|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۱۳۹۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹
ایرج نوذری که دیگر سخنران این مراسم بود، با حضور پشت تریبون عنوان کرد: «او بیش از یازده سال جنگید و مرگ را مسخره می‌کرد و کسی حتی باور نمی‌کرد او بیمار باشد. دنیا به معنای واقعی، خود عشق بود.»
 پیکر دنیا فنی‌زاده صبح امروز پنجشنبه 9 دی‌ماه با حضور هنرمندان و اهالی سینما و تئاتر کودک و نوجوان در خانه سینما تشییع و سپس به سمت بهشت‌زهرا(س) بدرقه شد تا در محل آرامگاه زنده‌یاد مهین بزرگی (مادربزرگ صدای ایران) آرام گیرد.

 در آغاز مراسم تشییع پیکر دنیا فنی‌زاده، پیام فاطمه معتمد آریا که مشغول بازی در فیلم فرمان‌آرا است پخش شد و در ادامه پیام حمید جبلی و ایرج طهماسب توسط احسان کرمی قرائت شد.

فرشته طائرپور در این مراسم گفت:‌ «اگر شب‌خوابی‌ها و سال‌های پر درد زندگی دنیا را کنار بگذاریم به چیزی حدود 15 تا 20 سال می‌رسیم، دنیا با این سن از میان ما می‌رود؛ یک نوجوان و جوان 15 تا 20 ساله که خوب زندگی کرد. او همه بهانه‌ها را برای غمگین بودن داشت ولی غمگین نبود. همه دلایل را برای نشستن و منفعل شدن داشت ولی لحظه‌ای از کوشش و تلاش دست برنداشت.»

وی یادآور شد: «هیچ کس دنیا را بدون خنده ندید و حتی در لحظه‌هایی که درد هم داشت، وقتی حالش را می‌پرسیدیم با لبخند خدا را شکر می‌کرد. او به همه ما درس زندگی می‌داد. همسرش که بعد از این، مسئولیت سنگین‌تری بر دوش خواهد داشت از این فضا برای ادامه راه دنیا در خانواده استفاده می‌کند و از همه مهم‌تر دوستانش در عرصه سینمای کودک سینمایی که قرار است بچه‌های این مملکت را شاد کند؛ هدفی که دنبال می‌کرد و باور داشت و در راهش قدم برمی‌داشت.»

وی افزود: «فاطمه معتمد آریا، شادی پور مهدی، مرضیه محبوب و خانم نوذری درس دوستی را خوب پس دادند. آن‌ها در تمام این ماه‌ها و سال‌های اخیر کنارش بودند و در هیچ لحظه‌ای او را کنار نگذاشتند و این جمع کوچک همیشه خندید و همیشه به بچه‌ها فکر کرد و برای بچه‌ها کار کرد. حمید جبلی و کسانی که برای بچه‌ها کار می‌کنند و باور دارند که کار برای بچه‌ها بالاترین عبادت در این سرزمین است، خوب می‌دانند جای خالی دنیا فقط با رفتار کردن شبیه دنیا پر می‌شود.»

وی اعلام کرد: «پیکری که اینجا خوابیده از درد و رنجی که در این سال‌ها کشیده رها شده است، دردی که هیچ وقت نتوانست روح او را زخمی کند و من یقین دارم روحش الان در میان ما است و دوست دارد که الان به زندگی فکر کنیم.»

طائرپور همچنین خطاب به حاضران بیان کرد که به احترام زندگی و شادی که همیشه در وجود دنیا فنی‌زاده بود، دقایقی کف بزنند و او را با شادی بدرقه کنند.

وی بیان کرد: «ما با دنیا خداحافظی نمی‌کنیم. دنیا در خاطرات ما، در تجربه‌ها و در باورهامان از شادی و زندگی کودکی همیشه زنده است. خدایا به ما هم بیاموز مهارت شاد کردن و شاد بودن را داشته باشیم و به اطرافیان‌مان شادی ببخشیم. امیدوارم این اولین آرامش دنیا و شادی‌های لایزال دنیا باشد.»

دنیا بی‌مهری‌ها را نادیده گرفت و عاشقانه کار کرد

در بخش بعدی مرضیه محبوب در جایگاه حاضر شد. وی در حالی که می‌گریست، گفت: ‌«مادران عاشقان بی‌عار هستند. دنیا عاشقی بی‌عار بود که با همه سختی‌ها و مشکلات، عاشقانه کار کرد، او بی‌مهری‌ها را نادیده گرفت و عاشقانه فعالیت کرد.»

وی یادآور شد: «من و دنیا پشت لته‌های عروسک‌ها با هم زندگی کردیم و درباره همه چیز با هم حرف می‌زدیم، بچه‌هایمان را آنجا بزرگ کردیم، غیبت کردیم، خندیدیم، اشک ریختیم. به من گفت وقتی بمیریم از ما قدردانی می‌کنند؟ من هم در جواب گفتم روی من حساب نکن؛ من نمی‌روم بالای سن که بگویم بانوی فرهیخته متدین. گفتم من از تو بزرگتر هستم تو باید بروی و حرف بزنی.»

وی در حالی که توان ادامه بازگویی خاطراتش را نداشت فریاد زد: «دنیا قرارمان را بر هم زدی.»

محبوب بیان کرد:‌ «من قبل از برنامه با عروسک‌ها خیلی تنها هستم و خیلی با آنها حرف می‌زنم. نمی‌دانم به کلاه‌قرمزی چه بگویم. بگویم دنیا کو؟»

دنیا در ذهن من همیشه زنده است

شادی پورمهدی که از دیگر دوستان نزدیک دنیا فنی‌زاده بود گفت:‌ «نمی‌خواهم بدانم برای چه جمع شده‌اید چون دنیا در ذهن من همیشه زنده است. من از کسانی که با دعاهایشان و قدم‌هایشان با ما همراه بودند تشکر می‌کنم و در حال حاضر چشم امیدم به دو فرزند دنیا فنی‌زاده است و مطمئن هستم همیشه بوی دنیا را خواهند داد.»

وی ادامه داد: «10 سال پیش در کلینیک جراحی وقتی به هوش آمد، خندید و اولین حرفی که زد این بود که دیدی زنده ماندم؟ تو می‌روی و من همچنان بالای سرت نشسته‌ام و نگاهت می‌کنم. باورم نمی‌شد بعد از این جراحی و این همه درد کسی بتواند طنز غریب شوخی با زندگی و مرگ داشته باشد. این عادت‌ها تا آخرین روز یعنی 7 دی 1395 با او همراه بود و در آخرین لحظات هوشیاری‌اش با شکلک درآوردن و خنداندن اطرافیانش باز هم مرگ را به سخره گرفت.»

وی اعلام کرد:‌ «اگر از دنیا فقط یک درس را یاد گرفته باشم آن هم به سخره گرفتن مرگ و زندگی، چشم بستن به نامرادی‌ها، بی‌اعتمادی به ندیدن‌ها و به بازی گرفتن‌هایشان است که در این سال‌ها بزرگترین درس من محسوب می‌شود.»

پور مهدی عنوان کرد: «دنیا فنی‌زاده با عشق زندگی کرد هرگز ناامید نشد و عقب نرفت حتی وقتی عقب گذاشته شد. امیدوارم همیشه روح و یادش در میان ما باشد.»

ایرج نوذری که دیگر سخنران این مراسم بود، با حضور پشت تریبون عنوان کرد: «او بیش از یازده سال جنگید و مرگ را مسخره می‌کرد و کسی حتی باور نمی‌کرد او بیمار باشد. دنیا به معنای واقعی، خود عشق بود.»

وی همچنین خطاب به پسران دنیا فنی زاده که در مراسم حاضر بودند، گفت:«سرتان را بالا نگه دارید! با افتخار هم بالا نگه دارید، چون مادری داشتید که هم مرد بود و هم زن. غم سنگینی است اما بدانید که او نمرده است.»

نوذری سپس اظهار کرد: «آبتین(همسر دنیا فنی‌زاده) اگر بزرگترین گناه جهان را مرتکب شده باشد، حتما با عاشقانه رفتار کردنش در این مدت پاک شده است. با این حال خوب است به قول پدرم (منوچهر نوذری) ذلیل‌پرست و مرده‌پرست نباشیم و تا وقتی هستیم در کنار هم باشیم.»

از ایرج طهماسب و جبلی خواهش می‌کنم که کلاه قرمزی را از ما نگیرند

سپس نظری به عنوان یکی دیگر از نزدیکان دنیا فنی‌زاده به پشت تریبون آمد و گفت: «همه انس و الفت ما از بازی‌های 10 تا 15 سالگی شروع شد. همه دنیای ما این بود که با دو آپاراتی که از پدرش به او رسیده بود بزرگترین سینما را برای بچه‌های فامیل بسازیم. ما بزرگ شدیم و این انس تبدیل به عشق برادرانه و خواهرانه شد. »

وی در ادامه افزود: «دنیا با کلاه قرمزی دنیای خیلی قشنگی را برای ما ساخت و من از ایرج طهماسب و جبلی خواهش می‌کنم که کلاه قرمزی را از ما نگیرند تاهربار او را می‌بینیم یاد دنیا در ذهن ما مرور شود.»

منوچهره شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در این مراسم گفت:‌ «امیدوارم از این پس یاد تو از خاطر دوستانت نرود که همچنین هم نخواهد شد. این جمع و جمعیت و حتی آنهایی که نیستند با روح و جان‌شان و با عشقی که در دل دارند برای سینمای ایران کار می‌کنند می‌خواهم به بهانه دنیا فنی‌زاده سپاسگزار بانوان و خواهرانم در سینما باشم که کمتر دیده می‌شوند. آن‌ها که پایه‌های پنهان سینمای ایران هستند. امروز را به بهانه دنیا به بانوان سینمای ایران تقدیم کنیم و به یاد داشته باشیم که این جمع آینده کودکان ما را خواهند ساخت.»

وی بیان کرد: ‌«آنچه در اینجا می‌گذرد نشانه‌ای است از یک حیثیت و هویت و یک اراده. همه شما حیثیت جمعی سینمای ایران هستید و به اینجا آمده‌اید. شما به هویت فرهنگی ما احترام گذاشتید و در اینجا حاضر شدید و به یاد داشته باشید که سال‌ها بعد از این، عکس‌ها و سخن‌ها دیگرانی که جایگزین بهتری از ما هستند؛ دیگرانی را بدرقه خواهند کرد. سینمای ایران مسلط و پایدار است و تسلط و پایداری‌اش را به یمن هنرمندانی دارد که با جان و دل در این سینما کار کرده و کار می‌کنند؛ از پرویز فنی‌زاده تا دنیا فنی‌زاده.»

عادل بزدوده با بیان اینکه در چند وقت گذشته حادثه عجیبی در خانواده‌اش رخ داده و بعد از دست دادن یکی از بازیگران بزرگ ایران (داوود رشیدی) و پدرش را از دست داده و حال در تشییع دنیا فنی‌زاده است، بیان کرد: آن دو بزرگواری که پیش از این از دست دادیم به هر حال سن و سالی داشتند و می‌شد به نحوی تحمل کرد اما وقتی راجع به دنیا می‌خواهم حرف بزنم کمی سنگین است؛ چراکه قرار بر این است که روزگار به شکلی باشد که بزرگ‌ترها بروند و کوچک‌ترها درباره آن‌ها حرف بزنند.»

او گفت: «این نازنینی که می‌خواهیم او را تشییع کنیم، حدود سال 54 همراه با پدرش به کانون پرورش فکری می‌رود و تمام کارهای آنجا را می‌دید و بعدها که بنابه خواست یکی از بهترین مدیران بعد از انقلاب کانون (کامبیز صمیمی‌مفخم) بنا شد، گروه‌هایی را تشکیل دهیم از دنیا فنی‌زاده برای کار دعوت کردم.»

عادل بزوده در پایان به عنوان نماینده‌ای از صنف عروسکی‌های تئاتر درخواست کرد که جایگاه این گروه از هنرمندان نیز در خانه سینما مشخص شود.

سپس پیکر دنیا فنی‌زاده برای خاکسپاری به قطعه هنرمندان بدرقه شد. حمید جبلی، ایرج طهماسب، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، علیرضا رضاداد دبیر جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، حبیب دهقان‌نسب، سعید پورصمیمی، ایرج نوذری، ستاره اسکندری، فرشته طائرپور، همایون اسعدیان، حبیب رضایی، احمد حامد، محمد حسین لطیفی، مازیار میری، حمید مدرسی،آزاده پورمختار، حبیب ایل‌بیگی، شهرام حقیقت‌دوست، منصور ضابطیان،محسن شاه ابراهیمی، ، مهتاج نجومی، عادل بزدوده، ،بهزاد خداویسی و یدالله صمدی از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

در این مراسم اعلام شد که مراسم یادبود دنیا فنی‌زاده روز شنبه یازدهم دی‌ماه در مسجد الرضا(ع) واقع در میدان نیلوفر از ساعت 12 تا 13:30 برگزار می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین