|
|
امروز: يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۱۳۸۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
مثلا بحثي كه درباره خريد كشتي‌ها از كره جنوبي وجود داشت. بسياري گفتند چرا اين اقدام صورت گرفته و قرارگاه خاتم الانبيا اين موضوع را قبول ندارد، اما آقاي جهانگيري در جلسه آن نهاد مربوطه شركت كرد و به سخنراني پرداخت كه اين قرارداد براي ۸سال گذشته است و۲۵درصد پول آن پرداخته شده و زماني كه تحريم شده به دادگاه شكايت كرده‌اند، دادگاه براي ايران پرونده تشكيل داده است.
دولت يازدهم تا چند ماه ديگر با تمام فراز و فرودهايش به اتمام مي‌رسد. منتقدان از هم اكنون و مخالفان دولت از ماه‌ها پيش به ارزيابي عملكرد دولت يازدهم پرداخته‌اند. از سياست خارجي و توافق برجام گرفته تا سياست داخلي، مسائل فرهنگي، بهداشت و درمان و معيشت مردم و اقتصادو... مورد بحث و بررسي موافقان و مخالفان است. برخي در اين شرايط توصيه مي‌كنند كه رئيس‌جمهور خود با مردم سخن بگويد و از موفقيت‌هايي كه به دست آمده روايت كند تا مسائلي كه به هرعلت دولت در آن ناكام بوده يا كمتر توانسته به توفيقي در آن حوزه‌ها دست پيدا كند. بي‌ترديد مردم بهترين قاضیاني هستند كه مي‌توانند عملكرد دولت را مورد ارزيابي قرار دهند و با شركت در انتخابات آتي نشان دهند كه آيا بازهم زمام امور اجرايي كشور را به دست شيخ ديپلمات خواهند سپرد يا خير. «آرمان» برای ارزيابي عملكرد دولت يازدهم، ضعف‌ها و موفقيت‌هاي آن با حجت‌الاسلام والمسلمین سيدرضا اكرمي رئيس شوراي فرهنگي نهاد رياست‌جمهوري گفت‌وگویی انجام داده‌كه مي‌خوانيد.

به نظر شما مهم‌ترين دستاورد دولت در مدت ۳سال تصديگري چه بوده است؟

اگر بخواهيم درباره دستاورد مهم دولت صحبت كنيم بايد به توافق برجام اشاره كرد كه از توفيقات به دست آمده دولت محسوب مي‌شود. دولت بايد ابعادگوناگون موضوع برجام را از نظر حقوقي، سياسي و اقتصادي و... به مردم گزارش دهد. نكته مهم اين است كه طرف مقابل به هيچ عنوان قائل به غني‌سازي ايران نبود و از طرف ديگر كشور ما هم غني‌سازي را حق مسلم خود مي‌دانست. به اين دليل كه عضو N. P. T بوديم ناگزير انعطاف نشان داديم و از ۲۰ درصد به ۵/۳ درصد رسيديم و از ۲۰ هزار سانتريفيوژ به ۱۰ هزار رسيديم تا مذاكرات نتيجه دهد. بايد به اين نكته توجه داشت كه با پنج عضو شوراي امنيت به اضافه آلمان طرف بوديم، اما اكنون اگر در روند اجراي برجام بدعهدي را شاهد هستيم. اين بدعهدي از جانب آمريكاست. بقيه كشورها از جمله روسيه، چين و اتحاديه اروپا حساب خود را از آمريكا جدا خواهندكرد. درباره تعاملات بانكي بسياري از بانك‌هاي بين‌المللي تحريم را برداشته‌اند و تنها چند بانك وجود دارند كه همچنان با ترس از آمريكا به مبادلات بانكي با ايران تن نمي‌دهند. در حال حاضر روساي جمهور، نخست وزيران و وزراي ساير كشورها در حال رفت و آمد به ايران هستند، در حالي‌كه ‌قبل از برجام حتي وزراي ساير كشورها نيز به ايران نمي‌آمدند. اكنون مسائل مختلفي از جمله كشتيراني، بيمه، پزشكي و داروهاي پزشكي با برداشته شدن تحريم‌ها پيشرفت بسزايي داشته است، مخصوصا درباره پزشكي وضعيت كنوني با دوران پيشابرجام اصلا قابل مقايسه نيست. اين مسائل بايد براي مردم شفاف توضيح داده شود، وگرنه آمريكا ظالم بوده و هست و به ظلم خود ادامه مي‌دهد و ما نيز بايد با استقامت و مقاومت به مقابله با آنها بپردازيم.

دولت در حوزه‌هاي بسياري، دستاوردهاي خوبي داشته است اما در داخل كشور برخي افراد و جريانات از تريبون‌هاي مختلف به تخريب دولت مي‌پردازند. اين مساله ناشي از چيست ؟

من معتقدم اين مساله ناشي از ضعف اطلاع‌رساني دولت است. عدم پاسخگويي همه‌جانبه به سوالات از طرف دستگاه‌هاي مربوطه باعث شده كه اين مسائل به وجود بيايد. مثلا بحثي كه درباره خريد كشتي‌ها از كره جنوبي وجود داشت. بسياري گفتند چرا اين اقدام صورت گرفته و قرارگاه خاتم الانبيا اين موضوع را قبول ندارد، اما آقاي جهانگيري در جلسه آن نهاد مربوطه شركت كرد و به سخنراني پرداخت كه اين قرارداد براي ۸سال گذشته است و۲۵درصد پول آن پرداخته شده و زماني كه تحريم شده به دادگاه شكايت كرده‌اند، دادگاه براي ايران پرونده تشكيل داده است. اكنون طي جلسه‌اي با آنها هم ۲۵ درصد هزينه رفته را احيا كرديم، هم ۲۵ درصد قرارداد را تخفيف گرفتيم. اگر اين مساله به‌طور كامل و شفاف بيان شود يك جور نتيجه مي‌دهد، اما اگر به‌طور سر بسته بيان شود برخي مي‌گويند كه دولت مخالف توليد داخل است يا جو‌سازي مي‌كنند كه ما خودمان صنعت كشتي‌سازي داريم، چرا با خارجي‌ها قرارداد مي‌بنديد. ضعف اطلاع‌رساني دولت در همه ابعاد روشن است و بايد كساني باشند كه به شبهات، سوالات و القائات نادرست پاسخ دهند.

به‌رغم تاكيدات بزرگان از جمله آيت‌ا...‌هاشمي و ساير چهره‌هاي سياسي مبني بر تقويت يا تغيير تيم رسانه‌اي دولت، پس از ۳سال شاهد تغيير در این حوزه نيستيم.

متاسفانه بايد گفت اين ضعف وجود دارد و بزرگان نيز به اين موضوع اذعان دارند و بايد مجموعه دولت در اين زمينه پاسخگو باشند. بايد آقايان جهانگيري و نهاونديان بگويند كه چرا اين چنين شده است. نبايد همه چيز را به آقاي روحاني متصل كنيم. بايد در اين مورد معاون اول، رئيس دفتر وساير مقامات پاسخ دهند واگر بخواهيم همه چيز را به گردن آقاي روحاني بيندازيم بار سنگيني است و امكانپذير نيست، ضمن اینکه انصاف هم نیست.

به نظر شما چرا جامعه روحانيت به مانند دهه ۶۰ آن‌چنان كه بايد به فعاليت نمي‌پردازد؟

مرحوم آيت ا... مهدوي كني مكرر فرمودند كه جامعه روحانيت حزب نيست. جامعه روحانيت تشكيلاتي پدرانه است كه هرجا ضروت باشد مساله‌اي را مطرح مي‌كند. ما كار آخوندي مي‌كنيم، كار آخوندي غير از كار حزبي است. حزب براي خود دبيركل، مرامنامه، تشكيلات و سيستم دارد، اما ما روحاني هستيم. بنابراين ما حزب نيستيم و شايد همين اشكال كه شما به دولت وارد مي‌كنيد، ممكن است به ما هم وارد باشد كه بگويند جامعه روحانيت بايد فعاليت خود را جامع‌تر و بيشتر كند و ما نيز اين اشكال را مي‌پذيريم.

اما جامعه روحانيت كار انتخاباتي مي‌كند، كانديدا معرفي مي‌كند.

اگر از من مي‌پرسيد ما از دوره‌هاي گذشته نيز همين‌طور بوديم. جامعه روحانيت قطعا در انتخابات شركت مي‌كند و براي شركت هرچه بيشتر در انتخابات دعوت هم مي‌كنيم، اما دوره‌هاي متعددي است كه ما كانديداي خاص معرفي نكرديم، مصلحت نديديم يا به كانديداي ايده‌آل نرسيديم. مردم نيز براي خود فهمي قائل هستند و مي‌گويند ما خود اهل تشخيص هستيم. آقاي روحاني يك لطيفه‌اي داشت كه مي‌گفت ايراني‌ها در همه چيز صاحب تخصص شده‌اند، مخصوصا در طبابت، ديانت و سياست.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین