جدول- تعداد کشتهشدگان بر اثر تصادفات از سال 1380 تا 95
ردیف |
سال |
تعداد |
1 |
1380 |
19.727 |
2 |
1381 |
21.873 |
3 |
1382 |
25.722 |
4 |
1383 |
26.089 |
5 |
1384 |
27.755 |
6 |
1385 |
27.567 |
7 |
1386 |
22.918 |
8 |
1387 |
23.362 |
9 |
1388 |
22.974 |
10 |
1389 |
20.573 |
11 |
1390 |
20.068 |
12 |
1391 |
19.089 |
13 |
1392 |
17.994 |
14 |
1393 |
16.872 |
15 |
1394 |
16.584 |
16 |
1395 (هفت ماهه) |
10.257 |
جمع کل |
339.424 |
آیا این تقدیر ماست که:
· هر ساله به اندازه کشته شدگان چندین حادثه طبیعی اعم از سیل و زلزله و ... قربانی میدهیم؟
یا آنکه تدبیر ماست که:
· هر ماهه به اندازه چند عملیات انتحاری کشته میدهیم؟
اگر بگوییم که تقدیر ماست یعنی ما عامل اصلی و دخیل در حادثه نبودهایم؛ اما اگر بگوییم تدبیر ماست وضع فرق میکند و آنجا دیگر نمیتوانیم از زیر بار مسئولیت شانه خارج کنیم.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در اردیبهشت امسال با ارسال پیامی به اجلاس «روانشناسي ترافيك و حمل و نقل؛ چالشها و چشماندازها» متذکر شد «که راننده ها در ایران عامل ۸۰ درصد از تلفات جادهای هستند و این عامل تاکنون کمتر مورد توجه بوده است». اگر خودرو, راننده و جاده را سه راس اصلی مثلث خطر آفرین بدانیم, متوجه سهم راس این مثلث یعنی راننده در وقوع تلفات خواهیم شد.
جدول سهم سه ضلع عوامل تصادفات
ردیف |
عامل |
میزان |
1 |
انسانی (راننده) |
80 درصد |
2 |
وسایل نقیله |
8 درصد |
3 |
راهها و جادهها |
6 درصد |
4 |
سایر |
6 درصد |
در جدول فوق یک نکته بسیار مهم مستتر است و آن اینکه اگر فرض کنیم و در یک چشم به هم زدن تمام خودروهای ایران زمین را عوض کنیم, باز هم تاثیری محسوسی در تلفات نخواهد داشت. مشکل اصلی خودروسواران است. بررسی دلایل وقوع تلفات در خیابانها و جادههای ایران زمین پرده از واقیعتهای بسیار تلخی بر میدارد. رانندگان معمولا بنا به یکی از دلایل زیر جان خود را از دست دادهاند:
جدول دلایل اصلی وقوع تصادفات منجر به مرگ
ردیف |
عامل |
میزان |
1 |
عدم توجه به جلو |
30 درصد |
2 |
انحراف به چپ |
25 درصد |
3 |
سرعت غیر مجاز |
22 درصد |
4 |
عدم توانایی در کنترل وسیله |
9 درصد |
5 |
عدم رعایت حق تقدم |
6 درصد |
4 |
سایر |
8 درصد |
البته بسیاری از تحلیلها سهم عامل انسانی در تلفات منجر به مرگ را بسیار بیشتر از این میدانند و معتقدند که عامل انسانی علاوه بر سهم خود به عنوان راننده نقش تاثیرگذاری هم بر سایر اضلاع این مثلث دارد به عنوان مثال باید سهم عامل انسانی به علاوه راه و سهم عامل انساني به همراه وسيله نقليه را هم محاسبه کرد و در این حالت سهم عامل انسانی در وقوع تصادف پر رنگتر تلقی شده و تا 90 درصد خواهد رسید.
حال که عامل انسانی چنین نقش پر رنگی در تلفات دارد باید از تمركز بيشتر روي مسايل سختافزاري و نه نرمافزاري کاست و با استفاده از تکنیکها و روشهای جدید و با مدد گرفتن از كارشناسان مختلف حوزه علومانساني (روانشناسان، جامعهشناسان، اساتيد علوم ارتباطات، هنرمندان و...) کارهای مهم و معتبری در حوزه اخلاق رانندگی برداشت. با توسعه منظومه اخلاق رانندگی است که ما متوجه میشویم که از ماست که بر ماست.
سیاوش مهرآیین
کارشناس خودرو