|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۱۳۸۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۰
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: این کمیسیون درجلسه فردا دوشنبه مجددا موضوع اقدام کریمی قدوسی در انتشار اظهارات وزیر امور خارجه را بررسی می کند تا تصمیم داخلی برای جلوگیری از اقدامات مشابه اتخاذ کند و در صورت لزوم مصوبه ای در این راستا بدهد.
  نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: این کمیسیون درجلسه فردا دوشنبه مجددا موضوع اقدام کریمی قدوسی در انتشار اظهارات وزیر امور خارجه را بررسی می کند تا تصمیم داخلی برای جلوگیری از اقدامات مشابه اتخاذ کند و در صورت لزوم مصوبه ای در این راستا بدهد.

کمال دهقانی فیروزآبادی روز یکشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران درباره اظهارات کریمی قدوسی منتسب به محمد جواد ظریف، اظهار داشت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در راستای بررسی وضعیت بودجه چهار وزارتخانه کشور، امور خارجه ، دفاع و اطلاعات هفته جاری تشکیل جلسه داد و ما در این جلسات وضعیت بودجه وزارت امور خارجه را نیز بررسی کردیم.

وی افزود: در این جلسه در مورد محدودیت های بودجه وزارت امور خارجه و حقوق پایین کارکنان این وزارتخانه بررسی های لازم را انجام دادیم.

دهقانی با اشاره به این که ‌جلسه کمیسیون امنیت ملی با محمد جواد ظریف جلسه خودمانی بود اظهار داشت: آقای ظریف از دیپلمات های برجسته و حرفه ای هستند که در این جلسه مباحثی را به صورت آموزشی برای ما مطرح کردند و گاهی توضیحاتشان همچون کلاس درس است.

وی با تاکید بر این که اصل موضوع جلسه برجام نبود، اظهار داشت: بیشتر توضیحات در این جلسه ناظر بر تحریم های داماتو و تحریم های ضد ایرانی موسوم به ایسا بود و ربطی به برجام نداشت، اما آقای کریمی قدوسی که در جلسه نبود، صحبت های آقای ظریف را به گونه ای منتشر کرد که انگار ایشان گفته در برجام اشتباه کرده که چنین چیزی صحت ندارد.

وی گفت: اقدام کریمی قدوسی در انتشار نوار جلسه و این که این نوار را در معرض افکار عمومی قرار دهد و به شکلی مطرح کند که انگار آقای ظریف گفته در برجام اشتباه کرده درست نیست، ایشان تنها سناریوهایی را در مورد ایسا مطرح کردند.

وی تاکید کرد: مباحث کمیسیون امنیت ملی باید تنها از طریق سخنگو مطرح شود،‌ استماع پایه های صوتی و تصویری کمیسیون امنیت ملی را اعضای کمیسیون و سایر نمایندگان می‌توانند مورد شنود قرار دهند اما این نباید بدان معنا باشد که جلسات به گونه دیگری منتشر شود.

وی اضافه کرد: مسائل محرمانه ای که در کمیسیون مطرح شود نباید به بیرون درز پیدا کرده و چالشی در جامعه ایجاد کند و خدای نکرده باعث برخوردهای جناحی شود، رویکردی که تنها باعث غافل شدن از اصل موضوع می‌شود.

دهقانی یادآور شد: آقای کریمی قدوسی مطالبی را به افکار عمومی منتقل کرده که درست نبوده است، آقای ظریف تنها سناریو و استراتژی ها درباره تحریم‌های موسوم به ایسا را مطرح کرد، ولی ایشان این موضوع را به برجام تسری داد.

وی گفت: آقای ظریف هیچ گاه نگفت که اشتباه کرده به آمریکا اعتماد کرده چون ایشان بارها در مقاطع مختلف گفته‌اند که نمی توان به آمریکا اعتماد کرد.

دهقانی در پاسخ به این سوال که بروجردی بیان کرده که قصد انتشار بیانیه ای در این زمینه دارد گفت: چنین چیزی درست نیست، حق ما این است که باید مطالب مربوط به کمیسیون امنیت ملی از طریق سخنگو مطرح شود و دادن مطالب محرمانه به رسانه ها درست نیست. وی تاکید کرد: برخی از مطالب طبقه بندی شده است و نباید به دلیل احتمال سوء استفاده متصل شود هر کشوری مطالب طبقه بندی شده دارد و ما نیز در کمیسیون امنیت ملی آیین نامه ای را به تصویب رساندیم که به موجب آن نباید مطالب طبقه بندی شده از کمیسیون خارج شود.

وی گفت: آقای کریمی قدوسی باید عرف قانون را رعایت می‌کرد و مطالب محرمانه به بیرون درز نمی‌کرد به خصوص ایشان در جلسه حضور نداشت و آنچه برداشت کرده برداشتی از صحبت آقای ظریف است که با اصل آن مطابقت ندارد.

دهقانی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال انتشار فایل صوتی اظهارات ظریف در کمیسیون امنیت ملی مجلس در جلسه علنی مجلس گفت:‌ تصمیم‌گیری در این‌باره در اختیار هیأت رئیسه است ولی به طور کلی فایل صوتی تنها می‌تواند در اختیار نمایندگان قرار گیرد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین