|
|
امروز: جمعه ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۵
کد خبر: ۱۳۷۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴
بر اساس آمار سالانه موسسه گینس، عربستان سعودی به رغم فروافتادن در بحران اقتصادی و مشکلات اجتماعی از نظر صرف هزینه های نظامی در سال 2016 در رتبه پنجم جهان قرار دارد.
 بر اساس آمار سالانه موسسه گینس، عربستان سعودی به رغم فروافتادن در بحران اقتصادی و مشکلات اجتماعی از نظر صرف هزینه های نظامی در سال 2016 در رتبه پنجم جهان قرار دارد.

به گزارش شبکه تلویزیونی نبا، بر اساس رتبه بندی یاد شده عربستان کشور روسیه را که در رتبه ششم قرار دارد، پشت سر گذاشت و هزینه های نظامی اش به 68 میلیارد و 480 میلیون دلار بالغ گردید.

بر این اساس، عربستان در رقابت با ارتش هند که با هزینه نظامی 50.6 میلیارد دلار پس از کشور های آمریکا ، چین و انگلیس در رتبه چهارم قرار دارد، بسیار نزدیک شده است.

عربستان در حالی هزینه های سرسام آور نظامی را در کارنامه خود دارد که به دلیل تجاوز نظامی علیه یمن در سطح بین الملل به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و برای کشتار غیر نظامی ها بخصوص کوکان یمنی در فهرست سیاه سازمان ملل گنجانده شده است.

دولت ریاض در درون خود به دلیل بحران اقتصادی سیاست ریاضت را در پیش گرفته به نحوی که حقوق کارکنانش را کاهش داده است و کسر بودجه این کشور به مرز 91 میلیارد دلار رسیده است.

دولت سعودی به رغم کسری شدید بودجه و بحران بی سابقه اقتصادی از خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی دست نکشیده و قراردادهایی با کشورهای مختلف صادر کننده سلاح منعقد کرده است.

در گزارش سالانه موسسه گینس همچنین آمده است که رشد هزینه های نظامی در کشورهای خلیج فارس در نتیجه فروپاشی قیمت نفت کاهش یافته و هزینه های نظامی عربستان از 50.5 میلیارد دلار به مرز 48.7 میلیارد دلار در سال 2016 فروکش کرد.

به عقیده کارشناسان نظامی، کشورهای عربی همچون عربستان به رغم خرید انبوه سلاح های پیشرفته به دلیل وابستگی شدید به غرب و نداشتن ارتش بومی همواره در حوزه دفاعی متکی به دیگران هستند.

تجاوز نظامی عربستان به یمن و فرو غلطیدن دولت ریاض در مرداب این دست درازی مشکلات سعودی را مضاعف کرده است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین