌ها و آثار سمعي و بصري که براي اجرا در صحنه‌هاي نمايش يا پخش از راديو يا تلويزيون ساخته مي‌شود، همچنين آثار موسيقي باگفتار و بي‌گفتار، تصنيف، ترانه و سود که به هر ترتيبي و روشي نوشته يا ثبت و ضبط شده باشد و نيز آثاري چون نقاشي‌ها، عکس‌ها، تصاوير، نقش‌ها، طرح‌ها، خط‌هاي تزئيني و هرگونه آثار تجسمي و ترکيبي‌ای که از سوی هنرمندي خلق شده باشد، مشمول اين قانون مي‌شدند.

او اضافه کرده است: حقوق پديدآورنده اثر، شامل حقوق معنوي و مادي او بوده و حقوق معنوي آن محدود به زمان و مکان نيست و غيرقابل انتقال است. پديد‌آورنده مي‌تواند در استفاده از حقوق يا اعمال آن، براي تهيه فيلم يا نمايش صحنه‌اي يا راديويي و تلويزيوني، اثر خود را واگذار کند.

براساس اين قانون، حقوق مادي پديدآورنده يک اثر، پس از مرگش به ورثه او منتقل مي‌شود و مدت استفاده ورثه از اين حق، 30سال پس از مرگ پديدآورنده است و درصورتي که ورثه‌اي نداشته باشد، اثر او متعلق به وزارت فرهنگ‌وهنر خواهد بود.

«سم» خوردن واردکنندگان «سم»

در پي اعمال محدوديت‌هايي از سوي دولت براي واردات سم از سوی بخش خصوصي، اعضاي سنديکاي واردکنندگان سم در نامه‌اي تهديدآميز به دولت وقت، اعلام کردند اگر اين تصميم لغو نشود آنها با استفاده از سم‌هايي که در اختيار دارند، اقدام به خودکشي دسته‌جمعي خواهند کرد که مسئوليت آن با افرادي است که در دولت اين تصميم را گرفته‌اند اما روز 12دي سال 45، دولت وقت اعلام کرد: واردکنندگان سم کمافي‌السابق به کار خود ادامه دهند!

اين تصميم در جلسه شوراي دفع آفات در وزارت کشاورزي گرفته شده و در پايان آن به واردکنندگان سم توصيه شد مانند سال‌هاي گذشته به واردات «سم» ادامه دهند. يک مقام مطلع در پايان اين جلسه که ديروز (11دي 45) تشکيل شد، به خبرنگاران گفت: بعضي از واردکنندگان سموم تصور کرده‌اند وزارت کشاورزي رأسا تمام سموم موردنياز براي سمپاشي مزارع را تهيه مي‌کند، درصورتي که وزارت کشاورزي امسال فقط حدود پنج هزار تن سم تهيه مي‌کند که به مصرف مبارزه با آفت کرم خاردار در مزارع گرگان و دشت آن خواهد رسيد. در همين حال، گفته مي‌شد واردکنندگان سم در سال، چهار هزار و 500 تن سم وارد مي‌کنند که در تمام استان‌ها از آنها استفاده مي‌شود.

نرخ جديد لباسشويي

روز 12 دي سال 1345، شهرداري تهران با صدور اطلاعيه‌اي، نرخ جديد لباسشويي و خشکشويي را اعلام کرد. در اين اطلاعيه آمده بود: شست‌وشوي کت مردانه 20ريال، شلوار مردانه و زنانه 15ريال، جليقه پنج ريال، کت زنانه 20ريال، دامن ساده بدون چين 15ريال، پالتوي مردانه 50ريال، پالتوي بهاره و باراني مردانه 45ريال، مانتو و باراني زنانه 40 ريال، پيراهن ساده زنانه 25ريال، بلوز مردانه يا زنانه 15ريال، آهار و اتوي پيراهن مردانه هفت ريال و شست‌وشو و آهار پيراهن مردانه 10ريال.

همچنين گفته شده بود: اجرت اتوکشيدن کت‌وشلوار مردانه 15ريال، پالتوي مردانه و زنانه باراني 15ريال، کت‌ودامن 15ريال و بلوز زنانه پنج ريال است.

منبع: وقایع اتفاقیه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین