|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۱۳۹۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۵
رئیس جمهور ارمنستان گفت: ایروان تلاش می‌کند راهگذری برای انتقال امن کالا از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا از مسیر ایران تا خلیج فارس و سپس اقیانوس آرام را فراهم کند.
 رئیس جمهور ارمنستان گفت: ایروان تلاش می‌کند راهگذری برای انتقال امن کالا از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا از مسیر ایران تا خلیج فارس و سپس اقیانوس آرام را فراهم کند.

سرژ سرکیسیان در نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا که در سن پترزبورگ برگزار شد، با تاکید بر اهمیت اجرای سیاست های حمل و نقل گفت: در شرایطی که مرز مشترک بین کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا وجود ندارد، ارتباط تجاری و اقتصادی از طریق گرجستان، گذرگاه «وِرین لارس» برقرار می شود، اما متأسفانه با توجه به شرایط آب و هوایی و روندهای بروکراتیک، اغلب مشکلاتی در گذرگاه مذکور به وجود می آید.

وی ادامه داد: در این بستر، ایجاد مسیر جدا برای عبور وسایل نقلیه کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا به منظور کمک به انتقال بار بسیار مهم است. در رابطه با سیاست حمل و نقل هم باید بگویم هنگام انتخاب مسیرها و کریدورها، مسیرهایی که از طریق کشورهای اتحادیه اورآسیا عبور می کنند، باید در اولویت قرار بگیرد و فهرست این مسیرها هم باید بر اساس پیشنهادات ارائه شده تشکیل شود.

رییس جمهور ارمنستان در رابطه با فعالیت اتحادیه اورآسیا در زمینه بین المللی خاطرنشان کرد: خوشبختانه علاقه نسبت به اتحادیه اورآسیا افزایش می یابد و مسائل مربوط به همکاری با کشورهای چین، ایران، هند، سنگاپور و دیگر کشور های در سال جاری مورد بررسی قرار گرفته است واین بررسی ها بدون شک امکانات مشارکت بین المللی را گسترش می دهد.

سرکیسیان همچنین در رابطه با موضوع همکاری با ایران تاکید کرد: چند روز قبل در سفر حسن روحانی رئیس جمهور ایران به ارمنستان، دورنمای گسترش روابط تجاری و اقتصادی بین ایران و اتحادریه اورسیا، از جمله ایجاد منطقه تجاری آزاد را به طور مفصل مورد بررسی قرار دادیم و رئیس جمهور ایران در رابطه با امضای موافقتنامه موقت با اتحادیه اورآسیا ابراز علاقمندی کرد.

وی ادامه داد: ارمنستان به روند مذاکرات کمیسیون اقتصادی اوراسیا و ایران کمک می‌کند تا هر چه زودتر قرارداد مورد نظر امضا شود. در عین حال برنامه‌های ایجاد کریدور ترانزیت بین المللی بین خلیج فارس و دریای سیاه را مورد بررسی قرار دادیم. علاوه بر این باید خاطرنشان کنم که ارمنستان تنها کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که با ایران مرز زمینی دارد و تلاش می کند، راهگذری برای انتقال امن کالا از کشورهای عضو اتحادیه (از مسیر ایران) تا خلیج فارس و سپس اقیانوس آرام فراهم شود.

به گزارش ایسنا، رییس جمهور ارمنستان در ادامه سخنرانی خود با اشاره به نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا که در سن پترزبورگ برگزار شد، گفت: این نشست امکان جمع بندی نتایج و دست آورد ها در مدت فعالیت دو ساله در چارچوب اتحادیه اورآسیا را فراهم می کند که به نظر من این دست آوردها کم نبوده و لازم است مسائلی را که در راستای ایجاد منطقه اقتصادی مشترک موانعی ایجاد می کنند، مورد توجه قرار دهیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین