|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۳۱
کد خبر: ۱۳۶۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷
دیلی بیست در گزارشی به بی‌میلی دولت اوباما نسبت به درگیری در جنگ سوریه و روی آوردن به توافق هسته‌ای به همین دلیل اشاره کرده و نوشت: سقوط حلب نتیجه مستقیم چنین رویکردی بود. باید به سیاست‌های ایرانی‌ها در خاورمیانه آفرین گفت‌‌ همان طور که اوباما هم خودش از این تعبیر استفاده کرده بود.
 دیلی بیست در گزارشی به بی‌میلی دولت اوباما نسبت به درگیری در جنگ سوریه و روی آوردن به توافق هسته‌ای به همین دلیل اشاره کرده و نوشت: سقوط حلب نتیجه مستقیم چنین رویکردی بود. باید به سیاست‌های ایرانی‌ها در خاورمیانه آفرین گفت‌‌ همان طور که اوباما هم خودش از این تعبیر استفاده کرده بود.

«دیلی بیست» آمریکا در مقاله‌ای تحت عنوان «ایران در حلب پیروز شد حالا ترامپ باید چه کند» نوشت: بدون حمایت‌های هوایی روسیه و ایران در سوریه اسد هیچ‌گاه نمی‌توانست پیروزی‌ در سوریه کسب کند و حلب هرگز دوباره به دست نیروهای بشار اسد نمی‌افتاد.

نکته قابل توجه اینکه در بخش دیگری از این مقاله به اشتباه از «سردار یحیی رحیم صفوی» به عنوان وزیر دفاع ایران یاد شده که گفته است«حلب به لطف ائتلاف تهران، سوریه و روسیه و حزب الله لبنان آزاد شد. ایران یکی از طرفهای این ائتلاف بوده است و این نشانه قدرت ایران است. رییس جمهور جدید آمریکا باید به این قدرت ایران توجه کند.»

«دیلی بیست» تاکید کرده که جمله آخر سردار صفوی نباید هشداری به ترامپ قلمداد شود. این گزاره یک حقیقت است؛ چه ترامپ و چه اطرافیانش به آن توجه بکنند یا نه. ترامپ روشن و واضع گفته می‌خواهد در جنگ علیه داعش با روسیه همراه شود اما درعین حال ضدیتش را با ایران نیز بار‌ها اعلام کرده است. اما در دنیای واقع این دو تنها در کنار هم قابل تصور هستند.

ترامپ به وضوح با سیاست‌های دولت اوباما در قبال ایران مخالف است.

در ادامه این مقاله با طرح این سوال که حال اگر پوتین بخواهد به آمریکا در از بین بردن نیروهای مبارز سنی و عقب نشینی شیعیان در منطقه کمک کند آیا رییس جمهور روسیه چنین توانایی‌ای دارد یا خیر؟، آمده است: ۲۴ ساعت گذشته به خوبی نشان داد چقدر استراتژی مماشات و تجاوز در ارتباط با ائتلاف اسد می‌تواند بی‌اثر باشد.

آتش بس روز سه شنبه در اوایل صبح چهارشنبه شکسته شد و در چهارشنبه شب این آتش بس مجددا از سر گرفته شد. این آتش بس با میانجی‌گری ترکیه و روسیه ایجاد شده بود.

به گفته فاروغ ابوبکیر یکی از مقامات شورشی اولین نشانه‌های شکست آتش بس درست بعد از امضای توافق بین روسیه و ترکیه نمایان شد. او گفته شوشیان برخی زخمی‌ها را به بخش‌های تحت کنترل دولت منتقل کرده‌اند اما نظامیان شیعه آن‌ها را در بخش کنترلی نگه داشته‌اند. این صحنه در بخش دوم چک و کنترل مجددا تکرار شده است.

بیش از ۸۰ هزار غیر نظامی هنوز در مناطق تحت محاصره داعش گیر افتاده‌اند و دسترسی به برق و غذا و وسایل گرمایشی ندارند و تعداد زیادی مجروح منتظر تخلیه شهر هستند. آتش بس دوم اواخر شب اعلام شد اما به سختی می‌توان آن را تضمین کرد و مطمئن بود که ماجرای آتش بس اول تکرار نمی‌شود.

کابینه ترامپ لزوما در ارزیابی‌هایش درباره قدرت و نفوذ ایران در منطقه در اشتباه نیست. دولت اوباما اخیرا به وضوع دلیل توافق هسته‌ای با ایران را بی‌میلی نسبت به درگیری در جنگ سوریه در طرف معارضان اعلام کرده است.

سقوط حلب نتیجه مستقیم چنین انتخابی است. باید به سیاست‌های ایرانی‌ها در خاورمیانه آفرین گفت‌‌ همان طور که اوباما هم خودش از این تعبیر استفاده کرده بود. این درست‌‌ همان چیزی است که در سیاست‌های آمریکا در پنج سال و نیم گذشته شاهد آن بودیم.
منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین