|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۸
کد خبر: ۱۳۷۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷
مهدی چمران در نشست خبری فصلی خود ضمن تسلیت فوت پدر حسین رضازاده یکی از اعضای شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت ترافیک پایتخت گفت: ترافیک تهران پیچیده شده است و متاسفانه از یکشنبه دو هفته قبل شاهد ترافیک گسترده در معابر تهران هستیم.
ییس شورای شهر تهران در نشست خبری فصلی خود در مورد آخرین وضعیت اراضی عباس‌آباد، واگذاری شهروند و انتخابات آتی شوراها توضیحاتی ارایه کرد.

مهدی چمران در نشست خبری فصلی خود ضمن تسلیت فوت پدر حسین رضازاده یکی از اعضای شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت ترافیک پایتخت گفت: ترافیک تهران پیچیده شده است و متاسفانه از یکشنبه دو هفته قبل شاهد ترافیک گسترده در معابر تهران هستیم.

وی با بیان اینکه فردا (سه‌شنبه) در جلسه علنی شورای شهر تهران، معاون حمل و نقل با حضور در شورا به ارائه گزارشی درخصوص علل و زمینه‌های این ترافیک می‌پردازد گفت: یکی دیگر از مواردی که این روزها با آن درگیر هستیم، برنامه ششم توسعه است که با تلاش کمیسیون شوراها و عمران جلسات متعددی با نمایندگان مجلس درخصوص سرانجام، برنامه ششم توسعه برگزار شد، اما متاسفانه هنوز درخصوص بحث عوارض و نحوه واریز آن نگرانی‌هایی وجود دارد.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به پیشنهاد دولت در برنامه ششم توسعه درخصوص نحوه واریز عوارض شهرداری نیز گفت: در این برنامه دولت پیشنهاد داده است که عوارض توسط مردم پرداخت می‌شود و از سویی استانداری‌ها نیز این عوارض را به شهرداری تخصیص دهند و این در حالی است که عوارض جزو پایدارترین درآمدهای شهرداری محسوب می‌شود و باید پول مردم تهران صرف عمران و بهبود کیفیت شهر شود.

چمران با انتقاد به وضعیت و تردد خودروهای دیزلی گفت: متاسفانه شاهد هستیم خودروهای دیزلی اعم از اتوبوس‌های نهادها، یا کامیون‌هایی که به صورت شبانه در سطح شهر تردد می‌کنند دیزلی بوده و آلودگی‌های زیادی را برای شهر به ارمغان می‌آورند که بررسی وضعیت این خودروها را در دستور کار قرار دادیم و به زودی وضعیت تردد خودروهای دیزلی در شورا بررسی می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت شهر آفتاب، گفت: با وزارت صنایع و شرکت نمایشگاه‌ها قرار است این هفته جلسه‌ای برگزار کنیم تا همه مشکلات بررسی شود و بتوانیم برنامه منظم و دقیقی برای شهر آفتاب و سایت نمایشگاهی سئول داشته باشیم.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه سازمان نمایشگاه‌ها نیز اعلام کرده است که آماده همکاری با شهر آفتاب است، گفت: پیشنهاد شده که کمیته مشترکی با حضور مسوولان دو نمایشگاه برگزار شود تا در مورد وضعیت این دو نمایشگاه و تاثیر آنها بررسی و رایزنی شود.

چمران با بیان اینکه نمی‌توان به طور ناگهانی همه نمایشگاه‌ها را به شهر آفتاب منتقل کرد گفت: مسوولان سایت نمایشگاهی سئول اعلام کردند که قراردادهای زیادی منعقد کرده‌اند و نمی‌توان به طور ناگهانی همه این قراردادها را کنسل کنند، برهمین اساس باید با تقویت نمایشگاه شهر آفتاب و توسعه فضای مسقف آن زمینه را برای برگزاری نمایشگاه‌های هرچه بیشتر در این نمایشگاه فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شهر آفتاب 35 هزار متر مکعب فضای مسقف دارد، گفت: اگر شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه‌های بیشتر نیاز به فضای مسقف دارد می‌تواند با ایجاد فضاهای موقتی به این مهم دست پیدا کند، اما براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شهر آفتاب برای شروع فاز دوم خود باید نسبت به جذب سرمایه بخش خصوصی اقدام کند.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه کمیته تخصصی باید در این زمینه شکل بگیرد تا تصمیم‌گیری درخصوص چگونگی همکاری سایت سئول و شهر آفتاب و همچنین تقویم نمایشگاهی صورت گیرد، گفت: وزارت صنایع در این خصوص اعلام همکاری کرده است. اما واقعیت این است که نمایشگاه سئول باعث ترافیک گسترده در معابر می‌شود و این ترافیک را می‌توان با چشم دید و نیازی به رمل و اسطرلاب نیست که تاثیر نمایشگاه را بر روی وضعیت ترافیک مشاهده کنیم.

به گفته چمران، از سال 83 تاکنون موضوع ترافیک نمایشگاه در دستور کار شورا قرار دارد، گفت: جلسات زیادی با مسوولان برگزار شد و تمام فرضیه‌ها از جمله حمل و نقل و یا حتی خرید زمین برای ایجاد پارکینگ در نظر گرفته شد، با این حال ترافیک این محدوده به دلیل افزایش خودروها زیاد است.

وی در مورد سرانجام لایحه مدیریت شهری نیز با بیان اینکه هنوز در زیر کمیسیون هیات دولت در حال بررسی است و هنوز برای بررسی به مجلس نرفته گفت: موضوعات خوبی در این زمینه پیگیری شده است اما هنوز به مسائل حساس از جمله تعداد اعضای شورا و یا نحوه انتخاب شهردار نرسیده‌ایم و به نظر می‌رسد که به انتخابات آتی این مصوبه نمی‌رسد.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه در انتخابات اردیبهشت‌ماه تعداد اعضای شورا 21 نفر خواهد بود، گفت: هنوز پیشنهادات مبنی بر اینکه اعضای شورا به 31 یا 35 نفر برسد، بررسی نشده و انتخابات شورای پنجم برای رقابت 21 نفر خواهد بود.

چمران درخصوص سرانجام زیرگذر راه‌آهن تهران - تبریز نیز با بیان اینکه کار متوقف نشده است، گفت: طرح پیشنهادی راه‌آهن به کمیسیون ماده پنج ارسال شده است که اختلاف نظرهایی بین شهرداری و راه‌آهن وجود داشت. به گونه‌ای راه‌آهن عنوان کرده که برای ایجاد زیرگذر 600 میلیارد تومان هزینه کرده است و باید با ایجاد یک مرکز تجاری بر روی زیرگذر این هزینه را کسر کند اما شهرداری معتقد است که این محدوده باید به فضای سبز با کاربری محلی بدل شود که این اختلاف نظرها هنوز حل نشده است.

وی همچنین گفت: در مورد تخصص گرایی در شورای شهر نیز در در لایحه مدیریت شهری برخی پیشنهاد داده‌اند که افراد در هنگام ثبت‌نام باید اعلام کنند که براساس تخصص‌شان می‌خواهند در چه کمیسیونی باشند اما معتقدیم که این یک انتخابات است نه جدول مندلیف چراکه برای مردم حتی نوشتن نام 31 سخت است چه برسد به اینکه بخواهند کاندیدا را براساس کمیسیون موردنظرشان انتخاب کنند و این مساله سبب می‌شود که اعضا با آرای کم به شورا راه پیدا کند.

رییس شورای شهر تهران در مورد سرانجام اراضی عباس‌آباد نیز با اشاره به دستور صریح رهبری درخصوص این اراضی گفت: ما به شدت مخالف ساخت ساختمان بانک مرکزی بودیم اما متاسفانه کمیسیون ماده 5 و شورای عالی شهرسازی سرانجام 17 طبقه را تصویب کردند و این در حالی است که زور ما به آنها نرسید و بارها و بارها مخالفت خود را اعلام کردیم.

چمران با بیان اینکه شورای عالی معماری پیشنهاد خوبی درخصوص تغییر کاربری ساختمان بانک مرکزی به نمایشگاه یا موزه با کاربری فرهنگی را تصویب کرده، گفت: حتی ما اعلام کردیم که فنس‌کشی دور این پروژه ممنوع است و حتی پلیس و شهرداری نیز وارد عمل شد و جلوی فنس‌کشی ها را گرفتند و به مدیریت عباس‌آباد، شهردار تهران و معاون شهرسازی صبح امروز نامه نوشتم که مصوبه شورای عالی در این خصوص اجرایی شود و باید با قدرت جلوی آن بایستیم.

رییس شورای شهر تهران در پایان اولویت‌های بودجه سال 96 شهرداری را اتمام پروژه‌های نیمه تمام و پرداخت بدهی‌ها عنوان کرد و در مورد سرانجام واگذاری شهر آفتاب و فروشگاه شهروند به بانک شهر گفت: هنوز جلسات کارشناسی درخصوص نحوه واگذاری برگزار نشده است اما به نظر می‌رسد این جلسات برگزار می‌شود.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین