کد خبر: ۱۳۸۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
او ضمن درخواست از حاضران برای بستن چشمان خود و فکر کردن به هر تصویری که از بوشهر در ذهن دارند، این قطعه بی‌کلام را هدیه خود به تماشاگران نامید. سرپرست گروه لیان در پایان گفت: «این موسیقی را از مردم نگیرید، این موسیقی از خون مردم بیرون نمی‌آید.»
محسن شریفیان سرپرست گروه لیان در واکنش به تماشاگری که پرسید می‌توانیم فیلم بگیریم به شوخی گفت: «هر کجا هستید فیلم می‌گیرید. هیچ‌کس حق و حقوق هنرمندان را رعایت نمی‌کند از صدا و سیما گرفته تا شما.»

 
شامگاه شنبه چهارم دی ماه تالار وحدت با حضور گروه لیان به سرپرستی محسن شریفیان و سازهای نی‌انبان، نی جفتی، فلوت، دم‌دم، عود، ضرب و تمپو، کاخون و دایره، شِیکِر و دایره زنگی حال و هوایی بوشهری به خود گرفت.

محسن شریفیان در ابتدای این کنسرت که امروز دوشنبه ششم دی نیز برای دومین و آخرین بار روی صحنه می‌رود در واکنش به تماشاگری که پرسید می‌توانیم فیلم بگیریم به شوخی گفت: «هر کجا هستید فیلم می‌گیرید. هیچ کس حق و حقوق هنرمندان را رعایت نمی‌کند از صدا و سیما گرفته تا شما.»

یکی از نکاتی که شریفیان پیش از این هم در کنسرت‌هایش رعایت کرده بود ارائه توضیحی کوتاه پیش از اجرای هر قطعه بود.  

او در ادامه افزود: «آن‌چه خواهید شنید حاصل دست به دست شدن موسیقی بین دو خواننده ما محمد فرامرزی (اُکُلو) و آکا صفوی است. این شیوه در موسیقی بوشهر بسیار مرسوم است. به عنوان مثال در تعزیه‌خوانی‌ها زنان خود به جای شخصیت‌های زن می‌خوانند و آواز بین آن‌ها و مردان دست به دست می‌شود.»

حاصل انتقال موسیقی بین اُکُلو و آکا قطعه «دوماد حنا می‌بنده» بود که با استقبال شدید تماشاگران حاضر در سالن رو به رو شد.

پیش از شروع قطعه بعدی، سرپرست لیان توضیح داد: «مناطق گناوه و دیلم علاوه بر این که گویشی نزدیک به لری دارند، موسیقی‌شان هم به موسیقی لرها نزدیک است.» پس از این توضیح قطعه «یار یار» متعلق به آن منطقه اجرا شد که با هم‌خوانی تماشاگران همراه بود.

آن‌چه در ادامه اجرا شد موسیقی جزیره خارک با عنوان زار بود و سپس  نوبت به موسیقی منطقه دشتی رسید. طبق توضیح شریفیان اين ترانه فولكلور يادآور رشادت‌های علی فخرايی پسر اسماعيل از خطه دشتی است. برنامه بعدی خیام‌خوانی بود و محسن شریفیان پیش از آغاز به تماشاگران گفت: «خیام‌خوانی بداهه است و به همکاری شما نیاز دارد.»

پس از خیام‌خوانی، نوبت به اجرای قطعه‌ای برای خلیج فارس رسید و شریفیان افزود: «فراموش نکنیم که جنگ و جبهه خط قرمز ماست.»

محسن شریفیان سپس از پیام رونق نوازنده ساز استرالیایی دی‌جی‌ری‌دو و بابک شهرکی نوازنده ویولن و کمانچه و شاگرد زنده‌یاد همایون خرم دعوت کرد تا با حضور روی صحنه، نی‌انبان او را همراهی کنند.

او ضمن درخواست از حاضران برای بستن چشمان خود و فکر کردن به هر تصویری که از بوشهر در ذهن دارند، این قطعه بی‌کلام را هدیه خود به تماشاگران نامید. سرپرست گروه لیان در پایان گفت: «این موسیقی را از مردم نگیرید، این موسیقی از خون مردم بیرون نمی‌آید.»

در این کنسرت محسن شریفیان نوازنده نی‌انبان، نی جفتی و فلوت، محمد فرامرزی (اُکُلو) و آکا صفوی خواننده، حسین سنگسر نوازنده دم‌دم، مهدی شریفیان نوازنده عود، مرتضی پالیزدان نوازنده ضرب و تمپو، حمید اکبری نوازنده تمپو، کاخون و دایره، امین سلیمیان نوازنده دایره و ایمان قاسمی نوازنده شِیکِر و دایره زنگی بودند.

این هنرمندان امشب دوشنبه پنجم دی ساعت 21:30 مجددا در تالار وحدت روی صحنه خواهند رفت.













ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین