|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۱۳۷۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۳:۴۰
انگلیس و فرانسه با تهیه پیش نویس یک قطعنامه در شورای امنیت خواستار ممنوعیت فروش یا عرضه بالگرد به دولت سوریه و گنجاندن اسامی یازده تن از مقامات و فرماندهان ارتش این کشور در فهرست سیاه شدند.
 انگلیس و فرانسه با تهیه پیش نویس یک قطعنامه در شورای امنیت خواستار ممنوعیت فروش یا عرضه بالگرد به دولت سوریه و گنجاندن اسامی یازده تن از مقامات و فرماندهان ارتش این کشور در فهرست سیاه شدند.

به نقل از رویترز،‌ کشورهای فرانسه و انگلیس با طرح اتهاماتی در خصوص اجرای حملات شیمیایی توسط دولت سوریه طی جنگ داخلی شش ساله در این کشور،‌ از شورای امنیت سازمان ملل متحد می خواهند که فروش یا عرضه هر نوع بالگرد به دولت سوریه را ممنوع نماید و اسامی یازده تن از مقامات و فرماندهان ارتش این کشور را در فهرست سیاه قرار دهد.

این دو کشور اروپایی پیش نویس قطعنامه ای را تهیه کردند که خواستار گنجاندن اسامی ده تن از اشخاص حقیقی یا حقوقی دولتی و یا وابسته به دولت سوریه شدند که در توسعه و تولید سلاحهای شیمیایی و موشکهای حامل اینگونه سلاحها دست داشته اند.

سازمان ملل متحد و «سازمان بازدارندگی از کاربرد جنگ‌افزارهای شیمیایی» مدعی شدند که نیروهای دولتی سوریه مسئول سه حمله انجام شده با گاز کلر هستند و نیروهای تروریستی داعش نیز از گاز خردل استفاده کرده اند.

گفتنی است که دولت «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه اتهام استفاده از سلاحهای شیمیایی توسط نیروهای خود را رد کرده است.

روز سه شنبه کارشناسانی از پانزده کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد به طور غیررسمی پیرامون این پیش نویس بحث و گفتگو کردند و روسیه که یکی از پنج کشور دارای حق وتو به شمار می رود، بر عدم حمایت خود از این پیش نویس تأکید کرده است.

این در حالی است که «متیو رایکرافت» نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال میلادی جاری، پیش نویس این قطعنامه به رأی گذاشته شود.

در مقابل، «ویتالی چورکین» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد گفت که در ماه میلادی گذشته «دلایل و شواهد کافی برای اثبات [این اتهام] وجود نداشت» و توضیح داد که تلاش لندن و پاریس برای وضع تحریمها علیه سوریه یک «اقدام نابجا» است.
منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین