|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۸
کد خبر: ۱۳۸۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹
«می‌گویند چرا قانون را اجرا نکردید، جالب است که یک بند آن را درنظر می‌گیرند، اما به بقیه بندها کاری ندارند و درباره بیمه صحبت نمی‌کنند.
 حسن قاضی زاده هاشمی از کسانی که طرح تحول و بودجه سلامت را نشانه گرفته اند،به شدت انتقاد کرد

  «ما وارد گودی شدیم که شریک‌ها وسط کار رهایمان کردند و دستمان را نگرفتند، شما که خودتان از همین درختید، چرا چوب می‌زنید؟ مشکلات ما از میان هم‌لباسی‌های خودمان است. من نمی‌خواهم بگویم که این وضع در دوره ما خیلی بهتر بود، اما حداقل زبانتان را کام بگیرید. شما دیگر چرا درمجموعه غضنفر شدید؟ گناه امثال من این است که آمدم ایستادم که کار مردم راه بیفتد.» اینها تنها بخشی از گلایه‌های وزیر بهداشت به منتقدان طرح تحول نظام سلامت است. کسانی که نه فقط در ماه‌ها و هفته‌های اخیر، بلکه درست از زمانی که طرح تحول نظام سلامت اجرا شد، چپ و راست، وزارت بهداشت و طرحی که حسن  قاضی‌زاده‌هاشمی، عنوان بالاترین مقام این وزارتخانه، به دولت یازدهم آورد، نشانه گرفته‌اند؛ کسانی که وزیر بهداشت خطاب به یکی از آنها که قبل از او در وزارت بهداشت کار می‌کرد، گفت: «شما دارید جامعه‌ای را بدنام می‌کنید که مردم هر شبانه‌روز به آن احتیاج دارند. آیا این اسلام است؟ اگر انقلاب نبود، شماها کجا بودید؟ زمان انقلاب کجا بودید؟ چون مفت انقلاب را به دست آورده‌اید، مفت نیز آبروی انقلاب را هدر می‌دهید و سرمایه آن را خرج می‌کنید. بعد شما در یک خبرگزاری جلسه می‌گذارید و ٣٠ جوان مخلص و متدین را جمع می‌کنید و به آنها می‌گویید؛ بروید تایپ کنید، پزشکان را تحریک کنید، روی درآمد پزشکان تا می‌توانید مطلب تهیه کنید و ما هم پشت‌تان هستیم. شما پول‌تان را از کجا می‌گیرید؟»

حسن‌ قاضی‌زاده‌هاشمی عصبانی است، لحنش با ماه‌های قبل، عوض شده، سخنرانی‌هایش رنگ و بوی دیگری گرفته‌اند. او مدام در نشست‌ها و همایش‌ها، به حملاتی که علیه وزارت بهداشت، خود او و طرحش می‌شود، پاسخ می‌دهد. انتقادهای تندش، تنها خطاب به منتقدان نیست، به مجلس و دولتی‌ها و برخی وزارتخانه‌ها هم هست؛ مثل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:  «سلامت مردم را به وزارت رفاه سپردند، اما من معتقدم حیف اسم رفاه است که بر این وزارتخانه گذاشتند، این وزارت چه چیز برایش مهم است؟ برای او حقوق و سرمایه‌گذاری مهم است و بعد هم می‌گوید، حقوق باید به دست کارگران و بازنشستگان برسد زیرا پزشکان وضع مالی خوبی دارند و این بدبختی ما شده است.»

تریبون اخیر وزیر بهداشت نشست هم‌اندیشی استادان بسیجی دانشگاه‌های علوم پزشکی بود. همین فرصتی شد تا حسن ‌قاضی‌زاده‌هاشمی در ادامه روزها و هفته‌های گذشته، زبان به گلایه باز کند: «کل پولی که می‌خواستند برای طرح تحول نظام سلامت بدهند، ٦‌هزارو٢٥٠‌میلیارد تومان بود، در آن زمان قرار شد یک‌درصد از مالیات بر ارزش‌افزوده را به وزارت بهداشت اختصاص دهند که بخشی از آن را هم ندادند و کل اعتباری که برای طرح تحول نظام سلامت که از نایب‌رئیس مجلس گرفته تا برخی دولتی‌ها، آن را بر سر ما زدند، ٦‌هزارو٢٥٠‌میلیارد تومان آن هم در‌ سال طلایی ما، یعنی ‌سال ٩٣ بود. همین اعتبار اما در دو‌سال بعد، یعنی سال‌های ٩٤ و ٩٥، کاهش یافت و از آن حمایت نشده است.» او ادامه حرف‌هایش را گرفت: «اگر می‌خواستند طرح تحول به همان شکل‌ سال ٩٣ حمایت شود، باید همان اعتبار را برای ما درنظر می‌گرفتند. البته ما تورم را هم داشتیم. این درحالیست که در‌سال ٩٤، سه‌هزارو٣٨٠‌میلیارد تومان به ما دادند و در‌سال ٩٥ تاکنون حدود ١٣٠٠‌میلیارد داده‌اند. با این حال ما از خدمت به مردم کم نکردیم و در بیمارستان‌ها را نبستیم و حتی خدمات جدیدی را هم ایجاد کردیم، اما برخی از هم‌لباسی‌های خودمان درمجلس شورای اسلامی، دراین‌باره آدرس خلاف به مردم می‌دهند.» بودجه وزارت بهداشت از‌سال ٩٣ زیاد نشده که کم هم شده است: «رشد بودجه ما از ١٢‌درصد به ٩‌درصد کاهش یافته است، حال این درشرایطی است که می‌گویند، سلامت اولویتمان است. در زمینه رشد اعتبارات، رشد مربوط به وزارت بهداشت از سایر وزارتخانه‌ها کمتر بوده است، درحالی‌ که برخی در تریبون‌ها مدام می‌گویند، پول‌ها به وزارت بهداشت سرازیر شده است. دراین شرایط ما وارد گودی شدیم که شرکایمان وسط کار رهایمان کردند و دستمان را نگرفتند، شما که خودتان از همین درختید، چرا چوب می‌زنید؟» او برخی از منتقدان را خطاب قرار داد: «کسانی که انتقاد می‌کنند، وقتی وزارت بهداشت در پستشان بود، برای سلامت مردم چه کردند؟ برخی می‌گویند؛ اینها (ما) جراحند و به بهداشت کاری ندارند، اما ما بودجه بهداشت را طی سال‌های ٨١ تا ٩٢ حداقل حدود ٦٠‌درصد افزایش دادیم، اما چطور استفاده کردید؟ این آرزوی ما بود که شبکه را کامل کنیم. ما باید بدانیم درمیان ایرانیان هرکس چه مشکلی دارد و باید پیشگیری کنیم، این موضوع را که هربچه‌ای می‌داند. معلوم است که ما نمی‌توانیم حریف درمان شویم و باید پیشگیری کنیم، اما شماهایی که این وزارتخانه در گذشته در دستتان بود، برای سلامت مردم چه کردید که اکنون وضع به این صورت است.»

شما چرا غضنفر دولت شده‌اید؟

او حرف‌های دیگری هم زد: «برخی می‌گویند پول طرح تحول به جیب پزشکان رفته است. درحالی‌ که قسمت عمده این اعتبارات برای جیب مردم هزینه شده و فقط ۲۰‌درصد این پول برای دستمزد کادر درمان هزینه شده که بخش عمده آن هم برای زایمان طبیعی بوده است و من متأسفم که چرا نظام‌پزشکی و انجمن‌ها دراین‌باره سکوت کرده‌اند و نمی‌دانم چرا برای دفاع از سلامت مردم صحبت نمی‌کنید. امروز اگر دستمزد پزشک بیشتر شده، به این دلیل است که کارش افزایش یافته است.» او به ماجرای حقوق برخی از پزشکان که مورد انتقاد است، اشاره کرد: «یک‌درصد پزشکان ما ٦٠‌میلیون می‌گیرند، اما این پزشک حداقل به اندازه ٣٠٠‌میلیون کار می‌کند. حال نمی‌دانم به چه زبانی بگویم که این دریافتی جزو حقوق نیست، بلکه کارانه است و اگر این پزشک کار نکند، یک قران به او پرداخت نمی‌کنند.»

«رتبه حقوق وزارت بهداشت، بعد از ١٤ وزارتخانه قرار دارد، وقتی این صحبت را می‌کنم، عده‌ای می‌خندند، مسخره می‌کنند و در سایت‌هایشان کاریکاتور می‌کشند. باید بگویم بنده با ٣٠ و چند‌سال کار، حقوقم ٩‌میلیون تومان است، اما طوری به مردم ایران القا و روی افکار عمومی کار کردند، که وقتی این موضوع را می‌گویم، مردم خنده می‌کنند و می‌گویند، مگر می‌شود متخصصی فارغ‌التحصیل شود و حقوقش ٢‌میلیون باشد. مردم حق دارند، چون می‌بینند شب یلدا قیمت غذایی ٣٥٠‌هزارتومان است، یا آرایشگری چند‌میلیون دستمزد دارد، اما با این افراد کاری ندارند و تنها روی افرادی با پایگاه‌های اجتماعی که سرمایه‌های کشور هستند، زوم می‌کنند.» اینها را قاضی‌زاده‌هاشمی گفت و ادامه داد:  «به ما می‌گویند چرا قانون را اجرا نکرده‌اید؟ ما ٤٧‌درصد طرح تمام‌وقتی را اجرا کردیم، من با چه رویی به استاد دانشگاه بگویم که شما تا آخر عمرت در این دانشگاه بمان، اما پولش را ندهم. شما اول بروید بیمه و خزانه را درست کنید. این چوب‌زدن روی بار شیشه است، چقدر می‌خواهید بیشتر از این فشار آورید؟»

این همه حرف‌های وزیر بهداشت نبود: «می‌گویند چرا قانون را اجرا نکردید، جالب است که یک بند آن را درنظر می‌گیرند، اما به بقیه بندها کاری ندارند و درباره بیمه صحبت نمی‌کنند.  الان نزدیک‌ هزار‌میلیارد تومان باید به کسانی که خدمت و دارویش را فروخته و به پزشکی که یک‌سال پول نداده‌ام، باید پول جریمه تأخیر را بپردازد. حالا حال و روز من این است که باید وام بگیرم برای بیمه، بقیه پول را پرداخت کنم تا طلب من را بدهند. آیا از این خنده‌دارتر در دنیا دیده‌اید؟»

قاضی‌زاده‌هاشمی افزود: «درمورد پرستاران هم باید بگویم چند غضنفر این‌جا داریم که تا توانستند دراین چند‌ سال برای تقابل بین پزشک و پرستار حرف زده‌اند که شما هم ساکت ماندید. باید گفت پرستاری که قبلا ٢‌میلیون و١٥٠‌هزار تومان دریافتی داشت، هم‌اکنون ٣‌میلیون و٣٦٠  هزار دریافت می‌کند. بیش از این می‌خواهید چه کاری انجام دهیم؟ یک دفعه بگویید به بخش خصوصی بروید و مردم بیچاره را بفرستید، تا در بخش خصوصی پوستشان کنده شود. برای شما هم که مردم مهم نیستند، زیرا کار و زندگی شما شعاردادن شده است. اگر بلد بودید به مردم برسید، وضع ما اینگونه نبود. چشم باز کرده و نگاه کنید جای دوری نروید. درهمین پایتخت را ببینید که در این ٣٠ و‌خرده‌ای سال، چند تخت ساخته شده است؟» او این را هم اضافه کرد که عده‌ای از اسم رهبری به نفع خودشان استفاده می‌کنند و این توضیح را داد: «رهبری مظلوم است، عده‌ای از اسم ایشان به نفع خودشان استفاده می‌کنند. بعضی‌ها بنا دارند از بزرگان ما خرج کنند، باید گفت، ببینید که مراجع و رهبری چه گفته‌اند. این افراد اگر ادامه بدهند، معنایش این است که کسی را قبول ندارند و متأسفانه راست نمی‌گویند.»

او با بیان این‌که ظلم بزرگ دیگری که کرده‌ایم، این است که ١٢‌سال پیش سلامت مردم را دست بنگاه اقتصادی دادیم، ادامه داد: «سلامت مردم به وزارت رفاه رفت. اسم آن را گذاشتند رفاه و بنده معتقدم، حیف این اسم است. این وزارت چه چیز برایش مهم است؟ برای او حقوق و سرمایه‌گذاری مهم است و بعد هم می‌گوید، حقوق باید به دست کارگران و بازنشستگان برسد، زیرا پزشکان وضع مالی خوبی دارند و این بدبختی ما شده است. بنده می‌گویم تا بیمه درست نشود، از طرح تحول که هیچ، از سلامت مردم هم چیزی نمی‌ماند.»

منبع:شهروند

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین