|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۲
کد خبر: ۱۳۶۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰
سازمان دیده بان حقوق بشر از نیجریه خواست به سرکوب جنبش اسلامی شیعه در این کشور پایان دهد و شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان نیجریه را آزاد کند.
  سازمان دیده بان حقوق بشر از نیجریه خواست به سرکوب جنبش اسلامی شیعه در این کشور پایان دهد و شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان نیجریه را آزاد کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لاگوس، شیخ زکزاکی و همسرش پس از درگیری های دسامبر سال گذشته بین هواداران وی و نظامیان ارتش در شهر زاریا در شمال این کشور، بیش از یکسال در زندان به سر می برند.

در همین حال، دیده بان حقوق بشر با صدور بیانیه ای اعلام کرد: مقام های نیجریه باید از افرادی که مرتکب جنایاتی علیه اعضای جنبش اسلامی شده اند، حساب کشی کنند و حکم یگ دادگاه فدرال نیجریه در مورد آزادی زکزاکی و همسرش را به اجرا گذارد.

این دیده بان جهانی مدافع حقوق بشر اعلام کرد که پس از دریافت گزارشی از طرف یک کمیسیون تحقیقاتی قضایی در مورد اعمال زور مفرط ارتش علیه اعضای جنبش اسلامی نیجریه در جریان درگیری های دسامبر 2015، تصمیم به مداخله جویی در این مساله گرفته است.

«مائوسی سگون» کارشناس ارشد دیده بان حقوق بشر در ارتباط با نیجریه گفت: دخالت نظامیان نیجریه در حوادث زاریا و اقدام متعاقب پلیس علیه جنبش اسلامی این کشور، تعهد نیجریه به اصلاحات نظامی را زیر سوال می برد.

وی افزود: اقدام های سرکوبگرایانه دولت ایالتی کادونا علیه این جنبش، بدون اینکه مهاجمان مسئول شمرده شوند، عدالت را به کلی تغییر می دهد.

سرکوب جنبش اسلامی نیجریه از دسامبر 2015 پس از درگیری بین هواداران شیخ زکزاکی و نظامیان ارتش در شهر زاریا در شمال این کشور آغاز شد که در جریان آن حدود 350 نفر کشته شدند.

شیخ زکزاکی در جریان درگیری های آن زمان مورد اصابت گلوله قرار گرفت و زخمی شد که بر اثر آن بخشی از بدنش فلج و یک چشم وی نابینا شد. همچنین منزل مسکونی او و چند مرکز مذهبی نیجریه تخریب شد.

در همین حال، سازمان عفو بین الملل پیشتر ارتش نیجریه را به کشتار 350 تن از شیعیان این کشور، دفن آنها در گورهای جمعی و از بین بردن مدارک مربوط به این جنایت متهم کرد.

ماه گذشته نیز دستکم 10 نفر در جریان درگیری پلیس نیجریه با اعضای جنبش اسلامی این کشور کشته و شماری نیز زخمی شدند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین