کد خبر: ۱۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۷
محمود بهشتی، سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران گفت: «آموزش‌وپرورش یک فرصت خیلی خوب را با ردصلاحیت آقای نجفی از دست داد و قاطبه فرهنگیان در این‌باره نمایندگان مجلس را مقصر و مسئول می‌دانند.

نماینده‌ها رای ندادند، معلم‌ها دلخور شدند. یک ماهی که گذشت برای معلم‌ها و فعالان صنفی فرهنگیان روزهای پرکاری داشت. از روز مراسم تحلیف حسن روحانی در مجلس و اعلام‌شدن فهرست وزرای کابینه، فهرستی که نام محمدعلی نجفی برای وزارت آموزش‌وپرورش در آن آمده بود، جلسه پشت جلسه بود که با شرکت معلمان و فعالان صنفی آن‌ها در حمایت از نجفی برگزار شد، پیامک پشت پیامک بود که بین آن‌ها رد‌و‌بدل شد و نامه بود که پشت نامه در حمایت از او نوشته شد.
این‌ها ولی هیچ‌یک فایده‌ای نداشت. نماینده‌های مجلس به نجفی رای اعتماد ندادند و او از راه‌یافتن دوباره به ساختمان معروف خیابان قرنی بازماند. حالا و با وجود حمایت افرادی مانند حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان از تصمیم نمایندگان مجلس برای رای اعتماد ندادن به سه وزیر در یادداشتش با عنوان «خاکسپاری جنازه فتنه»، این معلم‌ها هستند که بعد از گذشت چند روز از این ماجرا به رای اعتماد نگرفتن نجفی از نماینده‌های مجلس اعتراض می‌کنند. این اعتراض‌ها به جایی رسیده که قرار است به‌زودی اعضای کانون صنفی معلمان و سازمان معلمان ایران بیانیه‌ای در این‌باره و در اعتراض به شب‌نامه‌هایی که به گفته علی مطهری، نماینده تهران علیه نجفی بین نمایندگان در روز آخر جلسه رای اعتماد پخش شد، صادر کنند.

 

خدشه به بارقه امید معلمان

علیرضا هاشمی، دبیرکل سازمان معلمان ایران این خبر را می‌دهد. او می‌گوید اعضای این سازمان فکر می‌کنند رای اعتماد ندادن نمایندگان به محمدعلی نجفی نشانه سیاسی‌کاری نمایندگان است: «تشکل‌های صنفی نمایندگان به‌زودی بیانیه‌ای در حمایت دوباره‌شان از آقای نجفی صادر می‌کنند. ما از قبل در سازمان معلمان ایران، نگاهمان این بود که آموزش‌وپرورش مشکلات اساسی و مهمی دارد که نیاز به عزم ملی دارد و آن هم فرستادن یک وزیر در شأن وزارت آموزش‌وپرورش است و نظر همه ما بر آقای نجفی بود. وزارت آموزش‌وپرورش در حال حاضر حدودا 12‌میلیون دانش‌آموز، یک‌میلیون کادر آموزشی و حدود شش، هفت‌میلیون اولیای دانش‌آموزان را تحت مسئولیت دارد و به همین دلیل وزیری باید در راس آن باشد که توانایی رسیدگی به همه امور آن‌ها را داشته باشد.» هاشمی ادامه می‌دهد: «بعد از انتخاب‌شدن آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری و معرفی‌شدن آقای نجفی برای این وزارت، امید زیادی بین فرهنگیان ایجاد شد ولی رای‌ندادن نماینده‌های مجلس به او خدشه زیادی به بارقه امید آن‌ها وارد کرد و قطعا معلمان این اقدام نماینده‌ها را همیشه در ذهنشان خواهند داشت زیرا معلمان انتظار داشتند که نمایندگانشان در مجلس با آن‌ها هم‌صدا شوند.»

 

معلمان، متضرران اصلی وزیر نشدن نجفی

محمود بهشتی، سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران هم  ردصلاحیت محمدعلی نجفی را اتفاق بسیار بدی می‌داند: «آموزش‌وپرورش یک فرصت خیلی خوب را با ردصلاحیت آقای نجفی از دست داد و قاطبه فرهنگیان در این‌باره نمایندگان مجلس را مقصر و مسئول می‌دانند. شاید چنین فرصتی برای بار دوم در سطح آموزش‌وپرورش ایجاد نشود که اکثریت قریب به اتفاق فرهنگیان و تشکل‌های صنفی آن‌ها روی یک فرد اتفاق نظر داشته باشند.» او ادامه می‌دهد: «آقای نجفی به عقیده اکثریت فرهنگیان قربانی اهداف پشت پرده گروه‌های سیاسی حاکم بر مجلس شد و ضرر اصلی را درباره این تصمیم سیاسی نمایندگان جامعه بزرگ فرهنگیان و اولیای دانش‌آموزان خوردند. نهضت ارسال پیامک که در اعتراض به ردصلاحیت آقای نجفی این روزها توسط معلمان ارسال می‌شود گویای این مطلب است که فرهنگیان به‌شدت از تصمیم سیاسی بعضی نمایندگان پریشان و عصبانی‌ هستند. از نظر ما تصمیم فداکارانه آقای نجفی برای تصدی وزارت آموزش‌وپرورش با تصمیم سیاسی نمایندگان مجلس برای رد‌صلاحیت هدر داده‌شد.» بهشتی می‌گوید که به عقیده اعضای کانون صنفی معلمان امکان معرفی فرد دیگری در قد‌و‌قواره آقای نجفی که بتواند مشکلاتی را که در سال‌های گذشته در آموزش‌وپرورش به‌وجودآمده است، تقریبا وجود دارد.

 

نجفی تنها گزینه برای بازگرداندن عقلانیت به آموزش‌وپرورش بود

ابوالفضل رحیمی شاد، فعال صنفی معلمان هممی‌گوید که پخش شب‌نامه علیه محمدعلی نجفی در مجلس، کاری غیرقانونی علیه نجفی بوده است: «ما این اقدام را کاری غیرقانونی می‌دانیم و به آن اعتراض داریم. معلمان و فعالان صنفی در سه هفته گذشته نامه‌های زیادی به نماینده‌های مجلس نوشتند و از آن‌ها خواستند که به محمدعلی نجفی برای وزارت آموزش‌وپرورش رای دهند چون او عضو خانواده آموزش‌وپرورش است ولی خلاف انتظار ما آن‌ها این کار را نکردند و ما را ناامید کردند.» او می‌گوید: «به عقیده اکثریت فرهنگیان کشور بازگرداندن عقلانیت و تدبیر، حل‌کردن مسائل اقتصادی و رفع سیاست‌زدگی و ایدئولوژی‌زدگی مشکلات اصلی فعلی آموزش‌وپرورش هستند و به نظر آن‌ها فقط این محمدعلی نجفی بود که می‌توانست این مشکلات را حل کند.»

 

از کمیسیون آموزش مجلس پاسخ می‌خواهیم
مهدی بهلولی، عضو کانون صنفی معلمان هم می‌گوید که رای اعتماد ندادن نمایندگان به محمدعلی نجفی، امری خلاف عقیده بیشتر نمایندگان بود: «نماینده‌های مجلس هم بارها گفته بودند که 90‌درصد فرهنگیان حوزه‌های انتخابیه‌شان موافق وزیر‌شدن آقای نجفی بودند ولی دیدیم با بعضی حرکت‌ها در مجلس از وزیر شدن او جلوگیری شد.» او ادامه می‌دهد: «ما به بعضی اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و رییس این کمیسیون انتقاد داریم که چرا جلوی ایجاد جو منفی علیه نجفی را نگرفتند و حتی خودشان هم در آن نقش داشتند و ما در این‌باره از آن‌ها پاسخ می‌خواهیم. این کمیسیون در سال‌های گذشته نقش قابل‌قبولی برای پیگیری مطالبات جامعه فرهنگیان نداشته و برای اقدامات شتاب‌زده آقای حاجی‌بابایی هیچ اقدام قابل قبولی انجام نداده است، با این‌که به عملکرد او انتقاد داشت. حالا معتقدیم که این‌طور عمل کردن اعضای این کمیسیون باعث می‌شود که جایگاه او بیش از پیش بین فرهنگیان و خانواده آموزش‌وپرورش از بین برود.»
منبع:روزنامه بهار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین