|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۲
کد خبر: ۱۳۹۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
کوزوو در ماه مارس سال 2014 میلادی قانونی را صادر کرد که به موجب آن شهروندانی که برای جنگ عازم خارج از کشور می شوند به 15 سال حبس محکوم می شوند.
  کوزوو طی چند سال گذشته بیشترین افراد را در بین کشورهای بالکان غربی که در صفوف داعش در سوریه و عراق جنگ می کردند داشته است. بوسنی و هرزگوین، مقدونیه و آلبانی در رده های بعدی قرار دارند.

 ولادا آزینوویچ' کارشناس تروریسم و استاد دانشگاه از سارایوو در این باره در گفت و گو با روزنامه (یوتارنی) چاپ زاگرب، گفت که در پنج سال گذشته در میادین جنگ در سوریه و عراق حدود 43 هزار خارجی از مناطق مختلف جهان در صفوف داعش جنگ کردند و از منطقه بالکان بیشترین افراد به ترتیب از کوزوو، بوسنی و هرزگوین، مقدونی و آلبانی هستند.

بنا به این گزارش، از دیگر مناطق می توان به خاورمیانه اشاره کرد که با 8 هزار و 240 تن، مغرب با 8 هزار داعشی، اتحادیه اروپا با بیش از 500 تن و از جمهوری های برآمده از شوروی با 4 هزار و 700 داعشی در حمایت از داعش در سوریه و عراق جنگ کرده اند.

آزینوویچ در این رابطه به روزنامه چاپ زاگرب گفت: در همکاری با آژانس های امنیتی در منطقه دریافتیم که از سال 2011 تاکنون از کشورهای بالکان غربی حدود 950 تن به مناطق جنگی در سوریه و عراق رفته اند که بیشترین آنها از کوزوو با 316 تن بوده است و سپس از کشورهای بوسنی هرزگوین، مقدونیه و آلبانی بوده اند.

وی همچنین افزود که از بوسنی و هرزگوین به مناطق جنگی در سوریه و عراق حدود 260 تن رفته اند که 118 تن از این تعداد مرد و بقیه آنان زن و خردسال بودند.

بنا به اظهارات آزینوویچ؛ بیکاری، فقر بیسوادی، آسیب های روانی که اغلب پیامدهای دشوار خشونت خانگی است و یا افرادی که با یکی از والدین زندگی می کنند از دلایل رفتن به جبهه های جنگ در خارج از کشور را می توان نام برد.

گفته شده است از 260 تنی که از بوسنی و هرزگوین در صفوف داعش در سوریه و عراق جنگیدند 70 تن از آنان تاکنون کشته شده اند و حدود 50 تا 60 تن دیگر به کشورشان بازگشته اند.
از سال گذشته میلادی خروج شهروندان بوسنی و هرزگوین به سوریه و عراق بسیار کاهش یافته و بازگشت شهروندان این کشور نیز کاملا متوقف شده است.

از بوسنی و هرزگوین و همچنین از دیگر کشورهای بالکان غربی در سال 2016 کسی به مناطق جنگی در سوریه و عراق نرفته اند. از تابستان سال 2014 که خروج افراد از بوسنی و هرزگوین به مناطق جنگی خارج از کشور از طرف نهادهای قضایی این کشور مجازات و زندانی تعیین شده، باید گفت که نیمی از 40 تنی که به کشورشان بازگشته اند حکم زندان برای آنان صادر شده است.

اکنون حدود 50 مرد و حدود 60 زن از شهرندان بوسنی و هرزگوین در سوریه هستند.

بر اساس ارزیابی های وزارت کشور کوزوو حدود 300 تن از شهروندان کوزوویی در سوریه و عراق به صفوف گروه تکفیری داعش پیوسته اند و حدود 15 تن از آنها نیز کشته و بیش از 120 تن به خانه هایشان بازگشته اند.

نهادهای قضایی کوزوو در سال گذشته میلادی بیش از 30 نفر مشکوک را به پیوستن به گروه تروریستی داعش در سوریه و یا مظنون به برنامه ریزی برای رفتن به مناطق جنگی در سوریه و یا جذب افراد به اقدام های تروریستی متهم کرده بودند.

کوزوو در ماه مارس سال 2014 میلادی قانونی را صادر کرد که به موجب آن شهروندانی که برای جنگ عازم خارج از کشور می شوند به 15 سال حبس محکوم می شوند.

همچنین بنا به این گزارش رسانه های خبری بالکان، جورجه ایوانوف رییس جمهوری مقدونیه نیز قبل از حملات تروریستی در پاریس پیشتر گفته بود که 70 تن از اعضای داعش که در سوریه و عراق می جنگیدند به مقدونیه برگشته اند.

گروه داعش در مقدونیه یک گروه ممنوعه است و مشارکت شهروندان مقدونیه ای در فعالیت های تروریستی برون مرزی بر اساس قوانین این کشور به مجازات حداقل 4 سال زندان محکوم می شوند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین