کد خبر: ۱۳۶۶۲۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: باید برای جلوگیری از اتفاقات مشابه از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد و توجه داشته باشیم سیستم حمل و نقل ما با مشکل مواجه است و شاید روزی برای هواپیما نیز این مشکل ایجاد شود و باید برای جلوگیری از تکرار آن، همه فعال شوند چرا که این مشکل یکی از دغدغه‌های مردم است.
گزارش کمیسیون عمران از حادثه ریلی سمنان امروز در صحن مجلس قرائت شد اما این گزارش واکنش‌های مختلف نمایندگان را در پی داشت. برخی خواستار استیضاح وزیر راه بودند، در این بین نماینگانی نیز با استیضاح مخالفت کردند.

یوسف‌نژاد نماینده ساری در این ارتباط گفت: حادثه اتفاق افتاده و بعد از حادثه نیز رسیدگی‌ها کامل نبود و عملکرد نیروهای امدادی استان نیز در این حادثه بسیار ضعیف بوده و در عین حال کیفیت سیستم حمل و نقل ریلی ما نیز زیر سوال است.

وی افزود: یخ‌زدگی سیستم ترمز لوکوموتیو در دنیا بی‌نظیر است و سامانه کنترلی نیز درست عمل نکرد و مجلس این فاجعه را در کنار دولت با جدیت پیگیری می‌کند.

عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: باید برای جلوگیری از اتفاقات مشابه از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد و توجه داشته باشیم سیستم حمل و نقل ما با مشکل مواجه است و شاید روزی برای هواپیما نیز این مشکل ایجاد شود و باید برای جلوگیری از تکرار آن، همه فعال شوند چرا که این مشکل یکی از دغدغه‌های مردم است.

موافق برخورد با نیروهای پایین دست نیستیم

قاضی‌پور نماینده ارومیه نیز در این باره گفت: فراکسیون کارگری با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کند و ما موافق برخورد با نیروهای پایین دست نیستیم. بلکه نظر ما این است که باید با کله گنده‌ها برخورد شود. البته ما نیز در مجلس مقصریم که پول می‌دهیم اما نظارت نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: این حادثه یک حادثه عادی نیست که در همه دنیا رخ دهد و هر کسی که می‌توانسته مانع شود و این کار نکرده و کوتاهی کرده است مقصر است و باید پاسخ این خون‌های پاک را بدهد و من از نمایندگان مردم قهرمان آذربایجان ایران اسلامی و تبریز که با پیگیری جدی این موضوع مسأله را پیگیری کردند تشکر می‌کنم.

گلمرادی نماینده ماهشهر یکی دیگر از نمایندگانی بود که در ارتباط با گزارش کمیسیون عمران از حادثه ریلی سمنان سخن می‌گفت و تأکید کرد: از هر کسی که در هر مسئولیتی من جمله در وزارت راه اقدامات پیگیرانه و مثبتی در این خصوص انجام داده تشکر می‌کنم و لازم است این اتفاق ناگوار در ادامه به شکل کارشناسانه و عالمانه مورد بررسی قرار گیرد و باید فضای مجلس و دولت برای رسیدن به هدف درست در یک آرامش و به دور از احساسات باشد.

وی تصریح کرد: باید همه مسئولین در جایگاه خود بمانند تا در مورد عملکرد خود در این حادثه پاسخگو باشند و باید از احساسات فاصله بگیریم و من متاسفم که عده‌ای بدون تحقیق برای استیضاح نامه جمع می‌کردند، که این کار قابل دفاع نیست.

وی با بیان اینکه «باید با کار کارشناسی و به دور از حاشیه با عوامل این فاجعه برخورد کرد»، گفت: باید هر کسی که در این حادثه مقصر بوده بازخواست شود و پس از بررسی و تحقیق با او برخورد جدی صورت گیرد.

ضعف نیروی انسانی

مهرداد بائوج لاهوتی نماینده لاهیجان طی صحبت‌هایی با تاکید بر ضعف نیروی انسانی در این حادثه خاطرنشان کرد: همه صوت‌ها و مکالمات موجود به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته و سیستم ATC درست عمل کرده، اما خطای انسانی باعث خارج شدن این سیستم از دور شد که نباید این اتفاق می‌افتاد.

وی تأکید کرد: نباید اجازه خروج از سیستم کنترل هوشمند داده می‌شد و مدیریت وزارت راه و ستاد بحران منطقه نیز به خوبی عمل نکرده‌اند و من نماینده نیز به وظیفه خود به درستی عمل نکرده‌ام و این مشکل حاصل از کوتاهی‌های فراوانی است.

لاهوتی تصریح کرد: عمر واگنی که دچار سانحه شد، چهل سال بوده و متوسط ناوگان لوکومتیو کشور نیز بالای 30 سال است و با همه استانداردها تناقض دارد و این موضوع در خطای ایجاد بی‌تأثیر نبوده.

علی مطهری رئیس جلسه علنی امروز نیز طی صحبت‌هایی به عنوان آخرین نفری که در خصوص گزارش کمیسیون عمران از سانحه ریلی سمنان سخن می‌گفت، با انتقاد از ضعف آموزش‌های ضمن خدمت گفت: ضعف جدی آموزش‌های ضمن خدمت و افزایش مهارت‌های اپراتورهای سیستم‌های هوشمند به مدیران بالایی برمی‌گردد.

وی افزود: کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان نیز شکل درستی نداشته و همه اینها حاکی از ضعف مدیریت در وزارت راه بوده و مجلس این موضوع را با جدیت دنبال می‌کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین