|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۸
کد خبر: ۱۳۷۶۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰
شما فرض کرده‌اید ما غول چراغ جادو هستیم. اصولا اقتصاد ما هم همین وضعیت را دارد مثل ورزشگاه آزادی است. ١٠٠ هزار نفر نشسته‌اند و ٢٠ نفر در زمین می‌دوند. سیستم اقتصادی ما به عنوان یک اقتصاد منابع محور و اقتصادی که در آن رانت وجود دارد مثل نفت که مانع اصلی ما است و تمام ساختارهای اقتصادی می‌خواهند خود را به این منابع نزدیک کنند.
ديروز نمايندگان اقشار مختلف جوانان سراسر كشور گرد هم آمده بودند تا در فرصت نيم روزه‌اي كه دولتمردان براي آنها كنار گذاشته بودند، از دغدغه‌ها و مسائل‌شان بگويند. از مشكلاتي كه براي حل آنها در NGO‌ها و تشكل‌هاي دانشجويي فعاليت مي‌كنند و با زير و بم مسائل مبتلا‌به جوانان به خوبي آشنا هستند. مسعود سلطاني‌فر، وزير ورزش و جوانان؛ سيدرضا صالحي‌اميري، وزير ارشاد و ستاري معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور و محمود واعظي، وزير ارتباطات روز گذشته پاي صحبت‌هاي نمايندگان جوانان سراسر كشور نشستند.

اگر از بي‌نظمي‌هاي ناشي از تغييرات لحظه آخري برنامه - كه البته فرصت خوبي فراهم كرد تا بازار سلفي و عكس يادگاري ميهمانان رونق بگيرد- فاكتور بگيريم، ديروز براي بسياري از جواناني كه در شهرهاي مختلف در حوزه‌هاي گوناگون اجتماعي، هنري، سياسي و فرهنگي، فعاليت اجتماعي دارند فرصت خوبي بود تا بي‌واسطه با تصميم‌سازان خود صحبت كنند و چالش‌ها و مسائل‌شان را مطرح كنند. بعضي با چمدان‌هاي‌شان از فرودگاه به سالن آمده‌اند و گرد خستگي بر چهره‌شان مشهود است. اما به اميدي آمده‌اند تا از فرصت ايجاد شده استفاده كنند. محمدرضا رستمي، معاون ساماندهي امور جوانان در ابتداي مراسم ضمن ابراز خشنودي از برگزاري اين گردهمايي گفت: اين دولت مشي مذاكره براي صلح و تفاهم و توافق و كاهش تمامي خشونت‌هاست. راه دستيابي به اين مهم هم گفت‌وگوست، گفت‌وگو بزرگ‌ترين نعمتي است كه در اختيار انسان قرار داده شده است و ما اين نعمت را از دوره اصلاحات و ايده بزرگ گفت‌وگوي تمدن‌ها از سيدخندان‌مان داريم. تمام تلاش‌مان را كرديم كه گفت‌وگوها را بيشتر كنيم و راه و مسيري كه دكتر روحاني پيش پاي ما گذاشتند كه همگرايي و مذاكره و گفت‌وگو بوده، بر همين اساس در يك سال و نيم گذشته كه بنده در حوزه جوانان بودم، امروز شاهد برگزاري سومين موج گفت‌وگو بين جوانان و مسوولان ارشد كشوري هستيم. اميدواريم اين گفت‌وگوها بتواند فرصتي ايجاد كند تا خواسته‌ها و مطالبات جوانان مطرح شود.»احسان قائم‌مقامي، استاد بزرگ شطرنج ايران به عنوان نخستين نماينده جوانان سوالات خود را از وزير ارتباطات پرسيد و از برنامه‌ها و تمهيدات پيش‌بيني شده در خصوص تسهيل استفاده از فضاي مجازي و رفع محدوديت‌هاي موجود سخن گفت و وجود اين محدوديت‌ها را مانعي در مسير پيشرفت جوانان دانست. در ادامه ثنا خواجه فيني، از استان هرمزگان در مورد عضويت اعضاي هيات دولت در شبكه اجتماعي توييتر پرسيد و اينكه چرا دولت براي رفع فيلتر اين شبكه اجتماعي اقدامي انجام نمي‌دهد؟ همچنين نيما كشوري، نماينده سوم جوانان ضمن قدرداني از مقاومت وزير ارتباطات در مقابل مخالفان فضاي مجازي، در خصوص نحوه ايجاد امنيت در فضاي مجازي با توجه به گستردگي آن سوال كرد. برزگر، نماينده جوانان استان فارس هم به آسيب‌هاي ناشي از فضاي مجازي اشاره كرد و درخصوص درآمدهاي حاصل از فضاي مجازي، خواستار تخصيص بخشي از اين درآمدها به حوزه جوانان شد. علاوه براينها نبوي از سمنان نيز در خصوص كسب و كارهاي اينترنتي و مشكلات ناشي از پايين بودن سرعت اينترنت در اين زمينه نكاتي را بيان كرد. زارعي از استان كردستان نيز از ظرفيت‌هاي اين استان در حوزه ارتباطات فناوري و اطلاعات سخن گفت و خواستار ايجاد زيرساخت‌هاي لازم در اين استان شد. او در ادامه افزايش پهناي باند و دسترسي به اينترنت در روستاها و مناطق دور افتاده را مورد تاكيد قرار داد.

 امين محمدي، نماينده جوان استان مركزي نيز از امنيت سرورهاي داخلي در جهت حفظ سرمايه‌هاي ملي سخن گفت و افزود: متاسفانه بسياري از سرورها خدمات‌شان از سرورهاي خارجي تامين شده و همچنين بسياري از شبكه‌هاي مجازي متناسب با فرهنگ ايراني و اسلامي نيست. در ادامه افضلان، نماينده جوان استان خوزستان، در خصوص رويكرد دولت در حوزه فضاي مجازي گفت: در دولت‌هاي پيشين در خصوص پارك‌ آي‌تي سخن به ميان آمده بود كه بي‌نتيجه باقي ماند.

افضلان پرسيد: دولت دراين خصوص چه تدبيري انديشيده است و همچنين برنامه دولت براي فرهنگ‌سازي در فضاي مجازي چيست؟ حسين شاهوردي از استان ايلام نيز از پايين بودن پهناي باند و پايين بودن سرعت اينترنت انتقاد كرد و گفت: متاسفانه قانون و چارچوب روشن در حوزه ارتباطات وجود ندارد و بايد در اين خصوص اقدام مناسب صورت بگيرد.

نمي‌توانيم به جاي مردم تصميم بگيريم

پس از اين سوالات محمود واعظي نخستين نماينده دولت بود كه به سوالات جوانان پاسخ گفت، واعظي كه سخنانش را با شوخي آغاز كرد تا فضاي سالن را پويا كند، در ابتدا گفت: جوانان نيروهاي اصلي هر كشور هستند كه اگر روي آنها به خوبي سرمايه‌گذاري شود، كشور نيز به پيشرفت درهمه بخش‌ها خواهد رسيد. او در ادامه با بيان اينكه دكتر سلطاني‌فر، وزير جديد ورزش و جوانان نگاه ويژه‌اي به حوزه جوانان دارد، افزود: بايد بدانيم ورزش بخشي از نياز جوان است و اگر به جوانان به خوبي پرداخته شود نه تنها ورزش كه بسياري ديگر از نيازهاي ديگرشان تامين خواهد شد.»

وزير ارتباطات در پاسخ به سوالات مطرح شده گفت: «درخصوص تمهيدات پيش‌بيني شده براي استفاده آزاد از فضاي مجازي عنوان داشت. در اين خصوص همواره دو‌ نگاه وجود داشته است. يك نگاه مبتني بر تهديد است و يك نگاه نيز مبناي فرصت‌سازي براي رونق بخشي در همه عرصه‌ها دارد. ما تلاش كرده‌ايم به هر دو نگاه بپردازيم.»واعظي گفت: «برخي براين باورند كه گسترش فضاي مجازي راهي براي پيشرفت و دستيابي به موفقيت است و در مقابل عده‌اي ديگر اعتقاد دارند استفاده از فضاي مجازي مي‌تواند زمينه ايجاد بزرگ‌ترين آسيب‌ها باشد.»واعظي با بيان اينكه اين نگاه‌ها نه تنها در ميان دولتمردان بلكه در بين عامه مردم نيز وجود داشت، گفت: معتقديم اينترنت همان‌طور كه بستري براي رشد است، مي‌تواند بستري براي گسترش آسيب‌هاي اجتماعي باشد. بنابراين برنامه ما در اين خصوص فرهنگ‌سازي است.

 ما نمي‌توانيم به جاي مردم تصميم بگيريم، تنها بايد با فرهنگ‌سازي متناسب با آگاهي ايجاد شده زمينه گسترش فضاي مجازي را ايجاد كنيم.» وزير ارتباطات در پاسخ به سوال مربوط به هزينه‌هاي اينترنت گفت: سعي كرده‌ايم با ايجاد بسته‌هاي اينترنتي متنوع و با شرايط ويژه استفاده از اينترنت را براي مردم راحت‌تر كنيم. واعظي در خصوص شبكه ملي اطلاعات هم گفت: سعي كرده‌ايم يك شبكه داخلي در خدمت مردم قرار گيرد و مردم از محتواي اين شبكه كه توليد داخل است، استفاده كنند. البته اين به اين معنا نيست كه محدوديتي در استفاده از شبكه‌هاي خارجي باشد بلكه اطلاعات بهتري در اختيار مردم قرار خواهد گرفت.

واعظي همچنين درخصوص سوال مربوط به فيلترينگ توييتر گفت: «بسياري از مردم و دولتمردان از توييتر استفاده مي‌كنند، هر چند برخي از مردم براي استفاده از اين شبكه‌ها از فيلترشكن استفاده مي‌كنند، ما علاقه‌مند نيستيم، مردم از فيلتر شكن استفاده كنند ما به دنبال آزادي دسترسي به اطلاعات هستيم با اين حال مكانيزم شوراي عالي فضاي مجازي و كارگروه تعيين مصاديق مجرمانه مكانيزم پيچيده‌اي است. اين شبكه در دولت قبل فيلتر شده است آن هم به دليل ايجاد محدوديت در دسترسي به اطلاعات به وجود آمده است و رفع اين محدوديت‌ها زمان‌براست.»نماينده دوم دولت، سيدرضا صالحي‌اميري بود كه در پنل مربوطه پاي صحبت جوانان نشست، جواناني كه از دست و پاگير بودن اخذ مجوز فعاليت رسانه‌ها گفتند و كم لطفي‌هاي وزارت ارشاد به جوانان، از پيرسالاري گفتند و عدم توجه به توانايي‌هاي جوانان و صالحي‌اميري كه به تازگي سكان وزارت فرهنگ و ارشاد را به دست گرفته است در سخنانش سعي كرد تا به آنها پاسخ دهد.
 وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به جلسه‌اي كه فضايي براي گفت‌وگو فراهم كرده است بر اهميت نقش گفت‌وگوي ملي بر هويت جوانان تاكيد كرد و گفت: جامعه‌اي كه گفت‌وگو نمي‌كند، عصبي است. جامعه بدون گفت‌وگو پرخاشگر است. صالحي‌اميري با اشاره به اينكه مهم‌ترين مساله نسل جوان سامان‌يابي و هويت‌يابي است، گفت: «سامان‌يابي از اين منظر كه ايران به دليل تجربيات تلخ تاريخ گذشته خود در شرايطي به‌سر مي‌برد كه پيش‌بيني تحولات برايش كار سختي است و براي پيش‌بيني آينده و برنامه‌ريزي براي آنها نيازمند يك ساماندهي اجتماعي است. ما بايد بتوانيم مجموعه‌اي از نيروهاي مختلف را در تمامي حوزه‌ها از قبيل ورزش، هنر و... ساماندهي كنيم.»وزير ارشاد در بخش ديگري از سخنانش عنوان كرد: «جوانان بايد بخش‌هاي مختلف كشور را نقد كنند، عده‌اي پارلمان را رصد كنند، عده‌اي قوه قضاييه را نقد كنند و عده‌اي دولت را نقد سازنده كرده و پيشنهادات كاربردي به آن ارايه دهند. من در حوزه فرهنگ و ارشاد كه شامل بخش‌هاي مختلفي است پذيراي اين نقدها و مشورت‌ها هستم.»وي در ادامه با بيان اينكه جامعه بدون گفت‌وگو آغازگر مناقشه است، اظهار داشت: ما بايد ياد بگيريم با خود و با تمام جهان گفت‌وگو كنيم. ما اكنون با ساير كشورها در حال گفت‌وگو هستيم چرا با خود گفت‌وگو نمي‌كنيم؟ گفت‌وگو نه به عنوان شعار بلكه به عنوان حقيقتي كه جامعه به آن نياز دارد. صالحي‌اميري با توضيح اين مطلب كه در فضاي گفت‌وگو شناخت ايجاد مي‌شود افزود: گفت‌وگو، راهي براي عقلانيت، برابري و هويت يابي است.

ما غول چراغ جادو نيستيم

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، نماینده بعدی دولت بود که به عنوان جوان‌ترین عضو کابینه در جمع آنان سخن گفت، ستاری در پاسخ به سوالاتی که از جانب جوانان مطرح شد، گفت: شما فرض کرده‌اید ما غول چراغ جادو هستیم. اصولا اقتصاد ما هم همین وضعیت را دارد مثل ورزشگاه آزادی است. ١٠٠ هزار نفر نشسته‌اند و ٢٠ نفر در زمین می‌دوند. سیستم اقتصادی ما به عنوان یک اقتصاد منابع محور و اقتصادی که در آن رانت وجود دارد مثل نفت که مانع اصلی ما است و تمام ساختارهای اقتصادی می‌خواهند خود را به این منابع نزدیک کنند.
معاون علمي و فناوري ریيس‌جمهور گفت: «ما سوپرمن نيستيم، هزينه‌هايي براي مملكت داده‌ايم چه خانوادگي، چه شخصي، مثل همه مردم، ما جدا از شما نيستيم. اما فكر كرديم مي‌توانيم بایستیم و باز هم هزينه بدهيم چون فكر كرديم مي‌شود تغييري ايجاد كرد. شما هم بايد بدانيد كه بايد هزينه‌هايي بدهيد، وقتي در اين سيكل مي‌افتيد بايد تا آخر راه را پيش‌بيني كنيد. جامعه، دولت نيست، جامعه خود مایيم. در صد سال گذشته با آمدن نفت خودمان را نابود كرديم. ما كه تاريخ آقايي در دنيا داشتيم به واسطه پول نفت تاريخ‌مان را از بين برديم كارآفرين‌هاي‌مان را از دست داديم اما بايد بدانيم كه اگر اين روند بخواهد تغيير كند بايد هزينه بدهيم.اين زيست‌بوم ايراد دارد، افراد را به جهت جيب‌شان ارزش‌گذاري مي‌كنيم نه به قيمت‌ مغز و ايده‌شان.امروز هزاران استارتاپ فعال در كشور داريم. يك حركت خوب براي كارآفريني است و پيش‌بيني ما اين است كه تا آخر سال فروش اين شركت‌ها ٣٠ هزار ميليارد باشد. ستاري درخصوص سوالي كه در مورد فرارمغزها پرسيده شد، گفت: وقتی ساختارمان را براساس نيروي انساني متخصص بگذاریم، پديده فرار مغزها نخواهيم داشت. طرحي را براي برگشت نخبگان اجرا كرده‌ايم تا امروز ٤٠٨ نفر از نخبگان براي برگشت به كشور اعلام آمادگي كرده‌اند.

وزارت ورزش و جوانان شرح وظايف ندارد

مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان در پایان نشست جوانان با وزرای دولت یازدهم سخن گفت. سلطانی‌فر با تبریک پیشاپیش یلدا به جوانان گفت: امیدوارم وزرایی که در برنامه حضور داشتند با تدابیر خود بعد از شنیدن مشکلات جوانان در راستای رفع مشکلات مطرح شده اقدامات لازم را انجام دهند.وزیر ورزش و جوانان در ادامه گفت: در بین مسائلی که گفته شد با تحلیل محتوا می‌شود سه ویژگی را در بین این صحبت‌ها دید؛ اول اینکه مسائل مطرح شده حکایت از بلوغ رفتاری و فکری دارد، دوم ژرف‌اندیشی و انصافی که در بین صحبت‌ها وجود داشت. شاید بعضی از انتقادات تند بود اما انصاف در آنها مشهود بود و نکته دیگر که باید به آن اقرار کنم این است که توانمندی زیادی را در بین جوانانی که امروز در سالن بودند، دیدم.

سلطانی‌فر در ادامه سخنانش گفت: «امیدوارم در آینده کشور به این دلیل که یقین دارم حرکت توفنده‌ای که جوانان ما در خرداد ٩٢ با استحکام برداشتند و در اسفند ٩٤ با موفقیت برداشتند در اردیبهشت ٩٦ محکم قدم برخواهند داشت، کشور یک دوره شکوفایی را آغاز کرده است.»

وزیر ورزش و جوانان در بخش ديگري از سخنانش گفت: وزارت ورزش و جوانان شرح وظايف  و اختيارات مصوب ندارد. در تلاشيم تا شرح وظايفمان را مصوب كنيم.

مسعود سلطانی‌فر همچنین در ادامه گفت: همان طور که بسیاری از محافل تحلیل‌کننده خارجی ارزیابی کرده‌اند اقتصاد ما ظرفیت این را دارد که هزار میلیارد دلار ارزش افزوده در GDP ایجاد کند.سلطانی‌فر از ایجاد سهولت در بخش کسب و کار و ایجاد شرایط اشتغال مناسب و برخورداری از مسکن و امکانات تحصیلی برای جوانان گفت و اضافه کرد: رییس‌جمهور در جلسه‌ای که با ایشان داشتیم با جدیت و با اولویت جوانان سه بار تاکید کردند که به ویژه در حوزه جوانان برنامه‌ریزی و فعالیت کنید.سومین نشست جوانان با نمایندگان دولت در حالی به اتمام رسید که هنوز صدای گلایه‌ها و سوالات  بلند بود برای اینکه تریبون در اختیار نمایندگان استان‌های مختلف قرار نگرفت و زمان برای طرح برخی مسایل نبود. جوانانی که کیلومترها آمده بودند تا مسایل‌شان را بی‌واسطه مطرح کنند باز هم کوله‌بار پرسش‌های‌شان را در کنار چمدان‌های‌شان گذاشتند و به شهرهای‌شان بازگشتند. انگار مسایل جوانان قرار نیست از حاشیه بیرون بیاید و به متن برنامه‌های دولت‌ها وارد شود.

حاشيه‌
برنامه نشست نمايندگان كابينه با جوانان در ابتدا قرار بود در محل هتل المپيك برگزار شود، اما متوليان امور جوانان با خوشحالي چند روز پيش اعلام كردند كه رييس‌جمهور هم قرار است در اين نشست حاضر شود و در كنار رونمايي از منشور حقوق شهروندي در جمع نمايندگان جوانان سراسر كشور هم حاضر شود، همين شد بهانه تغيير محل برگزاري نشست از هتل المپيك به سالن اجلاس سران. اما با وجود تبليغات، جوانان اجازه حضور در آيين رونمايي از منشور حقوق شهروندي را پيدا نكردند و سالن مجاور سالن اصلي در اختيار آنها قرار گرفت تا از فرصت به وجود آمده استفاده كنند براي گفتن مشكلات‌شان، براي چانه زدن گرفتن وقت بيشتر براي گفتن مسائلي كه تمامي ندارد و جايي براي طرح‌شان نيست. در ابتداي برنامه بخشي از ميهمانان بيرون از سالن ماندند و جايي براي حضورشان در سالن نبود، جواناني كه از شرق و غرب و شمال و جنوب كشور آمده بودند تا بي‌واسطه با دولتمردان سخن بگويند.

منبع: اعتماد

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین