» فرهنگی
در گفتگو با یک استاد دانشگاه مطرح شد
برای آموزش زبان کتابهای بسیاری وجود دارد اما روشهای تدریس با مشکلاتی روبروست بنابراین فراگیری بسیار کم است و در نتیجه تعداد افرادی که این علم را بصورت کامل آموخته باشند بسیار محدود است.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد سمنان از شیوه آموزش زبان های خارجی در سیستم آموزشی کشور انتقاد کرد.
وی افزود: اعمال این رویکرد گزینشی میتواند در انگیزه دانش آموختگان موثر باشد، زیرا اگر فردی تمایلی به آموختن زبان انگلیسی و یا عربی ندارد نباید به آموختن آن بپردازد.
کارهای اصلی آموزش زبان انگلیسی بر عهده موسسات است
عضو هیات علمی دانشگاه سمنان در رابطه با پیشبرد کاربردی زبان در کشور اظهار کرد : در مرحله اول بایستی معلمان و اساتید مناسب را از کشورهای دیگر دعوت کنیم تا بتوانیم در مراحل بعدی اساتید ایرانی را پرورش دهیم. هرچند زبان بین الملل کارساز است اما در عین حال برای شناخت فرهنگی و موضوعات خرده فرهنگی ما باید زبان های جهان را فراگیری کنیم و این موضوع را از طریق مدارس و دانشگاه و آموزشگاهها میتوان پوشش داد و در دراز مدت به نتیجه مدنظر برسیم.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سیستم آموزش فعلی کشور در حال حاضر تنها روش برای یادگیری است ادامه داد: موسسات آموزشی کار اصلی و مدارس و دانشگاه ها نیز کار فرعی را انجام میدهند و افراد علاقه مند بهتر است که از طریق آموزشگاهها زبان را یاد بگیرند.
عدم وجود متولی دلسوز در سیستم آموزش زبان پایه در کشور
شهمیرزادی با بیان اینکه نظارت بر کیفیت آموزش زبان متولی خاص و دلسوز ندارد ادامه داد:سیستم آموزشی کشور ما با یک مشکل اساسی مواجه است که این موضوع نشان دهنده عدم وجود متولی بر این امر است.در حال حاضر موسسات خصوصی خود را بعنوان یک متولی معرفی می کنند و افراد در صورت تمایل به این مراکز مراجعه می کنند.اما بخش دولتی و دانشگاه هیچ متولی ندارد.و با یک برنامه فسیل شده و قدیمی روند خود را ادامه میدهند و معمولا هیچ نتیجه ای را در بر ندارد.
تکنیک های آموزش زبان انگلیسی در کشور ضعیف است
وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه دلیل عدم رشد آموزش زبان انگلیسی در کشور ما چیست گفت:به دلیل آنکه زبان انگلیسی بعنوان یک زبان پایه و پرکاربرد شناخته شده است گرایش افراد نیز برای آموختن آن افزایش پیدا کرده اما متاسفانه از لحاظ تکنیکهای آموزشی دچار ضعفهای بسیاری است.برای آموزش این زبان کتابهای بسیاری وجود دارد اما روشهای تدریس با مشکلاتی روبروست بنابراین فراگیری بسیار کم است و در نتیجه تعداد افرادی که این علم را بصورت کامل آموخته باشند بسیار محدود است.
به گفته وی ، موسسات خصوصی به دلیل حفظ منابع اقتصادی در این امر متولی گری می کنند که این اقدام به هیچ عنوان جنبه فرهنگی ندارد.
این استاد دانشگاه آزاد واحد سمنان با توجه به آغاز آشنایی دانش آموزان با این زبان پایه در مقاطع راهنمایی اظهار کرد: کودکان در سنین کم از طریق حافظه و گوش دادن به آموختن زبان میپردازند اما در مقاطع و گروه سنی بالاتر از قبیل دبیرستان و دانشگاه به واسطه فکر و بکارگیری آن زبان انگلیسی را میآموزند.
بنابر این یادگیری در سنین پایین میتواند برای آشنایی با زبان پایه مناسب باشد اما برای یادگیری کافی نیست و کودکان میتوانند از طریق آشنایی و تمایل به ادامه و یا آموزش بیشتر این زبان بپردازند.
افزایش تمایل به آموزش زبان انگلیسی با گسترش شبکه های اجتماعی
وی در پایان با اشاره به تاثیر افزایش شبکه های اجتماعی ، اینترنت و ماهواره در قدرت یادگیری زبان انگلیسی خاطر نشان کرد:استفاده از این ابزارها احساس نیاز یادگیری را در افراد ایجاد کرده است اما متاسفانه آموزش ها در کشور بصورت علمی و آکادمیک انجام نمی شود و هیچ آموزشی مدونی صورت نمی گیرد.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
| در حال بررسی: ۰
| انتشار یافته: ۱
ارسال نظر
میخوام حرفامو بگم چون رو دلم مونده!
ما توی مدارس نزدیک ۱۲ سال شاید بیشتر
زبان انگلیسی میآموزیم! اما همین آموختنهای ما
بعدا به هیچ دردی نمیخوره! بالاتر که میریم
تازه متوجه میشیم زبان علم دنیا زبان انگلیسی
است و ما نمیتونیم پیشرفت کنیم چون ضعیف بار اومدیم. از همهی اونایی که باعث شدن
ما این طور ضعیف بالا بیایم گله دارم.
اونی که پول و امکانات داره راحتر زبان یاد
میگیره و اونی که نداره باید همش دست و پا
بزنه! آخه چرا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!