|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۹
کد خبر: ۱۳۸۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴
برای کشف و شناسایی میزان تاثیرگذاری امواج بر سلامت افراد به چندین دهه و چندین سال بررسی و مطالعه نیاز است و باید به صورت گسترده گروه کنترل و شاهد داشته باشیم. البته اثرات مضر پدیده‌های جدید منحصر به سرطان نیست.
سخنگوی وزارت بهداشت ضمن مختومه خواندن پرونده خون‌های آلوده گفت: تاثیرگذاری امواج مغناطیسی و الکترونیکی در بروز سرطان نیازمند چند دهه بررسی وسیع و گسترده و علمی است.

 ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری با خبرنگاران در مورد پرونده خون‌های آلوده فرانسه افزود: علی‌اکبر پورفتح‌الله، رئیس سازمان انتقال خون ایران هم‌اکنون نماینده وزارت بهداشت در این پرونده است و هرچه در این مورد اعلام کند، از صحت و اعتبار برخوردار است. بر همین اساس پرونده خون‌های آلوده مختومه اعلام می‌شود.

وی در مورد اظهارات علی نوبخت، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی مبنی بر پایلوت اجرا شدن طرح تحول سلامت در کشور گفت: طرح تحول سلامت را با توجه به تجربیات و پایلوت قبلی اجرایی کردیم؛ بنابراین آن قسمت‌هایی که اجرایی شد با قطعیت کامل ادامه خواهد یافت. البته طرح تحول سلامت نیز مانند هر کار دیگری اشتباهاتی در طراحی و اجرا دارد که می‌توانیم آنها را تکمیل و رفع کنیم.

وی افزود: طرح تحول سلامت یکی از برنامه‌هایی است که برای رسیدن به نقطه مطلوب به حداقل 10 سال زمان نیاز دارد. البته علی‌رغم همه مشکلاتی که در اجرای این طرح داشتیم، به عهد خود پایبند بوده و به مردم قول دادیم که در بیمارستان‌ها از منابع مالی مردم حفاظت کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد توزیع نشدن شیر در مدارس نیز گفت: مصرف شیر برای سلامت دانش‌آموزان از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ بر همین اساس به صورت جدی این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا انجام شود.

حریرچی در مورد اظهارات دکتر ملک‌زاده راجع به تاثیر پارازیت‌ها در ایجاد سرطان افزود: اظهارنظرهای افراد در مورد تاثیر پارازیت در ایجاد سرطان و بیماری باید مستند و مستدل باشد. البته برای بررسی تاثیر امواج مغناطیسی و الکترونیکی بر سلامت باید اقدامات وسیعی صورت گیرد و حتی‌المقدور باید از فاکتورهای مخدوش‌کننده اجتناب کنیم.

وی یادآور شد: برای کشف و شناسایی میزان تاثیرگذاری امواج بر سلامت افراد به چندین دهه و چندین سال بررسی و مطالعه نیاز است و باید به صورت گسترده گروه کنترل و شاهد داشته باشیم. البته اثرات مضر پدیده‌های جدید منحصر به سرطان نیست.

سخنگوی وزارت بهداشت یادآور شد: ما باید در مداخلات جدید ایمن بودن یک موضوع را اثبات کنیم. مثلا آلاینده‌ها، استرس و پارازیت در ایجاد و بروز سرطان موثر هستند اما برای اینکه بتوانیم اعلام کنیم هرکدام از این موارد چه میزان در بروز سرطان نقش دارند، باید مطالعات وسیع و شواهد کافی داشته باشیم. به عنوان مثال، تحقیقات وسیع در کشورهای مختلف اروپایی در مورد برخی سرطان‌ها نشان می‌دهد 2 درصد لوسمی اطفال به امواج مغناطیسی و الکترونیکی ارتباط داشته است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین