|
|
امروز: دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۱۳۷۴۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵
این در حالی بود که دبیرکل جامعه جوانان متحد اسلامی از معرفی اسدالله بادامچیان، عضو حزب مؤتلفه به‌عنوان کاندیدای تشکل متبوعش خبر داد؛ حسین کنعانی‌مقدم دبیرکل حزب سبز گفت که این تشکل دنبال معرفی نامزدی «روحانی» است و احمد کریمی اصفهانی از اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری از انتخاب محمدرضا باهنر به عنوان گزینه نهایی این تشکل سیاسی اصولگرا برای انتخابات 96 اظهار بی‌اطلاعی کرد.
هر روز یک نام به فهرست انتخابات ریاست جمهوری سال آینده اضافه می‌شود؛ دیروز محسن کوهکن نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری از تلاش این تشکل برای مجاب کردن محمدرضا باهنر برای کاندیداتوری خبر داد. او به فارس گفت: «ما به دنبال فردی هستیم که بر مسائل اساسی و کلان کشور شناخت و تسلط لازم را داشته باشد و بنابراین تأکید جبهه پیروان روی باهنر است؛ هرچند که او هنوز قانع نشده است و فعلاً موافق کاندیداتوری در انتخابات نیست، اما تلاش‌ها برای اقناع آقای باهنر جهت کاندیداتوری ادامه دارد.» به گفته کوهکن، «قطعاً اگر جبهه پیروان بخواهد به سمت جمع‌بندی روی نامزد نهایی خود برود، بعید است که به فردی غیر از باهنر برسد.» وی در عین حال تأکید کرد: جبهه پیروان هنوز برای معرفی مصداق نهایی خود ورود پیدا نکرده است؛ اما چنانچه گردهمایی اصولگرایان تشکیل شود و نظر جمع بر این باشد که تشکل‌ها فرد مورد نظر خود را معرفی کنند، ما نیز زیر چتر ائتلاف حرکت و به اجماع می‌رسیم.

جبهه پیروان خط امام و رهبری، بزرگ‌ترین تشکیلات اصولگرایی است که از گردهمایی قریب 18 حزب اصولگرا از جمله حزب مؤتلفه اسلامی و جامعه اسلامی مهندسین تشکیل شده است. جبهه پیروان از نزدیک‌ترین تشکل‌ها به جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به شمار می‌آید و در انتخابات ادوار گذشته، عمده تحرکات خود را حول محور «جامعتین» تنظیم کرده است. بعد از درگذشت مرحوم حبیب‌الله عسگر اولادی، محمدرضا باهنر دبیرکلی این جبهه را به عهده دارد. باهنر که بیشترین سابقه نمایندگی در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی را دارد، در جریان انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی، نامزد نشد و به حضور 28 ساله‌اش در پارلمان خاتمه داد. باهنر البته پیش از این اعلام کرده است قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 و رقابت با حسن روحانی را ندارد؛ اما گویا تشکل متبوعش فعلاً به گزینه‌ای غیر از او نمی‌اندیشد و قصد دارد نام باهنر را به عنوان نامزد اختصاصی خود در ائتلاف احتمالی اصولگرایان مطرح کند. ائتلافی که البته هنوز شکل نگرفته است، اما کارگزاران وحدت انتخاباتی میان اصولگرایان به تحقق آن خوشبین هستند. چنانکه دیروز آیت‌الله موحدی کرمانی در گفت ‌وگو با تسنیم تأکید کرد: «نیروهای انقلابی زیر یک چتر بسیار گسترده در حال رسیدن به یک وحدت و همگرایی حداکثری هستند.» همزمان با این سخنان، غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، از تشکیل ائتلاف اصولگرایان تا 10 روز آینده خبر داد و تأکید کرد: ما به‌منظور جمع‌بندی، منتظر نتیجه جلسات ائتلاف خواهیم بود.

سخنان دبیرکل و سخنگوی جامعه روحانیت در شرایطی منتشر شد که اصولگرایانی که در جریان انتخابات مجلس شورای اسلامی در پی اتحاد انتخاباتی اصولگرایان بودند، از مدت‌ها پیش ابراز امیدواری کرده‌اند در انتخابات پیش رو با کاندیدای واحد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند. جریان اصولگرایی بزرگ‌ترین عامل شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 را تعدد نامزدهای حاضر در صحنه از سوی این جریان می‌دانند و برای جلوگیری از سرنوشتی مشابه در انتخابات سال آینده، می‌کوشند به قول خود «از یک سوراخ دوباره گزیده نشوند.» چنان‌که دیروز مجتبی ذوالنور، از نمایندگان اصولگرای مجلس به خبرآنلاین گفت: امیدواریم اصولگرایان در این دوره گزیده نشوند و درست عمل کنند. وی با بیان اینکه «در اصولگرایان هوش سیاسی وجود دارد، اما اقدام هوشمندانه ضعیف است» اظهار داشت: اینکه در اصولگرایان اقدام هوشمندانه کمتر وجود دارد به دلایل نظرات متفاوت و متنوع است؛ چراکه هر کدام از اصولگرایان ملاحظاتی را در نظر می‌گیرند و ممکن است هر کدام احساس کنند که نظرات‌شان درست است و هر کدام براساس راهکارهایی که این نظرات دارند، تصمیم می‌گیرند.
 الگوی نافرجام
هر چند اشاره ذوالنور به تعدد و تنوع احزاب و تشکل‌های زیرمجموعه جامعه اصولگرایی مقرون به واقعیت است، اما بخشی از این جریان با اشاره به ائتلاف نسبی اصولگرایان در جریان انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی- که هفتم اسفندماه سال گذشته برگزار شد- بر این باورند که اتحاد انتخاباتی این جریان در انتخابات ریاست جمهوری نیز قابل تکرار است. شماری از احزاب و تشکل‌های اصولگرا در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی تشکلی موسوم به شورای ائتلاف اصولگرایان تشکیل دادند که هدفش بسیج نیروها و آرای اصولگرایان همچنین ارائه لیست واحد در تهران بود. جامعه روحانیت مبارز، میزبان و غلامعلی حدادعادل سخنگوی این شورا بود.  اصولگرایان ائتلافی، در تهران 30 به هیچ ،میدان را به فهرست رقیب خود یعنی «لیست امید» واگذار کردند. البته ائتلافی‌ها از جمله خود حداد عادل معتقد هستند، اتحاد انتخاباتی اصولگرایان بزرگ‌ترین پیروزی بود. اما آیا این مدل برای انتخابات ریاست جمهوری؛ پاسخگو، نتیجه‌بخش و قانع کننده خواهد بود؟ پاسخ به این سؤال تأمل بیشتری می‌طلبد اما بی تردید مختصات انتخابات «استانی» مجلس با انتخابات «ملی» ریاست جمهوری تفاوت دارد؛ در مجلس شورای اسلامی نزدیک 300 کرسی و در انتخابات ریاست جمهوری تنها یک صندلی وجود دارد. این در حالی است که به سنت ادوار گذشته رئیس جمهوری مستقر یکی از کاندیداهای اصلی به شمار می‌آید و بالاترین شانس را دارد. نکته قابل تأمل دیگر نیز این است که طیف‌هایی از اصولگرایان به حمایت از روحانی تمایل دارند؛ چنانکه پیش‌تر سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد حتی در این تشکل نیز طیفی معتقد به حمایت از روحانی و طیفی علاقه‌مند به معرفی کاندیدا مقابل او هستند و هنوز معلوم نیست کدام کفه سنگین‌تر است.

اگر افزایش تحرکات شماری از کاندیداهای احتمالی این جریان از جمله سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف را به مؤلفه‌های یادشده اضافه کنیم، این نکته خودنمایی می‌کند که اصولگرایان راه چندان همواری را پیش رو ندارند. بویژه که هنوز هسته ابتدایی برای اتحاد انتخاباتی اصولگرایان تشکیل نشده است و حرکات فردی نامزدهای بالقوه می‌تواند این توقع را در آنها ایجاد کند که اصلی‌ترین شانس این جریان هستند و قاعدتاً در چنین شرایطی مجاب کردن کاندیداها برای کناره‌گیری داوطلبانه دشوارتر خواهد بود. آنچه خطر این گزاره را برای اصولگرایان بیشتر می‌کند، عنوان شدن اسامی نامزدهای پیشنهادی تشکل‌های اصولگرا در رسانه‌هاست. اگر چه طبیعی است در گام نخست احزاب بعد از مشورت داخلی، نامزد یا نامزدهایی را مطرح کنند و بعد در جریان ائتلاف شمار این کاندیداها را به حداقل برسانند، اما به دلیل وجود نداشتن نهاد انتخاباتی، اسامی نامزدها در رسانه‌ها مطرح می‌شود و همین موضوع پیش از هر چیز «انشقاق» را در اذهان متبادر می‌کند. چنان‌که دیروز نام محمدرضا باهنر به عنوان کاندیدای احتمالی جبهه پیروان در شرایطی مطرح شد که یک روز قبل، یکی از اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی- که زیرمجموعه جبهه پیروان است- از مصطفی میرسلیم به عنوان نامزد نهایی مؤتلفه نام برده بود.

این در حالی بود که دبیرکل جامعه جوانان متحد اسلامی از معرفی اسدالله بادامچیان، عضو حزب مؤتلفه به‌عنوان کاندیدای تشکل متبوعش خبر داد؛ حسین کنعانی‌مقدم دبیرکل حزب سبز گفت که این تشکل دنبال معرفی نامزدی «روحانی» است و احمد کریمی اصفهانی از اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری از انتخاب محمدرضا باهنر به عنوان گزینه نهایی این تشکل سیاسی اصولگرا برای انتخابات 96 اظهار بی‌اطلاعی کرد.

همزمان با این تحولات، محمدرضا میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با انتخاب تأکید کرد «شخصیت‌های باسابقه‌ای مانند آقای ناطق و چهره‌های جدیدی مانند محسن رضایی و سعید جلیلی در تشکل‌های اصولگرا حضور ندارند؛ از این رو اظهار نظر افرادی از این دست به عنوان نظر جریان اصولگرا تلقی نمی‌شود.» مباحثی که نشان می‌دهد اصولگرایان در ایستگاه اول با چه مسائلی درگیر هستند. با این همه هنوز قریب 5 ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زمان مانده است و ممکن است در ایستگاه آخر، شرایط عوض شود.

منبع: ایران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین