|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۱۳۹۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴
به ادعای این مقام پیشین کاخ سفید ایران و حزب‌الله در آن زمان نسبت به چگونگی کنترل اوضاع و درگیری با مخالفان به اسد انتقاد کرده بودند و حتی سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله اعلام کرد که اسد باید با مخالفان مسالمت‌آمیزتر رفتار کند.
یک مقام پیشین دولت اوباما در مصاحبه با نشریه میدل ایست آی، تأکید کرد که شکست سیاست‌های اوباما در سوریه به دلیل عدم توانایی او در پیش‌بینی حضور نیروهای ایران و روس برای حمایت از اسد بوده است.

 این مقام پیشین دولت اوباما که به گفته نشریه میدل ایست آی از مسائل و گفت‌وگوهای داخلی سوریه آگاهی دارد به شرط فاش نشدن نامش در گفت‌وگو با این نشریه آمریکایی به شرح دلایل شکست سیاست‌های اوباما در قبال سوریه پرداخته است.

وی فاش کرد: زمانی که اوباما برای نخستین بار تصمیم گرفت تا از نیروهای مخالف رژیم اسد پشتیبانی تسلیحاتی کند، نتوانست حضور ایران و روسیه را در حمایت از رژیم اسد در پاسخ به مخالفان مسلح پیش‌بینی کند؛ چراکه مشاوران او چنین احتمالی را در نظر نگرفته بودند.

به گفته او؛ از همه مهم‌تر زمانی که اوباما در سال 2011 در حال اتخاذ تصمیمات مهم خود در قبال سوریه بود هیچ یک از اعضای تیم امنیت ملی او درباره اینکه ایران منافع ملی بسیار مهمی در حفظ رژیم اسد دارند که ممکن است باعث حضور نظامی ایران در سوریه شود به اوباما هشدار ندادند. مشاوران اوباما فکر می‌کردند که ایران و روسیه در نهایت تنها کمک‌ مالی و تجهیزاتی به رژیم اسد خواهند کرد و احتمال ایجاد یک جنگ طولانی مدت و فرقه‌ای وجود نخواهد داشت.

به ادعای این مقام پیشین کاخ سفید ایران و حزب‌الله در آن زمان نسبت به چگونگی کنترل اوضاع و درگیری با مخالفان به اسد انتقاد کرده بودند و حتی سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله اعلام کرد که اسد باید با مخالفان مسالمت‌آمیزتر رفتار کند.

وی گفت: سوریه برای امنیت ایران و حزب‌الله بسیار اساسی و مهم است اما مشاوران اوباما هیچ‌گونه آگاهی نداشتند که منافع ملی ایران با جلوگیری از سقوط رژیم اسد حفظ خواهد شد.

 ادعاهایی از این دست در شرایطی مطرح می‌شود که؛ عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران برای بازگرداندن امنیت و آرامش به منطقه است و  ایران همواره معتقد به استفاده از راه حل‌های سیاسی برای برون رفت از بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است و در این مسیر از هیچ کمکی دریغ نکرده است. برخی مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران که به درخواست دولت‌های عراق و سوریه به دولت، نیروهای مسلح و مردم این کشورها در مبارزه با تروریسم کمک موثری می‌کنند، به شهادت رسیده‌اند که سهم بزرگی در کمک به امنیت منطقه در جهان دارند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین