|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۴
کد خبر: ۱۳۷۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳
در آمریکا و بریتانیا حالا خیلی‌ها با این ایده ساده نشان می‌دهند که در کنار اقلیت‌ها ایستاده اند؛ حتی اگر سیاست‌های رسمی دولت‌ها علیه دوستی مردم باشد. علاوه بر این مردم معمولی حالا "رونالدو" ستاره طلایی فوتبال هم حرکت مشابهی کرده است.
حتی پیش از این که نظرسنجی در بریتانیا به نفع خروج این کشور از اتحادیه اروپا تمام شود،‌ نگرانی‌ها از این که راست‌گرایان، قدرت را در دست بگیرند و برخوردهای نامناسب با مهاجران و اعضای اقلیت‌های قومی و مذهبی بیشتر شود وجود داشت.

خبر بد این‌که با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رفتارهای نژادپرستانه و واکنش‌های منفی علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی واقعا بیشتر شد. در چند هفته اول بعد از رای به خروج از اتحادیه،‌ مهاجران و اقلیت‌ها شاهد شعار های ضدمهاجرت،‌ حمله به مهاجران در شبکه‌های مجازی و حتی خیابان‌ها بودند. کار به جایی رسید که نخست‌وزیر وقت ناچار شد علیه این اقدامات واکنش نشان دهد و در بیانیه‌ای اعلام کند « ما شاهد گرافیتی‌های نفرت‌انگیز در یک مرکز اجتماعی لهستانی‌ها بودیم، شاهد آزار و اذیت کلامی اعضای اقلیت‌های قومی توسط عده‌ای دیگر بودیم. بگذارید به خاطر بسپاریم که مردمی که به این‌جا آمده‌اند سهم فوق‌العاده‌ای در کشور ما دارند،‌ ما چنین جرایمِ بر مبنای نفرت و چنین حمله‌هایی را تحمل نمی‌کنیم و باید در برابر آن‌ها مقاومت کنیم.»

در مقابل عده‌ای که توهین به مهاجران در شبکه‌های مجازی و خیابان‌ها را ادامه می‌دانند،‌ اقلیت‌ها هم شروع به نوشتن در روزنامه‌ها و شبکه‌های مجازی کردند و از برخوردشان با دیگران نوشتند، اما این‌ها کافی نبود تا این‌که یک موج تازه از همراهی مردم با اقلیت‌ها به راه افتاد. عده‌ای در توییتر از یک "سنجاق قفلی" که به پیراهنشان زده بودند عکس گرفتند و آن را منتشر کردند و گفتند که قصد دارند با این حرکت از همه اقلیت‌ها و مهاجرانی که به بریتانیا آمده‌اند حمایت کنند و همبستگی‌شان را با آن‌ها نشان دهند.

کاربری به نام الیسون،‌ یکی از اولین کسانی که در این کمپین مشارکت کرد،‌ در مورد این ایده نوشت: « این ایده ساده‌ایست، ‌نیازی ندارید که از خانه بیرون بروید و چیزی بخرید، این ایده هیچ مفهوم سیاسی یا زبانی را شامل نمی‌شود، این فقط یک نشان همبستگی کوچک با آدم‌هایی است که مورد اذیت و آزار قرار گفته‌اند تا به آن‌ها بگوییم که همراهشان هستیم و آن‌ها را تنها نمی‌گذاریم.»

چند هفته قبل وقتی دونالد ترامپ برای ریاست‌جمهوری آمریکا انتخاب شد، نگرانی درباره وضعیت مهاجران و اقلیت‌ها در امریکا هم بیشتر شد،‌ آقای ترامپ که قبلا از ممنوع‌کردن ورود بسیاری از اقلیت‌ها و مهاجران به آمریکا و اخراج خیلی‌های دیگر حرف زده بود،‌ زمینه را برای قدرت‌گرفتن بیشتر جنبش‌های نژادپرست آمریکایی فراهم کرد تا فعالان حقوق مدنی در آمریکا هم به کمپن سنجاق قفلی بپیوندند.

انسلی هوساک، ‌یک شهروند امریکایی که به این کمپین پیوسته در مورد تصمیمش در فیس‌بوک نوشته است:« پس از این که ترامپ رییس‌جمهور شد یک دوست بریتانیایی در فیس‌بوک پستی نوشت و از آمریکایی‌ها خواست همان کاری را بکنند که آنها در زمان رفراندوم خروج بریتانیا از اتحادیه انجام دادند؛ با گذاشتن یک سنجاق قفلی روی لباس‌هایشان نشان دهند که علیه نفرت هستند و در کنار همه اقلیت‌ها ایستاده‌اند.»

در آمریکا و بریتانیا حالا خیلی‌ها با این ایده ساده نشان می‌دهند که در کنار اقلیت‌ها ایستاده اند؛ حتی اگر سیاست‌های رسمی دولت‌ها علیه دوستی مردم باشد. علاوه بر این مردم معمولی حالا "رونالدو" ستاره طلایی فوتبال هم حرکت مشابهی کرده است. او هفته گذشته در مراسم اهدای جایزه توپ طلایی به جای کروات و مارشال و پاپیون،‌ یک سنجاق قفلی بزرگ روی یقه لباسش زده بود. در شبکه‌های مجازی خیلی‌ها در این مورد اظهار نظر کردند، ‌بعضی‌ها رونالدو را متهم کردند که می‌خواهد نمایشی متفاوت عرضه کند، ‌بعضی دیگر گفتند احتمالا این یک مد تازه است که رونالدو می‌خواهد برایش تبلیغ کند،‌ رونالدو هنوز در این مورد اظهار نظر نکرده است،‌ اما نمی‌شود نادیده گرفت که رونالدو یک سنجاق قفلی به یقه‌اش زده است که نشانه همراهی با اقلیت‌ها و ایستادن در کنار مردم خوب است.









ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین