|
|
امروز: چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۱
کد خبر: ۱۳۷۶۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه هر هزینه‌ای که در دولت ایجاد شد برگشت آن دیگر امکانپذیر نیست، گفت: دولت هزینه پرداخت یارانه‌ها را ایجاد کرد که دیگر قابل برگشت نیست. اگر بخواهیم این هزینه‌ها را برگردانیم باید هزینه‌های زیادی را متحمل شویم.
آخوندی با تاکید بر ضرورت تغییر انگاره‌های اقتصادی ایران گفت: باید از اقتصاد عوام‌فریبانه دست برداریم تا بتوانیم در اقتصاد بین المللی سهمی داشته باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، عباس آخوندی در مراسم انعقاد قرارداد۳۶هزار میلیارد ریالی با بخش خصوصی در بنادر مختلف کشور با بیان اینکه در شرایطی قرار گرفتیم که باید تغییر گفتمان در اقتصاد صورت بگیرد، گفت: اینکه با وجود خو گرفتن به این شرایط انگاره‌ها را تغییر دهیم کار بسیار دشواری است.

وی با اشاره به بودجه سال جاری و سهم بودجه عمرانی از این مبلغ گفت: بودجه سال جاری ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است کل بودجه‌ای که بعه بخش عمران اختصاص داده شده ۵۷ هزار میلیارد تومان است که این رقم به طور رسمی اختصاص یافته است و کمتراز ۲۰ درصد این مبلغ به شکل واقعی محقق می‌شود و در ‌‌نهایت با انتشار اوراق از حداکثر بودجه عمرانی ۲۵ هزار میلیارد تومان محقق خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که این رقم در سال آینده به طور قطع تضعیف خواهد شد، گفت: بودجه عمرانی سال آینده به طور رسمی ۴۰ هزار میلیارد تومان است حال این که چند درصد از این رقم تخصیص پیدا کند مشخص نیست.

وی معتقد است این یک هشدار بسیار بزرگ برای همه ماست این هشداری برای دولت، ملت، قوه قضاییه و مجلس و فعالان بخش خصوصی است و به طور قطع ادامه این روند امکان ندارد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: این که بتوانیم تمام فعالیت‌های زیربنایی و عمرانی از جمله ساخت راه‌آهن، ایجاد فاضلاب، تاسیس شبکه آب رسانی، گاز کشی، برق کشی و سایر عملیات عمرانی را با اتکا بر بودجه دولت انجام دهیم رخ نمی‌دهد.

وی با اشاره به درآمدهای نفتی در سال آینده گفت: گمان نمی‌رود که بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در سال آینده به فروش برسد، چه انتظاری می‌توان از درآمدهای نفتی داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه هر هزینه‌ای که در دولت ایجاد شد برگشت آن دیگر امکانپذیر نیست، گفت: دولت هزینه پرداخت یارانه‌ها را ایجاد کرد که دیگر قابل برگشت نیست. اگر بخواهیم این هزینه‌ها را برگردانیم باید هزینه‌های زیادی را متحمل شویم.

وی افزود: من دوبار هزینه‌های مسکن مهر را برگرداندم و تاوانش را هم پرداختم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سهم زیاد بودجه جاری گفت: در حالی که پیش از این سهم بودجه جاری هفتاد درصد و سهم بودجه عمرانی ۳۰ درصد بود امروز سهم بودجه جاری افزایش پیدا کرده و به ۹۰ درصد رسیده و سهم بودجه عمرانی تنها ۱۰ درصد است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تغییر پارادایم و انگاره‌های اقتصادی به این معنا است که باید به این سمت برویم که اقتصاد ایران منابع مالی توسعه زیربناهای کشور را تامین کند.

وی با بیان اینکه در سه سال گذشته میزان سرمایه‌گذاری‌ها در بخش بنادر به 10 هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: ما به این تغییر انگاره ایمان داریم و معتقد هستیم انجام پروژه‌های عمرانی چه در بخش جاده‌ای و چه در بخش دریایی با اتکا بر بودجه دولت غیرقابل انجام است.

آخوندی با بیان اینکه لازمه تغییر این انگاره این است که در آخر کار مصرف کننده نهایی باید هزینه توسعه را پرداخت کند ، اظهار داشت: این تغییر انگاره به این معنا نیست که دست در جیب مردم کنیم. معتقدم این آغاز یک رشد پایدار است مشروط بر اینکه هم دولت و هم مجلس و هم مردم آن را بپذیرند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه صحنه سیاسی ، صحنه «هو» نیست و نباید از جیب خزانه و دولت و با اتکا بر جیب مردم رأی آوری کنیم،  گفت: به طور قطع با این روند نمی‌توانیم به توسعه دست پیدا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید اقتصاد عوام فریبانه را کنار بگذاریم ، ادامه داد: امروز نیاز به یکپارچگی بین مردم ، دولت ، رسانه داریم.

وی با اشاره به ساخت آزادراه‌های کشور با مشارکت بخش خصوصی گفت: پیش از این تمام آزادراه‌های کشورمان با مشارکت بانک‌ها ساخته می‌شد اما امروز آزادراه‌ها را با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و غیربانکی می‌سازیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تمام توسعه بندر چابهار با ورود بخش خصوصی انجام شود، گفت: به دنبال این هستیم که توسعه بندر شهید رجایی بندر جاسک با حضور بخش خصوصی انجام شود و برای اولین بار است که در این دوره بخش خصوصی وارد شبکه ریلی می‌شود و توانستیم فرودگاه‌ها را با فعالان بخش خصوصی توسعه دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که سرمایه‌گذاری با حضور بخش خصوصی یک طرفه نیست و باید یک سرمایه‌گذاری برد–برد باشد، گفت: این امکان ندارد که بخش خصوصی را وارد ساخت شبکه آزادراهی کنیم اما نرخ عوارضی را دولت تعیین کند به طور قطع در این شرایط بخش خصوصی وارد عرصه نمی‌شود. بخش خصوصی در مدل‌های اقتصادی رقابتی پایدار ورود می‌کند.

آخوندی با تاکید بر اینکه بنده سریع الهجه هستم و پای صحبت‌های خود ایستاده‌ام و همواره هزینه آن را پرداخت کردم ، گفت: سرمایه‌گذاری بر روی مسکن مهر یک سرمایه‌گذاری غیراقتصادی در کشور بود و در حالی که برای مسکن مهر بیش از صد هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شد اما امروز می‌بینیم که هنوز یک سوم جمعیت ایران در وضعیت بدمسکنی مطلق زندگی می‌کنند و این نشان می‌دهد که مسکن مهر کارآمد نبود.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم به فکر توسعه ایران باشیم باید رودربایستی‌ها را کنار بگذاریم، گفت: توسعه ایران نیاز به صداقت ، بردباری و فداکاری دارد و آنهایی که تنها از هزینه حرف می‌زنند نمی‌توانند به توسعه کشور کمک کنند. معتقدم باید با مردم صادق باشیم.

وی با اشاره به افزایش توان رقابت‌پذیری در عرصه بین‌المللی اظهار داشت: آیا امروز می‌توانیم سازمان بنادر را در روابط جهانی محدود کنیم. معتقدم بازی سازمان بنادر باید در اندازه اقتصاد جهانی باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نباید اقتصاد را برای قامت خود بدوزیم ، ادامه داد: قامت اقتصاد ایران یک قامت جهانی است بنا بر این بنادر ما باید قدرت رقابت با سایر بنادر جهان را داشته باشند.

وی با بیان اینکه به طور قطع نمی‌توان با 100 فروند هواپیمای بالای 23 سال عمر با کشورهای خارجی در عرصه‌های بین المللی رقابت کرد، گفت: به طور قطع باید ناوگان هوایی کشور را نوسازی کنیم. باید بنادر و فرودگاه‌ها و سیستم ناوبری کشور را به دانش روز تجهیز کنیم باید شبکه ریلی کشور را به شبکه ریلی آسیا وصل کنیم و باید بتوانیم شبکه بزرگراهی کشور را به شبکه بزرگراهی جهان متصل کنیم در غیر اینصورت نمی‌توانیم در رقابت‌های جهانی سهمی داشته باشیم.

آخوندی ادامه داد: ‌اگر ما مهد تمدن ایران شهری هستیم و اگر معتقدیم این زبان، حامل تمدن در منطقه است در این شرایط بازی ایران در عرصه های بین المللی باید در خور تمدن ایران باشد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در این شرایط باید در یک قرارداد بتوانیم 100 فروند هواپیما بخریم نه اینکه با چند واسطه هواپیماهای دست دوم را وارد کشور کنیم.

وی با بیان اینکه تجارت ایران نباید فقط از تنگه هرمز انجام شود، گفت: از حیث موضوعات استراتژیک، ایران باید در دریای عمان بندر بزرگی داشته باشد. البته حداکثر استفاده از مزیت‌های تنگه هرمز را خواهیم داشت اما باید پایگاهی هم در دریای عمان داشته باشیم بنابراین بندر چابهار اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های جدی در بندر شهید بهشتی چابهار گفت: امروز توسعه بندر چابهار با قرارداد 150 میلیون دلاری سرمایه‌گذاران هندی و قرارداد 430 میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی انجام می‌شود. همچنین راه آهن چابهار به زاهدان در حال اجرا است و تا به امروز 50 درصد این پروژه از چابهار تا ایران شهر انجام شده است.

وی با بیان اینکه توجه به بندر فقط به عنوان عملکرد بندری نیست، گفت: معتقدم بنادر کانون توسعه هستند و نباید عملکرد آنها را تنها محلی برای باراندازها دانست.

آخوندی ادامه داد: امروز بندر امام آماده توسعه 11 هزار هکتاری در بخش پسکرانه‌ها است. همچنین 2 هزار هکتار از پسکرانه بندر شهید رجایی توسعه یافته و آماده واگذاری 2 هزار و 400 هکتار پسکرانه به بخش خصوصی است.

وی با اشاره به ضرورت افزایش جمعیت در بنادر جنوبی کشور گفت: 4.8 نفر در کیلومتر مربع در بنادر جنوبی عین تهدید امنیت ملی است و باید دید استراتژیک بلندمدت داشته باشیم و جمعیت بنادر جنوب را افزایش دهیم.

آخوندی همچنین با اشاره به اهمیت افزایش روابط تجاری مردم شمال با کشورهای حاشیه دریای خزر گفت: سطح تجارت در دریای خزر همواره به دلیل مسائل سیاسی پایین بوده است. حال این که معتقدم ظرفیت‌های بسیار زیادی برای افزایش روابط تجاری در منطقه وجود دارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین