|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۱۳۹۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷
ظاهرا آن بخش از اظهارات روحانی که گفته بود «وقتی نامه یکی از هنرمندان را خواندم»، به هیچ وجه برای مخالفان دولت قابل تحمل و هضم نبوده است. خود فرهادی هم این موضوع را پیش بینی کرده بود. موضوعی که قالیباف هم با ناشیانه ترین شکل ممکن وارد آن شده است.
سخنان رییس جمهور در واکنش به ماجرای گورخواب ها، هجمه به دولت از سوی مخالفان را افزایش داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، حسن روحانی در نشست تخصصی جامعه نظارت و بازرسی دولت در این باره گفته بود: «دیروز وقتی نامه یکی از هنرمندان را خواندم بسیار دردناک بود. شنیده بودیم برخی از فقرا به خاطر بیچارگی، اعتیاد و.. کارتن خوابند، زیر پل ها می خوابند. در کشورهای اروپایی دیده بودیم برخی از این فقرا در ایستگاه مترو و زیر پل ها شب را به صبح می آورند. اما قبر خواب را کمتر شنیده بودیم. یک فقیری به خاطر فقر، بی نوایی، برای اینکه از سرما نجات پیدا کند و جای گرمی پیدا کند در قبر زندگی می کند. این هنرمند برای من نوشته بود وقتی این گزارش را خواندم بغض در گلویم و شرمساری در سیمایم بود. این ملت بزرگ می تواند، ببیند که یکی عده از همنوعانش، خواهرانش و بردارانش حالا اسیب اجتماعی دیده و مشکلات دارند؛ اما به هرحال انسان هست و شب به خاطر بی پناهی به قبر پناه ببرد. حالا کسانی برای اینکه از سرما نجات پیدا کنند، خودش را زنده به گور می کند و داخل گور می رود. این قابل تحمل برای دولت و مردم نیست. چطور باید این مشکلات را حل کنیم؟ براردارن و خواهران همه باید یکپارچه شویم. از مسائل جناحی و اختلافات دست برداریم. مشکلات اساسی کشور را مد نظر قرار دهیم. برای حل مشکلات همه دست به دست هم بدهیم.»



ظاهرا آن بخش از اظهارات روحانی که گفته بود «وقتی نامه یکی از هنرمندان را خواندم»، به هیچ وجه برای مخالفان دولت قابل تحمل و هضم نبوده است. منظور رییس جمهور نامه اصغر فرهادی سینماگران شهیر کشورمان است که برای او نوشته بود: «امروز گزارش تکان‌دهنده زندگی مردان، زنان و کودکانی را که در گورهای یکی از قبرستان‌های اطراف تهران شب‌های سرد را به صبح می‌رسانند خواندم و اکنون سراسر وجودم شرم است و بغض. به بهانه این نامه به شما، قصد دارم همه آنان که در این سرزمین و در این سی و چند سال مسئولیتی داشته و دارند را سهیم این شرمساری کنم.»

از روزی که ماجرای گورخواب ها در نصیرباد باغستان در شهرستان شهریار به فضای رسانه ای کشیده شده، مخالفان دولت از هیچ کوششی برای حمله به دولت و حتی ناسزاگویی علنی به مسئولان ارشد دولتی دریغ نکرده اند. پس از اظهارات روحانی، این هجمه ها سنگین تر هم شده که به نظر می رسد یکی از دلایل آن نام بردن غیرمستقیم رییس جمهور از اصغر فرهادی بود.

جالب اینجاست که خود فرهادی هم این موضوع را پیش بینی کرده و نوشته بود: «می‌دانم که عده‌ای سیاست‌باز این‌گونه گزارش‌ها و خبرها را دستاویزی خواهند کرد برای گرم کردن تنور بازی‌های فرساینده سیاسی و انتخاباتی اما افسوس که گرمای این تنور، تن رنجور کودکان، زنان و مردانی را که شب‌ها در گوشه قبرها، لابه‌لای درختان پارک‌ها و زیر پل‌ها به خواب می‌روند گرم نخواهد کرد.»

جالب تر اینکه، گزارش اولیه و روشنگری را یگ روزنامه دولتی منتشر کرد؛ خود دولت نیز آن را پیگیری کرد و حتی گزارش های بی درنگ داد. اما مخالفان طلبکار شدند! در یکی از این نمونه ها، محمدباقر قالیباف شهردار تهران به هجمه کنندگان و کنایه زنندگان به رییس جمهور پیوسته تا به خیال خود وجهه نقاد و پرسشگری برای خود درست کند. غافل از اینکه هنوز ماجرای املاک شهرداری در قوه قضاییه در حال بررسی است و ابهامات فراوانی که در خصوص ترافیک تهران و عدم شفاف سازی مالی هم وجود داشت به قوت خود باقی است.



قالیباف در متنی کوتاه همان حرف مخالفان را تکرار کرده و نوشته است که «مسوولان باید این آسیب‌ها و معضلات را از نزدیک ببینند و با آنها زندگی و برای آنها چاره اندیشی کنند نه آنکه بعد از انتشار وسیع در فضای مجازی از نامه یک هنرمند از آن فجایع مانند گورخوابی مطلع شوند.»

البته شهردار تهران مشخص نکرده در مورد کارتن خواب های پایتخت، به جز چند گرمخانه ای که هرگز مشکل را حل نکرده اند، دقیقا چه کرده و چگونه با آنها زندگی کرده که حالا از رییس جمهور چنین درخواستی دارد. از طرف دیگر، هنوز معلوم نیست قالیباف هم مانند همفکران خود از نام بردن روحانی از اصغر فرهادی عصبانی شده یا صرفا مجال دیگری برای هجمه های خود یافته؛ اما صورت مسئله مشخص است: اولا افشاگری از طرف یک رسانه دولتی بوده؛ پیگیری هم از طرف دولت؛ در ثانی، پیش بینی فرهادی هم درست از آب درآمده؛ مخالفان گرفتن ماهی انخاباتی از این آب گل آلود را آغاز کرده اند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین