|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۱۳۹۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
با هر معیاری که سنجیده شود، انتخابات شوراها برای قالیباف و هوادارانش اهمیت راهبردی دارد؛ اگر قرار است این چهره اصولگرا همچنان در ویترین نظام قرار داشته باشد با عنایت به اینکه با احتمال نسبتا بالایی رییس‌جمهور بعدی حسن روحانی است، او باید سمت شهردار تهران را برای خود محفوظ نگه دارد.
  تلاش‌های گسترده‌ای صورت می‌گیرد تا دردسر درست کردن اعضای شورای شهر تهران به حداقل کاهش یابد. ماجرای املاک نجومی که گفته می‌شود اطلاعات اولیه آن از طرف یکی از اعضای شورای شهر به بیرون درز کرده، اقدام برای استیضاح شهردار که گاهی پیشنهاد شده، اعتراض به انتصاب‌های محمدباقر قالیباف که آخرین نمونه آن اعتراض به انتصاب فرمانده پلیس راهور استان تهران بوده و مواردی از این دست، اقداماتی است که اگرچه برخی از آنها را نمی‌توان ایجاد دردسر برای آقای شهردار دانست اما تردیدی نیست که همه این اقدامات و نظایر آن مزاحمت‌هایی آزاردهنده برای محمدباقر قالیباف بوده است.دقیقا به همین علت چندان عجیب نیست که قالیباف به عنوان عنصری مهم که گمان می‌رود کاندیدای ریاست‌جمهوری سال 1400 نیز باشد، برای باقی ماندن در صحنه شهرداری و حفظ موقعیت خود، آن هم به گونه‌ای که بدنامی برایش به همراه نداشته باشد، تلاش کند. در چنین صورتی روشن است که شهردار فعلی تهران برای حفظ موقعیت و خوشنامی خویش ناچار است مخالفت‌ها و مخالفان در شورای شهر را به حداقل کاهش دهد و تلاش کند موافقان یا حداقل افراد خنثی، جایگزین مخالفان شوند.البته برخی تحلیلگران احتمال می‌دهند محمدباقر قالیباف، نامزد رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری 96 باشد اما بسیاری از جناح‌ها از هم‌اکنون پیروزی حسن روحانی در انتخابات 96 را محتوم می‌دانند. قانون نانوشته‌ای که در ایران جاری است و طی آن هر کس شروع کرده باید خودش تمام کند، همواره باعث دو مرحله‌ای شدن دوره ریاست‌جمهوری روسای جمهور شده است.در این‌باره جز دو استثنا که یکی شهادت و دیگری رای مجلس به عدم کفایت باعث تک‌مرحله‌ای شدن دوره ریاست‌جمهوری شد در سایر موارد همه روسای جمهور، هشت سال دولت را در اختیار داشته‌اند. از این بابت حتی جناح‌های مخالف دولت تدبیر و امید از معرفی کاندیداهای اصلی پرهیز کرده‌اند حتی برخی از ایشان احتمال داده‌اند که حسن روحانی را به‌عنوان نامزد معرفی خواهند کرد. به این ترتیب و در حالی که بسیاری از جناح‌ها و احزاب از حضور جدی در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 پرهیز می‌کنند بعید به نظر می‌رسد قالیباف و هوادارانش در این انتخابات حضوری جدی داشته باشند حتی این گمان نیز مطرح شده که قالیباف در این انتخابات نامزد نشود.

با هر معیاری که سنجیده شود، انتخابات شوراها برای قالیباف و هوادارانش اهمیت راهبردی دارد؛ اگر قرار است این چهره اصولگرا همچنان در ویترین نظام قرار داشته باشد با عنایت به اینکه با احتمال نسبتا بالایی رییس‌جمهور بعدی حسن روحانی است، او باید سمت شهردار تهران را برای خود محفوظ نگه دارد و علاوه بر آن در این سمت، خوشنامی و موفقیت خود را حفظ کند تا در سال 1400 از آن بهره ببرد. دقیقا به همین خاطر قالیباف و هوادارانش راهبرد هوشمندانه‌ای را در پیش گرفته‌اند. چنین به نظر می‌آید که شهردار تهران از راهبرد ورود متخصصان همسو و چهره‌های مشهور غیرمتخصص مانند ورزشکاران بهره ببرد. در واقع چهره‌های متخصص همسو با قالیباف مانند احمد دنیامالی نه فقط مزاحمتی برای آقای شهردار ندارند بلکه او را در رسیدن به اهدافش یاری نیز خواهند کرد. در عین حال اگر چهره‌هایی مانند حافظی وارد شورای شهر شوند، ممکن است مشکلات پیچیده‌ای برای شهرداری تهران و قالیباف به وجود آید. چهره‌هایی مانند برخی ورزشکاران نیز هستند که وجود یا عدم وجودشان تاثیر چندانی ندارد و از این بابت علاقه زیادی وجود دارد که این‌گونه افراد حداکثر کرسی‌های شورای شهر تهران را اشغال کنند چه آنکه چهره‌های خنثی که دنباله‌رو جریان‌های قدرتمند می‌شوند به هر حال دردسرآفرین نیستند و علاوه بر آن می‌توانند در مواقعی به عضویت اردوگاه هواداران شهردار نیز درآیند.قرائن زیادی وجود دارد که باعث خوشبینی هواداران شهردار تهران به موفقیت در اجرای این استراتژی شده است. با ارزیابی جغرافیای انتخابات و چهره‌هایی که از هم‌اکنون برای حضور در میدان انتخابات شورای شهر تهران اظهار آمادگی می‌کنند، می‌توان با احتمال نسبتا بالایی اطمینان داشت که قالیباف و دوستانش یکی از فاتحان انتخابات آینده خواهند بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین