|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۵
کد خبر: ۱۳۶۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶
يكي از گروه‌هايي كه باعث پيروزي آقاي ترامپ شدند «كوكلاكس كلان ها» بودند. اين مجموعه يك جمعيت بسيار قدرتمندي در ايالات متحده هستند كه بر بيش از ۱۵ ايالت آمريكا فرمانروايي مي‌كنند.
بالاخره گمانه‌زني‌ها به پايان رسيد و جانشين جان رابز كري در وزارت امورخارجه آمريكا معرفي شد. تا پيش از اين اسامي متعددي براي تصدي اين پست مطرح مي‌شد. از ميت رامني، رودي جولياني و جان بولتون سناتورهاي جمهوريخواه مجلس سنا گرفته تا ژنرال ديويد‌ پترائوس، فرمانده ارشد ارتش آمريكا در خاورميانه همه سوداي حضور در وزارت خارجه ايالات متحده را مي‌پروراندند، اما به گفته برخي دونالدترامپ در اين مورد خاص با مشورت پوتين وزيرش را انتخاب كرده است. ركس تيلرسون رئيس ۶۴ ساله شركت اكسون موبيل شصت و نهمين وزير خارجه ايالات متحده آمريكاست كه از سوي رئيس‌جمهور انتخاب شده است. بايد ديد موضع‌گيري نمايندگان مجلس سنا در ارتباط با رأي به اين فعال حوزه نفت و اقتصاد چه خواهد بود. به بهانه انتخاب وزير امورخارجه آمريكا از سوي ترامپ «آرمان » با علي بيگدلي كارشناس آمريكا درباره سياست خارجي تيلرسون و نگاه وي به ايران و روسيه به گفت‌وگو پرداخته است كه مي‌خوانيد.

انتخاب آقاي ركس تيلرسون به عنوان وزیر خارجه آمريكا را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ آيا اين انتخاب به سود ايران خواهد بود؟

بيشترين فعاليت آقاي تيلرسون در حوزه نفت بوده كه در كار خود موفق بوده است و وي جهان و مناسبات سياسي آن را خوب مي‌شناسد. جهان سياست نيز وي را به خوبي مي‌شناسد، ضمن اينكه او با جهان اقتصاد نيز روابط بسيار نزديكي دارد و در مسائل نفتي نيز با روسيه روابط نزديك و حسنه‌اي داشته تا آنجا كه آقاي‌پوتين به وي جايزه دوستي را اهدا كرده است كه اين نشان‌دهنده روابط نزديك تيلرسون و پوتين است. برخي معتقدند كه اين فرد براساس پيشنهاد پوتين به وزارت خارجه ايالات متحده برگزيده شده و بر اين اساس با توجه به اينكه وي با پوتين روابط خوبي دارد، انتخاب وي مي‌تواند به نفع ايران باشد تا شاهد کمترشدن سياست خصمانه‌ از سوي آمريكا نسبت به ايران باشيم. منتها معاوني كه براي وي انتخاب كرده‌اند مقداري تعادل را بر هم زده است. معاون وزير خارجه آمريكا جان بولتون شديدا ضدايران و ضداسلام است و تمايلات شديدي نسبت به اسرائيل دارد. وي در زماني كه نماينده آمريكا در سازمان ملل بود چندين بار پيشنهاد بمباران و لشكركشي به ايران را مطرح كرد؛ نمونه‌اي مانند همان مدلي كه در قبال عراق پياده كردند، اما با روي كار آمدن اوباما اين تفكر متوقف شد و بولتون نيز از سازمان ملل اخراج شد. انتخاب جان بولتون تعادل تصميم‌گيري‌ها را در وزارت خارجه برهم خواهد زد، اگر آمريكايي‌ها بخواهند آرامش و گفت‌وگو را سرلوحه كار خود قرار دهند با نظرات تيلرسون پيش خواهند رفت، اما در مواقعي كه بايد تصميمات هراسناكي گرفته شود، قطعا از نظرات جان بولتون استفاده خواهد شد، چون وي تحت نفوذ شديد لابي‌هاي صهيونيستي است و روابط نزديكي نيز با جهان عرب دارد. تا آنجايي كه مي‌توان تشخيص داد، آقاي‌ترامپ درسال‌هاي اول رياست‌جمهوري خود خيلي علاقه ندارد كه آمريكا را داخل جنگي در خارج از آمريكا كند، به اين خاطر كه آن‌قدر مشكلات فراواني در ايالات متحده وجود دارد كه فعلا به مسائل خارجي نخواهد پرداخت. در روزهاي گذشته هواداران ترامپ در مقابل دفتر وي تظاهرات كرده و از وي خواستند كه اولويت خود را به مسائل داخلي و زيربنايي آمريكا قراردهد، كه ترامپ نيز در نطقي اعلام كرد كه آمريكا با مشكلات داخلي بسياري روبه‌روست كه بايد آنها را حل كرد. اصولا نگاه جمهوريخواهان بر خلاف دموكرات‌ها به درون آمريكاست و كمتر به دنبال مسائل بيروني آمريكا مي‌گردند. ترامپ با اين دو انتخاب در وزارت خارجه خود يك موازنه مثبت و منفي به وجود آورده است. آنچه مورد توجه است و مي‌توان بر آن تكيه كرد اين است كه سياست خارجي ترامپ حداقل ظرف يكي، دوسال آينده سياست تهاجمي نخواهد بود، چون وي اظهار كرده كه ما ديگر به فكر سقوط حكومت‌ها ولشكركشي در جهان نيستيم، بلكه مي‌خواهيم به داخل آمريكا بپردازيم. جمهوریخواهان بسيار به دنبال پرستيژ آمريكا هستند تا اين كشور را به عنوان برترين كشورجهان معرفي كنند. طبيعي است كه براي رسيدن به اين مهم ابتدا بايد به مسائل و مشكلات داخلي آمريكا رسيدگي شود. اكنون آمريكا چيزي حدود ۹تا ۱۳ ميليون جوان بيكار دارد و آقاي ترامپ طبعا بايد اين موضوع را در اولويت قرار دهد. اگرچه تفكر جمهوريخواهان نظامي‌گري و جنگ‌طلب است، اما با توجه به ضعفي كه در اقتصاد آمريكا به وجودآمده و آنها را به يك كشور درجه دوم تبديل كرده، به نظر نمي‌رسد آقاي ترامپ و تيم وزارت خارجه‌اش به حركات نظامي دست بزنند.

آقاي ترامپ با برگزيدن تيلرسون به وزارت خارجه در سياست خارجي مشي اعتدالي بيش گرفته و از سوي ديگر با برگزيدن جان بولتون به معاونت وزارت خارجه نشان داد نيم‌نگاهي نيز به سوي افراطيون جمهوريخواه و لابي صهيونيستي دارد. اين دوگانگي در انتخاب را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

آقاي ترامپ نمي‌خواهد لابي يهودي را كه در آمريكا بسيار قدرتمند است از خود برنجاند، بنابراين انتصاب بولتون به معاونت وزارت خارجه پاسخ مثبتي به انتظارات لايه‌هاي افراطي حزب جمهوريخواه و لابي‌هاي صهيونيستي است. حزب جمهوريخواه حزبي ۳شاخه است كه شاخه افراطيون و تندرو آن را بولتون نمايندگي مي‌كند، گروه دوم افراد محافظه‌كار هستند مانند خانواده بوش و دسته سوم تي‌پارتي‌ها كه به دنبال مبارزه با جرياناتي هستند كه درپي ‌حذف حيثيت و برستيژ آمريكا هستند. ترامپ با انتخاب تيلرسون به وزارت خارجه نشان داد كه خيلي دنبال ماجراجويي در سياست خارجي آمريكا نيست.

با توجه به شعارهاي تندي كه ترامپ در مبارزات انتخاباتي خود مطرح مي‌كرد انتظار مي‌رفت كه وي افراد تندرو و افراطي را به وزارت بگمارد اما با انتخاب تيلرسون شاهد نوعي عقب‌نشيني ترامپ از مواضع سابقش هستيم به نظر شما ترامپ تغيير كرده يا ساختار سياسي ايالات متحده وي را به اين سمت و سو كشانده است؟

يكي از گروه‌هايي كه باعث پيروزي آقاي ترامپ شدند «كوكلاكس كلان ها» بودند. اين مجموعه يك جمعيت بسيار قدرتمندي در ايالات متحده هستند كه بر بيش از ۱۵ ايالت آمريكا فرمانروايي مي‌كنند. آنها گروه‌هاي بسيار مذهبي، ضد خارجي، ضد سياهپوست و ضد لاتين تبارند كه به دنبال خلوص نژادي آمريكاهستند. آنها به‌دليل مذهبي بودن‌شان ضد سقط جنين، ضد ارتباط جنسي آزاد و هم جنس‌گرايي هستند. اين افراد آنقدر تعلقات شديد مذهبي دارند كه ترامپ هياتي براي ديدار آنها فرستاد و قول داد كه جلوي اين هرزه‌گي‌هارا در آمريكا بگيرد. اين مجموعه بزرگ بودند كه در آخرين ساعات با رأي دادن به ترامپ يك شگفتي خلق كردند. آقاي ترامپ اكنون كه به راس كار رسيده مقداري آرام‌تر از روزهاي مبارزات انتخاباتي خود شده است. البته هنوز هم نمي‌توان به قاطعيت درباره آقاي ترامپ و مخصوصا سياست خارجي وي اظهارنظر كرد. مساله‌اي كه روشن است اينكه ترامپ به مسائل داخلي آمريكا خواهد پرداخت و اصول و منشور حزب جمهوريخواه را ناچار است رعايت كند كه يكي از آنها حمايت از لابي‌هاي يهودي و صهيونيستي است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین