|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۷
کد خبر: ۱۳۹۰۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸
رییس جمهوری در نشست تخصصی جامعه نظارت و بازرسی نکات مهمی را درمورد وظایف مهم نظارت و بازرسی، برخورد با تخلف، ضرورت افزایش اعتماد عمومی به عنوان سرمایه اجتماعی، توجه به حریم خصوصی ، پیشگیری و مطالبه گری مردم در زمینه حقوق شهروندی و همچنین یوم الله 9 دی مطرح کرد.
 رییس جمهوری در نشست تخصصی جامعه نظارت و بازرسی نکات مهمی را درمورد وظایف مهم نظارت و بازرسی، برخورد با تخلف، ضرورت افزایش اعتماد عمومی به عنوان سرمایه اجتماعی، توجه به حریم خصوصی ، پیشگیری و مطالبه گری مردم در زمینه حقوق شهروندی و همچنین یوم الله 9 دی مطرح کرد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز - چهارشنبه - در نشست تخصصی جامعه نظارت و بازرسی دولت که با حضور نمایندگان 189 تشکل در ساختار بازرسی وزارتخانه ها و سازمان ها ،برگزار شد به بیان نکات مهمی درمورد مسایل کشوری پرداخت که مهم ترین محورهای سخنان وی به شرح زیر است:

** اگر هرگونه اختیار و قدرت در یک نظام، توام با نوعی بازرسی و نظارت نباشد، احتمال انحراف و فساد در آن بسیار زیاد است.

**تقوا همان قدرت و توانی است در نهاد یک انسان که بشر را از انحراف و خطا باز می دارد.

** وجدان انسان به عنوان محکمه ای درون انسان است که یک نهاد بازرسی و محکمه درونی بشر است و نفس ملام تگر و وجدان انسانی که وقتی دچار خطا و انحراف می شود قبل از هر دستگاهی وجدان باطنی انسان او را به محاکمه می کشد و به راحتی او را محکوم می کند.

** در کنار کنترل باطنی نیاز به کنترل مادی و ظاهری هم داریم تا کنترل باطنی را تقویت کند و دستگاه هایی باید باشند که با نظارت ظاهری افراد را از خطا بازدارند و قوای باطنی افراد را تقویت کنند

** نظارت به دو گونه است، یکی از نظارت ها حرفه ای است که توسط بازرسی ویژه دستگاه های مختلف صورت می گیرد و اگر می شد همه اسم ها را تحت یک عنوان قرار می دادیم، مخصوصا بخش هایی که مردم قادرند به آن مراجعه کنند کار را آسان تر می کرد.

** دستگاه های نظارتی فراوانی داریم و در قوه مجریه سازمان مدیریتی که امروز به سازمان برنامه و بودجه تبدیل شده و سازمان امور اداری واستخدامی جزء دستگاه های نظارتی در امور اداری، بودجه ای و مالی هستند.

** وزارت دادگستری یکی از دستگاه هایی است که با ابزارهایی که در دستگاه های اجرایی دارد، نوعی نظارت را انجام می دهد

** دستگاه هایی از قبیل وزارت اطلاعات بر دستگاه اجرایی نوعی نظارت دارند علاوه بر این که هر ارگان و دستگاه اجرایی برای خود بازرسی هایی دارد و در راس آن هم در دستگاه ریاست جمهوری دفتر بازرسی ویژه وجود دارد.

** در دستگاه قضایی هم دستگاه های نظارتی وجود دارد، از سازمان بازرسی گرفته تا دیوان عدالت اداری و بقیه دستگاه های قضایی؛ کلا قوه قضاییه یک نوع نظارتی را بر امور در بخش اجرا و بخش های دیگر برعهده دارد.

** با تسامحی می توان گفت که مجلس و کمیسیون ها به نحوی نظارت دارند. علاوه بر آن، دیوان محاسبات بر بودجه نظارت دارد و دستگاه تخصصی این کار است. این دیوان نوعی ارتباط هم با دستگاه قضایی دارد.

** کمیسیون اصل 90 و سایر نهادهایی که در قوه مقننه تعبیه شده اند و به نوعی شورای نگهبان هم دستگاه نظارتی است که هم بر قانونگذاری مجلس و هم بر انتخاباتی که در قانون اساسی ذکر شده است.

** وقتی تخلف عظیم و بزرگ حدود سه میلیارد دلار در کشور در دولت قبل اتفاق افتاد، یا قوانین و مقررات نظارتی اشکال دارد یا افرادی که مسئولیت نظارت را به عهده دارند دارای اشکال هستند.

** من از آغاز پرونده سه میلیارد دلاری پیشنهاد کردم به جای این که این فرد مستقیم در اختیار دستگاه قضا قرار گیرد، در اختیار وزارت اطلاعات قرار گیرد تا اطلاعات این موضوع کاملا شفاف شود بعد در اختیار دستگاه قضا قرار گیرد. به هر دلیلی این نظر عملی نشد. انتظار مردم این است که ماجرا برای مردم روشن شود. مردم سوالاتی دارند. سوال مردم باید پاسخ داده شود.

** من همین جا به عنوان نماینده ملت ایران و به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی عرض می کنم در پرونده های مهمی که میلیاردها اموال عمومی مردم حیف و میل شده است؛ باید به سوالات مردم پاسخ داده شود. اگر پاسخ داده نشود موضوعی مهم تر از سه و دهها میلیارد دلار از دست داده ایم و آن مساله اعتماد عمومی مردم است.

** بزرگ ترین سرمایه ای که نظام جمهوری اسلامی ایران دارد، سرمایه اجتماعی است و ما به غیر از مردم کسی را نداریم. قدرت ما قدرت مردم است؛ موشک، هواپیما و نیروهای نظامی سرجای خود و دست آن ها درد نکند اما آن ها قدرت دوم هستند.

** یکی از وظایف مهم نظارت ها و بازرسی ها ترمیم سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی است

** در هر موضوعی اگر جرم و تخلف بزرگی رخ می دهد باید مسئله برای مردم روشن و توضیح داده شود تا بتوانیم آن مشکلی که در اعتماد عمومی جامعه بوجود آمده آن را ترمیم کنیم.

** هر بازرسی مهمی در نهایت باید به یک پیشنهاد برای اصلاح فرآیندها و رفع نقص رویه ها و مقررات و یا حتی قوانین حاکم بر کشور منجر شود.

** در بازرسی نیاز به تخصص های گوناگون داریم تا به نتیجه برسیم، بازرسی تنها بخش خصوصی نیست و بخش فنی، اجتماعی‌، سیاسی و اقتصادی آن هم مهم است.

** اگر به تخلف ها رسیدگی نشود، فرد متخلف و افرادی که کار نیک انجام می دهند یکسان دیده می شوند.

** نیاز داریم تا متخلف را شناسایی کنیم تا از بروز تخلف های بعدی پیشگیری کنیم.

** یکی از وظایف قوه قضاییه اصلاح مجرم و بازگرداندن آن به جامعه است و دیگری اقدام پیشگیرانه است نه این که یک دستگاه پیشگیری درست کنیم که ظاهرا متوجه قانون اساسی نشده ایم.

** قانون می گوید عمل قوه قضاییه باید پیشگیری کننده باشد و اگر یک پرونده در پیچ و خم های قضایی سال ها معطل بماند جلوی پیشگیری گرفته خواهد شد و یکی از عوامل پیشگیری آن است که مردم به دستگاه قضایی مطمئن و به سلامت قضایی و پیشگیری کنندگی آن مطمئن باشند و بدانند در مشکلات، قاضی عادلی وجود دارد که به داد آن ها خواهد رسید.

** مهم است که در دستگاه قضایی، نظارتی و ارزیابی های ما اولا پیش داوری نداشته باشیم چرا که پیش داوری ما را به خطا وا می دارد و در بسیاری از موارد متاسفانه به خاطر مسائل حزبی، جناحی و گاها مسائل قومیتی و حتی به دلیل قیافه ظاهری افراد، پیش داوری می کنیم.

** چرا برخی خبرگزاری ها‌، سایت ها و روزنامه ها حاشیه امنیتی دارند و هر چه بنویسند و بگویند، فحاشی کنند و تهمت بزنند گاهی تشویق می شوند و اگر مربوط به دستگاه اجرایی و دولت باشد تشویق می شوند؟

** درباره دستگاه های دیگر جرات نمی کنند بنویسند ولی زمانی که در خصوص دستگاه اجرایی و دولت می نویسند، مورد تشویق قرار می گیرند، البته به این خاطر نمی گویم که از دولت حمایت کنند، ‌مهم تر این است که از وقوع گناه خوشحال نشویم.

** برخی به خاطر مسایل جناحی و خطی وقتی روزنامه ای را می خوانند و فحاشی و توهین را می بینند خوشحال می شوند.

** گاهی برخی افراد افراطی داخل جناحی می گویند دروغ بد است اگر علیه جناح ما باشد، ولی اگر علیه جناح دیگری باشد خوب است، اسلام آمده است تا ما را از این ضلالت و گمراهی نجات دهد و نباید خرده حسابها، دعواها، دشمنی ها و اختلافات موجب شود از عدالت فاصله بگیریم.

** عدالت فوق قومیت ومذهب، جناح بندی سیاسی و مسایل خانوادگی و محلی است بنابراین نباید پیش داوری کنیم و مسایل جناحی و سیاسی را در امور دخالت دهیم .

** مواردی کمی سراغ داریم که معلمی یا استادی در دادن نمره جناح را در نظر گرفته است ولی میزان آن قلیل است ، خدانکند به روزی برسیم که معلمی در دادن نمره نگاه فردی ، حزبی و قومی داشته باشد .

** در بازرسی ها که نوعی قضاوت اولیه در پایان اقدامات صورت می گیرد ولو اینکه قضاوت دادگاهی نیست خیلی مهم است که عدالت را مدنظر قرار دهیم، در تمام بازرسی ها باید به اشکال ریشه ای موضوعات برسیم و آن را منعکس کنیم و برای حل آن مقررات را اصلاح کنیم، در این صورت موفق خواهیم شد.

** در بازرسی ها که نوعی قضاوت اولیه در پایان اقدامات صورت می گیرد ولو اینکه قضاوت دادگاهی نیست خیلی مهم است که عدالت را مدنظر قرار دهیم، در تمام بازرسی ها باید به اشکال ریشه ای موضوعات برسیم و آن را منعکس کنیم و برای حل آن مقررات را اصلاح کنیم، در این صورت موفق خواهیم شد.

** اسرار مردم را دنبال نکنیم اما آنچه مربوط به مصالح جامعه ومردم است و اگر تخلفی واقع شده عادلانه و به دقت بررسی کنیم و برای ما فرقی نکند چه کسی است . برای ما تمام افراد از نظر قانون مساوی باشند .

** بسیار مهم است در شرایط امروز کشور که با مساله فساد ومقابله با آن کمربندها را محکم ببندیم چراکه اگر اقتصاد می خواهیم در کشور رشد وتوسعه یابد و شاهد اجرای اقتصاد مقاومتی باشیم یکی از شرایط آن نبود فساد است.

** با وجود فساد سرمایه و انسجام اجتماعی درست نمی شود و یکی از بزرگ ترین وظایف امروز، مبارزه با فساد است .

** ما نیازمند بازرسی و نظارت کامل و عمومی هستیم و آن نظارت مردم است؛ همه مردم باید به صحنه بیایند . مگر می شود مشکلی در جامعه در زمینه اقتصادی ، سیاسی و مبارزه با فساد بدون حمایت مردم حل شود؟ پس همه مردم باید به صحنه بیایند .

** 9 دی به خاطر عشق ملت به امام حسین (ع) بود از آن استفاده جناحی نکنیم . حرکت بزرگ مردم برای دفاع از امام حسین(ع) و خاندان رسالت ، نظام جمهوری اسلامی ایران، ولایت فقیه و مسیر حق بود و این حرکت مربوط به این جناح و آن جناح نبود .

** مردم احساس کردند روز عاشورا کارهایی صورت گرفته که توهین است و کسی نمی تواند توهین به خاندان رسالت(ص) را تحمل کند. ملت بزرگی که عشق به خاندان رسالت دارد، چطور می تواند ببیند عده ای از هم نوعانشان ، برادران و خواهرانشان که آسیب اجتماعی دیده اند و مشکلات دارند، شب ها به خاطر بی پناهی به قبر پناه ببرند.

** فرد برای این که شب را به صبح برساند در قبر بخوابد برای دولت و مردم قابل تحمل نیست، برادران وخواهران همه باید یکپارچه شویم و مسایل جناحی و اختلافات دست برداریم ، مشکلات اساسی کشور را مد نظر قرار دهیم وبا هم برای حل مشکلات قدم برداریم.

** در خصوص مشکل اجتماعی ، فقر و محرومیت دولت و همه مسئول هستند و در برابر فساد همه مسئول هستیم وبزرگترین قدرت برای مقابله با فساد، نظارت عمومی است و اگر می خواهیم به رستگاری برسیم همه باید به صحنه بیایند.

** یکی از وظایف مهم احزاب ، گروه ها، سمن ها و تشکل های سیاسی، روزنامه ها ، سایت ها و رسانه ها مقابله با فساد باشد. همه به صحنه بیایند و از بازرسی عمومی را که در اسلام تحت عنوان دعوت به خیر امر به معروف و نهی از منکر معرفی شده، به خوبی استفاده کنیم.

** قدرت مردم بالاتر از دادگاه، بازرسی، دیوان ها و ارزیابی ها است و همه مردم باید مطالبه گر باشند و اینکه در 29 آذر منشور حقوق شهروندی را به مردم عرضه کردم، یک هدف داشت و آن اینکه ملت در زمینه حقوق شهروندی مطالبه گر شوند.

** حداقل مردم از دولت، سایر قوا و از نیروهای امنیتی بخواهند؛ بنابراین حق مدار بودن ، حق خواه بودن و حق جو بودن از وظایف همگان است و همه باید مطالبه گر باشند

** همه دست به دست هم دهیم و اگر مردم در مبارزه با فساد پیشقدم باشند، دستگاه های حرفه ای و نظارتی هر سه قوا با امید بیشتر این مسیر را ادامه خواهند داد و باید سه قوه با هماهنگی یکدیگر با فساد و تخلف مبارزه کنند .

** باید معیار بازرسی ها، اسلام، قانون اساسی و قانون موضوعه جمهوری اسلامی ایران باشد .
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین