|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۱۳۶۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۲
«دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری منتخب امریکا پیش از آنکه کلیددار کاخ سفید شود مدیران بزرگترین شرکت‌های فناوری را دورهم جمع کرد تا سیاست‌های خود را با آنها هماهنگ کند.
 «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری منتخب امریکا پیش از آنکه کلیددار کاخ سفید شود مدیران بزرگترین شرکت‌های فناوری را دورهم جمع کرد تا سیاست‌های خود را با آنها هماهنگ کند.

«لَری پِیج»، «تیم کوک»، «ایلان ماسک»، «شِرلی سندبرگ» و... از جمله افرادی بودند که در این اتفاق با ترامپ دیدار کردند و البته همه صحبت‌های آنها به صورت عمومی منتشر نشد. تمام افرادی که در این نشست شرکت کردند از جمله کسانی بودند که تا پیش از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا به صورت همه‌جانبه از «هیلاری کلینتون» حمایت می‌کردند و انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس جمهوری بعدی امریکا را یک تهدید کاملاً جدی می‌دیدند. ترامپ همواره در تبلیغات انتخاباتی خود سیاست‌های حاکم بر دره سیلیکون را مورد انتقاد قرار داد و طی آن ساخت سخت‌افزارهای امریکایی در خارج از مرزهای این کشور را یک اتفاق کاملاً اشتباه می‌دانست.

ترامپ و فناوری

با وجود اینکه ترامپ برای صنعت فناوری امریکا که بزرگترین شرکت‌های ICT جهان را در خود جا داده است خط و نشان فراوان کشید، بزرگان فناوری واهمه چندانی از او ندارند. اگر  کابینه جدید سیاست‌های ترامپ را اجرا کنند، دره سیلیکون با یک تحول بزرگ مواجه می‌شود و کاهش مالیات‌ها در این زمینه باعث می‌شود صنعت فناوری امریکا جان تازه بگیرد.

نگاه نه‌چندان منطقی ترامپ به صنعت فناوری این مسأله را نشان می‌دهد که او در این زمینه کاملاً متفاوت با اوباما عمل می‌کند و قرار است تغییرات کاملاً جدی در این زمینه ایجاد کند. این فرآیند می‌تواند برای شرکت‌هایی مانند Palantir بسیار خوب باشد. شرکت Palantir از جمله مراکزی است که ابزارهای تحلیل داده‌های شخصی را به مراکزی مانند سازمان اطلاعات مرکزی (CIA)، آژانس امنیت ملی (NSA) و دیگر سازمان‌های جاسوسی امریکا می‌فروشد و ترامپ به طور کلی از فعالیت این سازمان‌ها پشتیبانی می‌کند.

شرکت Palantir توسط شخصی به نام «پیتر تیل» تأسیس شده است که این میلیاردر جوان بر خلاف همکاران خود در دره سیلیکون، از همان ابتدا پشتیبانی‌های گسترده از ترامپ انجام داد. تیل هم‌اکنون در تیم انتقال ترامپ حضور دارد و در اصل مدیران فناوری در کابینه ترامپ به کمک او انتخاب می‌شوند. او و دوستانش که برای حمایت از ترامپ پول زیادی هزینه کرده‌اند تصمیم دارند با حضور در دولت امریکا پول زیادی به دست آورند و در این زمینه رئیس جمهوری منتخب هم از آنها حمایت می‌کند.

فرصت‌های جدید

به هرحال اگرچه این اتفاقات چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد، ولی سیاست‌های ترامپ می‌تواند فرصت‌های جدید را هم برای صنعت فناوری امریکا به همراه بیاورد. بر اساس طرحی که رئیس جمهوری منتخب امریکا مطرح کرده است، تمام مسلمانان این کشور که در هر زمینه‌ای فعالیت می‌کنند باید احراز هویت شوند، در حالی که بسیاری از این افراد در دره سیلیکون مشغول به کار هستند و به همین علت صنعت فناوری از این کار رضایت چندانی ندارد. زمانی که مرکز Intercept در آخرین نظرسنجی خود از 9 شرکت بزرگ فناوری سؤال کرد که آیا می‌خواهند این طرح ثبت‌نام و احراز هویت انجام شود، فقط توئیتر پاسخ داد که تا اندازه‌ای با این فرآیند همکاری می‌کند.

با تمامی موارد ذکر شده باید گفت ترامپ قول داده است فرصت‌های جدید را هم برای صنعت فناوری ارائه کند. اینکه ترامپ پیش از ورود به کاخ سفید در یکی از نخستین گام‌های خود با مدیران بزرگترین شرکت‌های فناوری نشست خصوصی برگزار کرده است نشان می‌دهد که مسأله فناوری کاملاً برای او جدی است. او و گروهش برنامه‌های جدید تدوین کرده‌اند تا بتوانند صنعت فناوری امریکا را رقابتی‌تر از قبل، با توان و قابلیت‌های بیشتر پیش ببرند.

دیدگاه ترامپ در مورد صنعت فناوری امریکا را می‌توان در یک کلمه خلاصه کرد: نئولیبرالیسم. عبارت «نئولیبرالیسم» معانی فراوان دارد که از جمله آنها می‌توان به برنامه‌های اقتصادی، طرح‌های سیاسی و نظام سرمایه‌داری اشاره کرد که از دهه 1970 میلادی به بعد رواج پیدا کرد. این بار رئیس جمهوری جدید امریکا تصمیم گرفته است این فرآیند را در عرصه فناوری پیش ببرد بنابراین همه اتفاقاتی که در این صنعت دنبال می‌شود از نگاه ترامپ به یک بنگاه اقتصادی تبدیل می‌شود و صنعت فناوری امریکا محلی برای کسب درآمد است. این نوع نگاه فناوری امریکا را به سمتی پیش می‌برد که یک بستر مناسب برای کسب درآمد باشد و مدیران فناوری‌ هم باید همین سیاست را دنبال کنند.

صنعت فناوری امریکا تاکنون پیشرفت و فعالیت رقابتی را سیاست اصلی خود معرفی کرده بود و از این پس کسب درآمد به هدف اصلی آن تبدیل می‌شود. تا حدود دو دهه قبل دسترسی به دوستان و اطرافیان اتفاقات چندان قابل ملاحظه‌ای نبود ولی هم‌اکنون شرکت امریکایی فیس‌بوک که این سرویس را ارائه می‌دهد ارزشی معادل 350 میلیارد دلار دارد و ترامپ از این اتفاق بسیار لذت می‌برد که چنین شرکت‌هایی فعالیت گسترده‌تر داشته باشند.

فناوری درآمدساز

با نشستی که هم‌اکنون برگزار شده است، دره سیلیکون تصمیم دارد زندگی خصوصی کاربران را به عرصه‌ای برای کسب درآمد تبدیل کند و در این میان ترامپ امیدوار است فعالیت‌های دولت امریکا را در همین جهت سوق دهد. همان طور که از همه ایده‌های مطرح شده توسط ترامپ مشخص است، این هدف برای دولت جدید امریکا کاملاً جدی است و بزودی کسب درآمد به مهم‌ترین هدف صنعت فناوری امریکا تبدیل می‌شود.

البته باید به این مسأله توجه کرد که از مدت‌ها قبل سیاست‌های نئولیبرالی در هر دو حزب امریکا رواج داشت و دولت این کشور همواره از چنین سیاستی حمایت می‌کرد ولی صنعت فناوری کمترین تأثیر را از این سیاست پذیرفته بود و در عوض بر این مسأله تأکید داشت که خدمات عمومی باید به صورت خصوصی برای هر یک از کاربران به صورت جداگانه ارائه شوند یا اینکه مدل‌های کارآمد در این زمینه تعریف شود تا بخش خصوصی نتواند هیچ گونه سوءاستفاده‌ای در این زمینه انجام دهد ولی ترامپ و گروهش این بخش را یک بستر درآمدساز می‌دانند و بر این باورند که فناوری باید از فرآیند مذکور پول دربیاورد.

ایده توسعه سیاست‌های نئولیبرالی طی چهار دهه گذشته بسیار پررنگ شد و ترامپ هم‌اکنون قصد دارد آن را در عرصه فناوری رواج دهد. از هم‌اکنون می‌توان پیش‌بینی کرد هیچ رئیس جمهوری در امریکا به اندازه ترامپ بر این مسأله تأکید نداشته و او معتقد است صنعت فناوری تنها راهی که می‌تواند دنبال کند، تکیه بر ایده‌های نئولیبرالی است و همین مسأله می‌تواند فناوری امریکا را به یک صنعت پولساز تبدیل کند. در حالی که بسیاری از سیاستمداران امریکایی با این اتفاق چنان موافق نیستند، ولی ترامپ و گروهش برنامه‌ریزی‌های بلندمدت انجام داده‌اند تا در این زمینه به موفقیت برسند.

به گزارش ایران، به هر حال ترامپ که تا پیش از این به فعالیت تجاری مشغول بود، از این پس هم قصد دارد با همین روند جلو برود و صنعت فناوری امریکا را با همان سیاست‌های اقتصادی خود برای کسب درآمد بیشتر جلو ببرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین