|
|
امروز: يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۱۳۷۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵
چه عواملی باعث می‏شود که هیئت محترم وزیران دولت اول آقای احمدی نژاد در سال 1385 به این جمع‏بندی می‏رسد که در اولین گام‏های خصوصی‏سازی در دولت ایشان باید شرکت مخابرات ایران را در ردیف شرکت‏های آماده واگذاری به بخش خصوصی قرار داد؛ شرکتی که در سایه بودجه های بیت‌المال طی چند دهه به درآمدزایی رسیده بود و می‌توانست درآمدهای حاصل از آن به بهبود شرایط مالی خزانه کمک نماید؟!
 عصر روز چهارشنبه24آذر95 اطلاعیه مهمی روی سایت خبرگزاری‏ها و رسانه ‏ها قرار گرفت؛ خبری که همچون موارد مشابه از نگاه رسانه ‏ای صدا و سیما چندان دارای اهمیت نبود که مورد توجه قرار گیرد:

سازمان خصوصی‌سازی طی اطلاعیه‌ای از فسخ قرارداد واگذاری شرکت مخابرات به کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین پس از هفت سال مدیریت این شرکت بر پنجاه درصد بعلاوه یک سهم از سهام شرکت مخابرات خبر داد و اعلام کرد: «در چارچوب مفاد قرارداد منعقده با خریدار بلوکی سهام شرکت مخابرات ایران و نظر به عدم ایفای تعهدات قراردادی مزبور از جانب خریدار این سهام و نقض مکرر این تعهدات، از حق فسخ مندرج در قرارداد یادشده، استفاده نموده است.» فسخی که در صورت به نتیجه رسیدن (که چندان نمی‏بایست بدان امیدوار بود) می‏تواند برای دولت، یک پیروزی و برای ملت، یک اعاده حق به حساب آید.

کنسرسیوم برنده در مزایده در ۵ مهر سال ۱۳۸۸ طی یک مزایده توانست در بزرگترین معامله تاریخ بورس ایران که از آن به عنوان بزرگترین خصوصی‏سازی تاریخ کشور نیز نام برده می‏شد ۵۰ درصد به علاوه یک سهم از سهام شرکت مخابرات ایران را به ارزش۷۸۰۰ میلیارد تومان خریداری کند. مزایده‏ای که در همان زمان هم نسبت به آن ابهاماتی مطرح بود به حدی که در آذرماه سال 1389حتی هیئت تحقیق و تفحص مجلس اصولگرای حامی دولت وقت، مزایده را صوری و نحوه واگذاری را ناقض سیاست‏های اصل44 قانون اساسی دانست. حال صرفنظر از اینکه آیا دولت توانایی آن را دارد که این فسخ را به سرانجام برساند یا در برابر لابی‏های اینگونه مزایده‏ها تسلیم خواهد شد ... چند سوال در ذهن مردم نقش می‏بندد که به نظر می‏رسد صدا و سیما به عنوان رسانه ملی و یک مجموعه رصدکننده و مطالبه‏گر همچنانکه در قضیه حقوق‏های نامتعارف از تمام توان خود بهره گرفت باید برای مطالبه پاسخ‏های شفاف و قانع‏کننده، این قضیه را پیگیری نماید و صداقت رفتاری و حرفه‏ای خود را در رصد مسائلی که با دغدغه‏های بخشی از مردم و تضییع حقوق آنان در ارتباط است به منصه ظهور برساند.

1- چه عواملی باعث می‏شود که هیئت محترم وزیران دولت اول آقای احمدی نژاد در سال 1385 به این جمع‏بندی می‏رسد که در اولین گام‏های خصوصی‏سازی در دولت ایشان باید شرکت مخابرات ایران را در ردیف شرکت‏های آماده واگذاری به بخش خصوصی قرار داد؛ شرکتی که در سایه بودجه های بیت‌المال طی چند دهه به درآمدزایی رسیده بود و می‌توانست درآمدهای حاصل از آن به بهبود شرایط مالی خزانه کمک نماید؟!

2- نفوذ چه فرد یا افرادی باعث شده بود که شرکت مخابرات به بخش غیرخصوصی با این شرایط واگذار شود و چه تصمیماتی موجب شده است که روند این واگذاری، نحوه پرداخت و مراحل اجرای قرارداد فروشِ بیش از نیمی از سهام شرکت بزرگ مخابرات، با روح سیاست‏های پیش‏بینی‏شده در قوانین مربوط به خصوصی‏سازی شرکت‏های دولتی فاصله داشته است؟

3- چه حرکتی از جانب شرکت‏های خریدار صورت گرفته بود که در سال 88، سازمان خصوصی‏سازی در دولت قبل حاضر می‏شود با کنار گذاشتن شرکت پیشگامان کویر یزد با عجله زیاد به یک مزایده تن دهد؛ مزایده‏ای که در آن زمان در گزارش تحقیق و تفحص مجلس گوشزد شده و ورود شرکت... برای رقابت در مزایده، به دلیل مشترک بودن اعضای این کنسرسیوم با کنسرسیوم برنده به منظور قانونی جلوه دادن مزایده مورد تاکید قرار گرفته بود.

4- بر فرض اینکه چند مورد مطرح شده یا موارد مشابه از آنچنان اهمیتی برخوردار نباشند که نیاز به طرح در رسانه ملی باشد آیا امکان ندارد در صورت طرح مطالبه‏گرانه موضوع در رسانه، مسئولان در بررسی نحوه پرداخت‏ها، دیرکرده‏ها و بدعهدی‏های مالی اتفاق افتاده، جدی‏تر ورود کرده و نتایج آن آشکار گرداند که مبالغی به مراتب افزون‏تر از حقوق‏های نامتعارف در این عدم ایفای تعهدات قرارداد،از بیت المال و حقوق ملت به نفع مطامع عده‏ای ضایع شده است؟ به حتم با یک حساب سرانگشتی هم می‏توان میزان دیرکرد اقساط خرید توسط یک شرکت سودده را تخمین و اهداف آن را حدس زد تا عمق زیان وارد شده به بیت‏المال و نحوه سوءاستفاده از عدم ایفای تعهدات مالی قرارداد آشکار گردد.

سوالاتی از این دست در حقیقت ابهاماتی هستند که جدا از وظیفه ذاتی مسئولان امر برای بررسی و ارائه پاسخ‏های صریح و روشن به مردم، انتظار می‏رود صدا و سیمای کشورمان در راستای وظایف رسانه‏ای خود به این موضوع ورود کرده و مورد توجه ویژه و مسررانه قرار دهد.

یاری خداوند شامل حالمان باد...

منبع: آفتاب یزد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین