|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۹
»
کد خبر: ۱۳۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۲
باقری بنایی که خود در مقام یک موافق کابینه در مجلس سخنرانی کرده بود بیان کرد: «هیچ‌کدام از اتهامات انتسابی مخالفان به وزرا در دادگاهی ثابت نشده است.»
تدبیر و امیددو روز بعد از رای‌گیری مجلس برای تعیین هیات وزیران دلایل سیاسی رد صلاحیت سه وزیر پیشنهادی حسن روحانی به صورت رسمی توسط اصولگرایان مورد تائید قرار گرفت. در حالی که حمیدرضا فولادگر نماینده مجلس عنوان کرد: «مجلس در رای اعتماد سوابق و گرایشات سیاسی را با هم لحاظ کرد»، محمد حسین فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس رسما از روحانی خواست که پیش از معرفی سه گزینه جدید وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و وزارت علوم نظر نمایندگان مجلس را هم جویا شود. بدین ترتیب به نظر می‌رسد مجلس‌نشینان همچنان بر مبانی سیاسی مورد بحث خود برای تصدی این سه وزارتخانه تاکید دارند و فعلا قصدی برای تعدیل مواضع در دستور کار خود قرار نداده‌اند.

آنچه از پشت پرده بیرون افتاده

محمد علی نجفی، جعفر میلی منفرد و مسعود سلطانی‌فر در حالی با رای منفی نمایندگان در روز پنجشنبه مواجه شدند که پیش از آن هیچ تلاش پیگیر و جدی برای جلوگیری از پخش شبنامه و جزوات متعدد علیه آنها و دیگر اصلاح‌طلبان کابینه در مجلس صورت نگرفته بود. موضوعی که در خلال روزهای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس بارها مورد تایید برخی از نمایندگان قرار گرفت. چنانکه حتی علی مطهری هم در این رابطه گفته است: «آنچه مسلم است برخی مسئولان چنین نهادهایی در این قضایا با نمایندگان همکاری داشتند و این رویه خوبی نیست.» وی حتی تاکید کرده که «یکی از نماینده‌ها وقت گرفته بود تا در موافقت وزیر علوم و تحقیقات صحبت کند اما منصرف شد، بعد هم گفت که از جایی دستور دادند. به او گفته بودند نباید وقتش را به دیگری بدهد و باید انصراف دهد.» در عین حال محمد باقری بنابی، عضو فراکسیون رهروان نیز از دستگاه قضایی خواسته که موضوع توزیع جزوه 100 صفحه‌ای علیه وزرا در صحن مجلس و شبنامه‌ها و جزوات مشابه را برای رسیدگی در دستور کار خود قرار دهد. او ضمن دفاع از وزرای پیشنهادی کابینه گفته «اگر وزرای پیشنهادی فتنه‌گر بودند، مانند مخالفان مطالب برخلاف صلاح کشور مطرح می‌کردند.»

باقری بنایی که خود در مقام یک موافق کابینه در مجلس سخنرانی کرده بود بیان کرد: «هیچ‌کدام از اتهامات انتسابی مخالفان به وزرا در دادگاهی ثابت نشده است.» اما نکته مهم سخنان وی که از جمله نمایندگان روحانی مجلس محسوب می‌شود این بود که بیانیه فراکسیون روحانیون مجلس در روز رای اعتماد، خلاف توافق اعضا بوده است و این همان بیانیه‌ای است که در آخرین لحظات مانده به رای‌گیری و در خلال سخنرانی پایانی رئیس جمهور توسط مهدی کوچک‌زاده در صحن مجلس توزیع شده بود.


بیانیه‌ای که در آن فراکسیون روحانیون مجلس از نمایندگان خواسته بودند که به 6 وزیر آموزش و پرورش، علوم، نفت، صنعت و معدن، ورزش و جوانان و کار رای ندهند. اکنون باقری می‌گوید: «این فراکسیون که در یک سال و اندی از مجلس نهم کوچکترین تحرکی نداشته، چرا باید در روز رای اعتماد به کابینه روحانی، چنین بیانیه‌ای صادر کند.» وی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین صحبت‌ها، اصلا قرار نبود فراکسیون روحانیون بیانیه‌ای در این خصوص داشته باشد، گفت: «بیانیه مذکور برخلاف توافق اولیه و از سوی 4-3 نفر از اعضای این فراکسیون نوشته شد که به نظر می‌آید چنین رفتاری موجب انشقاق در این فراکسیون خواهد شد و بعید نیست در صورت تداوم، فراکسیون دیگری تشکیل ‌شود.»

استقبال از وزرای جدید با طعم فشار سیاسی

با این حال پشت پرده رای نیاوردن سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، علوم و ورزش هر چه باشد دیگر کار از کار گذشته. گر چه محمدعلی نجفی در سمتی دیگر به کابینه بازگشت اما دیگر کمتر افق روشنی برای بازگشت میلی منفرد و سلطانی‌فر به جمع اعضای کابینه یازدهم وجود دارد.


مساله اصلی اکنون معرفی سه وزیر جدید و البته بررسی آنها توسط مجلس است، چیزی که به نظر می‌رسد همچنان غرق در پشت پرده‌ها باشد. آیت‌ا... سید احمد خاتمی از رئیس جمهور خواسته که «دور بودن از فتنه» را شاخص تعیین 3 وزیر جدید قرار دهد. شاخصی که حتی در مجلس سراسر اصولگرا نیز مورد انتقاد بسیاری از نمایندگان قرار گرفته بود. اما محمد حسین فرهنگی با وضوح بیشتری به حسن روحانی می‌گوید که چگونه می‌تواند سه وزارتخانه بدون وزیر را در آینده نزدیک صاحب وزیر کند.

فرهنگی از حسن روحانی خواسته که قبل از معرفی رسمی سه وزیر برای تصدی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و ورزش و جوانان به مجلس، پس از مطلع شدن از نظر اکثریت نمایندگان، آنان را پیشنهاد دهد. فرهنگی معتقد است که اگر وزرایی معرفی می‌شد که حساسیت‌ها را در نمایندگان به وجود نمی‌آورد، تمام وزرای پیشنهادی می‌توانستند رأی اعتماد بگیرند و به گفته وی، مجلس حساسیتی برای اینکه چه تعداد از وزرای پیشنهادی رأی بیاورند یا نیاورند، نداشت. به عبارت دیگر شاید بتوان گفت که سخنان فرهنگی حکایت از وجود پافشاری در مجلس بر شاخصه‌هایی دارد که بر اساس آنها سه وزارتخانه دولت یازدهم در بدو امر بدون وزیر ماندند. مساله‌ای که می‌تواند کار روحانی را برای معرفی وزرای مورد نظر خود با مشکلاتی مواجه کند.

در انتظار پشت پرده‌های جدید

فشارهای سیاسی به روحانی در شرایطی است که از سوی دیگر نیز گذر زمان به او فشار می‌آورد. ازیک سو با توجه به نزدیکی آغاز سال تحصیلی جدید و لزوم برنامه‌ریزی برای حوزه‌های آموزشی به نظر می‌رسد که دولت روحانی نیاز جدی دارد تا قبل از هفته‌های منتهی به مهرماه کسی را در کرسی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و همچنین علوم و تحقیقات به عنوان وزیر ببیند و از سوی دیگر در فاصله کمتر از یک سال به برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال و کمبود وقت برای برنامه‌ریزی در این خصوص وزارت و ورزش و جوانان نیز نمی‌تواند تا مدت زیادی بدون وزیر باقی بماند. در این شرایط فشارهای دو سویه زمانی و سیاسی دست رئیس جمهور را تنگ بسته است.

چه آنکه اصولگرایان تندرو همچنان از اقدامات صورت گرفته در مجلس دفاع و حتی برخی‌ها نیز رای نمایندگان به کابینه پیشنهادی را «نجابت نمایندگان» تفسیر می‌کنند. از جمله پایگاه خبری جهان نیوز که نزدیک به علیرضا زاکانی اداره می‌شود در مطلب اول دیروز خود نوشت: «نمايندگان مجلس نجابت به خرج دادند و تنها به برخي از كساني كه اين شبهه را داشتند راي منفي دادند و از روي تسامح به جز دو سه نفربا بقيه، با نگاه عفو و بخشش برخورد كردند.»


در این مطلب که آن را محمدکاظم انبارلویی، سردبیر روزنامه رسالت برای این سایت نوشته، آمده است: «آرامش نمايندگان موافق و مخالف كه بي هيچ واهمه‌اي نظرات خود را بيان مي كردند و نيز صبوري و عقلانيت و صميميت وزراي پيشنهادي در پاسخگويي به ابهامات و سئوالات هم مثال زدني است.» این در حالی است که فضای ناآرام مجلس در روزهای بررسی وزرای پیشنهادی و نطق‌های تند برخی مخالفان به طور مکرر مورد اعتراض خود مجلس‌نشینان و حتی هیات رئیسه قرار گرفته بود.


در چنین شرایطی به نظر می‌رسد در جریان معرفی وزرای جدید پیشنهادی به مجلس و بررسی آنها باز هم مساله «تلاش‌های پشت پرده» یکی از تیترهای اصلی رسانه‌ها باشد.

منبع:آرمان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین