|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۴
کد خبر: ۱۳۷۶۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵
بيانيه رياست‌جمهوري كه در آغاز منشور آمده، در عين اينكه حاوي برخي اعلامات آرماني مشتمل بر دستورالعمل‌هاي اجرايي نيز هست، در عين حال مسير اجراي منشور را تا حد زيادي تعيين مي‌كند.
روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم بهمن كشاورز حقوقدان نوشت:

انتشار منشور حقوق شهروندي كه ديروز از سوي رييس‌جمهور ايران ولو اينكه به نظر بعضي با تاخير رونمايي شده، اقدامي مثبت و اميدواركننده است. اين اميدواري آنجا قابل دفاع است كه با دقت در متن تنظيمي مشخص مي‌شود كه اين منشور با دقت فراوان و پس از بررسي كافي نهايي شده است. متني كه در اختيار حاضران در جلسه رونمايي گذاشته شد، مشتمل بر بيانيه رييس‌جمهور، متن منشور و ارجاعات قانوني مواد منشور حقوق شهروندي و بالاخره فهرست مطالب است، كه البته اگر اين فهرست به اصطلاح «فهرست پيچيده» مي‌بود، يا بعدا بشود، منفعت متن بيشتر مي‌شد.

با مراجعه به فهرست اين منشور، ملاحظه مي‌شود عناويني كه در آن آمده، برخي از اصول قانون اساسي را تداعي مي‌كند اما و در عين حال به مواردي نيز بر مي‌خوريم كه در فصل سوم قانون اساسي، حداقل به صورت مشخص، نيامده است. مثل حق كيفيت زندگي يا حق مشاركت در تعيين سرنوشت يا حق اداره شايسته و حسن‌تدبير يا حق دسترسي به اطلاعات يا حق دسترسي به فضاي مجازي و مواردي ديگر.

در عين حال در قسمت ارجاعات قانوني مواد منشور، مفاد آن با برخي اصول قانون اساسي و همچنين بعضي از قوانين عادي مثل قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات، قانون مديريت خدمات كشوري، قانون انتخابات رياست‌جمهوري، برخي مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي و بعضي از سياست‌هاي كلي نظام، منطبق شده است. اين اقدام پاسخگوي انتقاداتي است كه از فقدان ضمانت اجرا براي اين منشور مي‌شد و مي‌شود و در عين حال، خواه ناخواه اين انديشه را به ذهن خطور مي‌دهد كه به انتشار اين منشور بايد به عنوان رويدادي جدي بنگريم.

بيانيه رياست‌جمهوري كه در آغاز منشور آمده، در عين اينكه حاوي برخي اعلامات آرماني مشتمل بر دستورالعمل‌هاي اجرايي نيز هست، در عين حال مسير اجراي منشور را تا حد زيادي تعيين مي‌كند.

به طور خلاصه مي‌توان گفت همچنان كه در بيانات اوليه آقاي رييس‌جمهور، در جلسه رونمايي گفته شد شايد با توجه به اصول ١١٣، ١٢١ و ١٣٤ قانون اساسي، بتوان اين منشور را برنامه كار دولت آقاي روحاني دانست كه در صورتي كه فرد ديگري هم در انتخابات بعدي به اين سمت برگزيده شود از اين حداقل‌ها نمي‌تواند عدول كند زيرا به هرحال، توقع وصول به اين اهداف در مردم ايجاد شده است و اين توقع به تدريج و با آموزش، عميق‌تر و وسيع‌تر هم خواهد شد. والله اعلم.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین