|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۱۳۷۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸
مديران پروژه تخريب دولت بر اساس راهبرد و ماموريت تعريف شده بي‌ترديد تا روزهاي منتهي به انتخابات رياست‌جمهوري ٩٦ با لجستيك قدرتمند رسانه‌اي خود و در تيراژي وسيع همين راه را پيش خواهند گرفت.
اصلاحات ستيزانِ اعتدال‌گريز نمي‌خواهند در انتخابات سال ٩٦ حسن روحاني را به عنوان رييس‌جمهور مستقر دوباره به عنوان منتخب پيروز مشاهده كنند. آنها اما براي تحقق اين هدف‌شان راه سخت و صعبي را پيش روي دارند. چه آنكه هنوز و با وجود سه سال و نيم دولت‌داري روحاني، تلخي‌هاي دوران گذشته در كام مردم به جاي مانده و از ديگر سو حسن روحاني توانسته مطالبات ملي را در حد بضاعت و تا حد ممكن به سرانجام مقصود برساند.

مخالفان دولت با ادراك موقعيت اجتماعي خود و ريزش راي بدنه اجتماعي‌شان كه در انتخابات مجلس دهم به اثبات رسيد در حال حاضر و براي ماه‌هاي باقي‌مانده يك ماموريت اساسي را به صورت تشكيلاتي و سازماني دنبال مي‌كنند؛ «تخريب دولت» آنها براي عملياتي كردن اين هدف به هيچ عنوان از هيچ اتفاقي به سادگي عبور نمي‌كنند. اين همان مساله‌اي است كه محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت از چند ماه قبل نسبت به آن افشاگري كرده بود. نوبخت اواخر خرداد ماه امسال در نشست خبري خود با خبرنگاران اعلام كرده بود كه: «هر هفته شنبه‌ها اتاق فكري عليه دولت تشكيل مي‌شود و مشخص مي‌كند كه در تخريب دولت روي چه موضوعاتي متمركز شوند». اثبات ادعاي سخنگوي دولت بي‌ترديد كار سختي نيست و مي‌شود با نيم‌نگاهي به سرفصل بهانه‌هاي چند ماه گذشته فهميد كه اتاق فكر شنبه‌هاي ضد دولت يك دستور عملياتي ساده را براي تخريب موقعيت و وضعيت حسن روحاني در افكار عمومي صادر كرده است. نكته كليدي دستورالعمل هاديان استراتژي فوق اين است كه هر اقدامي كه از سوي دولت انجام شد بدون توجه به درست يا غلط بودنش مورد هجمه و تخريب رسانه‌اي قرار بگيرد. از همين روست كه در تمامي حوزه‌هايي همچون برجام، افزايش ارتباط با ديگر كشورها، يارانه، بودجه، خريد هواپيما، صادرات نفت و فيش‌هاي حقوقي و... راه تخريب دولت را در پيش گرفته‌اند. قوه عاقله اين جريان با تخريب دولت، هم فرار رو به جلو مي‌كند تا از پاسخگويي به عملكرد مديريتي سابق خود و حمايت‌هاي پررمز و راز از دولت سابق فرار كند و هم آنكه دستاوردهاي دولت مانند لغو تحريم‌ها، بازگشت تدريجي سرمايه‌گذاران خارجي به كشور، توسعه ميدان‌هاي نفتي و گازي، شروع نوسازي صنايع و... را به محاق خواهد برد. از ديگر سو آنان با تخريب مستمر دولت سعي خواهند كرد تا تمركز دولت و شخص رييس‌جمهور را برهم زنند تا فرصت اقدامات ملي و صحيح دولت در چند ماه باقي مانده از دولت را از حسن روحاني بگيرند.

مديران پروژه تخريب دولت بر اساس راهبرد و ماموريت تعريف شده بي‌ترديد تا روزهاي منتهي به انتخابات رياست‌جمهوري ٩٦ با لجستيك قدرتمند رسانه‌اي خود و در تيراژي وسيع همين راه را پيش خواهند گرفت. اين جريان البته در عملياتي كردن اين ماموريت يدي طولاني دارد و مي‌شود گفت جرياني كه به گفته سخنگوي دولت جلسات «شنبه»ها را براي تخريب دولت برگزار مي‌كند از تبار همان جرياني است كه در دولت اصلاحات نيز كميته‌اي تشكيل داده بود كه باعث شد تا رييس‌جمهور اصلاحات «از ايجاد بحران آن هم هر ٩ روز يك بار» گلايه كند. هرچند حافظه تاريخي مردم به اين زودي‌ها لحظات سخت و تلخ پيشا‌روحاني را فراموش نخواهد كرد و به اين راحتي‌ها دست از راي ٢٤ خرداد ٩٢ خود برنخواهند داشت اما اين دليلي نمي‌شود تا دولت اعتدال نسبت به جنگ رواني جريان رقيب بي‌توجه باشد. اين‌گونه است كه اكنون كه چند ماه به پايان عمر دولت اعتدال باقي مانده، ضرورت دارد تا حسن روحاني و دولت وي، هوشمندانه و صادقانه عملكرد خود را از طريق رسانه‌هاي مدرن به افكار عمومي منتقل كنند تا تك رواني جرياني كه به سادگي منافع ملي و امنيت رواني افكار عمومي را برهم مي‌زند، خنثي شود.

اين همان موضوعي است كه چهار فعال اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «اعتماد» از ضرورت آن سخن گفته‌اند. به اعتقاد اين كنشگران رفرميست پروژه تخريب دولت با توجه به ادراك و آگاهي اكثريت شهروندان ايراني ره به جايي نخواهد برد كه اگر اين بداخلاقي‌هاي سياسي مي‌توانست نتيجه‌اي براي مديران و طراحان اين پروژه داشته باشد بي‌شك در انتخابات مجلس دهم به ثمر مي‌نشست.

اين اصلاح‌طلبان اما براي رييس‌جمهور يك پيشنهاد دارند: «پشت پرده تخريب‌هاي دولت را با ايرانيان در ميان بگذاريد.»
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین