|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۵
کد خبر: ۱۳۶۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۹
فرادی تقابل بین مبانی و اهداف انقلاب اسلامی و منافع ملی را مطرح می‌کنند در حالی که این دو کاملاً برهم منطبق است. تفکر انقلاب اسلامی سبب مقابله با شورش‌های تجزیه‌طلبانه، بهره‌مندی از توانمندی موشکی و هسته‌ای شدن ایران شد، افراد سرآمد در این حوزه‌ها افرادی با ایمان و مجسمه اعتقاد به مبانی انقلاب اسلامی بودند.
معاون سابق شورای عالی امنیت ملی گفت: امروز بر همه روشن است که در تامین هدف در مذاکرات دچار مشکل شدیم؛ در واقع هسته‌ای ما تثبیت نشد و حدود ۱۰۰ حق هسته‌ای در قالب برجام دچار خدشه شده و برخی از آن‌ها تا ابد از ملت ایران سلب شده است.

  علی باقری‌کنی عصر امروز در همایش «آمریکا، آری یا نه» که در آمفی تئاتر دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: 16 آذر، نماد "دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی" است؛ حرکتی که انجام شد نشان داد جریان دانشگاهی ما با وجود حاکمیت دیکتاتوری به‌نام محمدرضا شاه پهلوی، پیکان مبارزه خود را به سمت آمریکا برده و این نشانه دشمن‌شناسی و روشن‌بینی دانشجویان و دانشگاهیان ماست.

معاون سابق شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه یکی از اهداف جریان 16 آذر "استقلال‌خواهی" است، گفت: دانشجویان صرفاً به شناخت دشمن اکتفا نکردند و به صحن دانشگاه آمدند تا پای دشمن اصلی به ایران پس از کودتا باز نشود. "استقلال" ویژگی فطری بشر است و کسی نیست که استقلال را نخواهد، استقلال یک کشور به‌معنی آزادی در محیط بین‌المللی است، به‌طوری که در ساحت تفکر تصمیم و اقدام و عمل، آزاد باشد.

باقری با اشاره به اینکه روی دیگر آزادی "محدودیت" است، افزود: در مناسبات بین‌المللی وقتی کشوری آزاد است، برای کشورهای دیگر محدودیت ایجاد می‌کند، یعنی اگر کشوری بخواهد جلوی تفکر، تصمیم و اقدام و عمل کشوری را بگیرد، محدودیت است و جلوی تاثیرگذاری بیگانه گرفته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر آمریکا دشمن ماست و ما می‌خواهیم مستقل باشیم، طبیعی است برای آزادی عمل در محیط بین‌الملل و استقلال جلوی او را بگیریم و برایش محدودیت در نظر بگیریم، اما برخی در این تردید می‌کنند که آیا آمریکا دشمن ما هست یا خیر؟

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با بیان اینکه نمی‌شود در دشمنی آمریکا با ما تردید کرد، تصریح کرد: آمریکا با جمهوریت، اسلامی‌بودن و ایرانی‌بودن ما معارض است، به‌طوری که تقابل با دولت ملی در زمان مصدق تقابل با جمهوریت ما بود و در جریان انقلاب نیز مصادیق این دشمنی‌ها متعدد است.

باقری ادامه داد: فرق آمریکا با دشمنان دیگر این است که حاضر است برای دشمنی‌اش هزینه نیز کند، چراکه براساس فرموده مقام معظم رهبری، آمریکا رأس نظام سلطه است و وقتی ما بخواهیم مستقل باشیم، سلطه او را محدود می‌کند.

وی با بیان اینکه با پدیده انقلاب اسلامی توانستیم در مناسبات قدرت در منطقه تغییر ایجاد کنیم، گفت: این تغییرات از  فلسطین و لبنان آغاز و به عراق و سوریه کشیده شد و محاسبات نظام سلطه را برهم زده است. ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه در برابر حزب‌الله شکست خورد و این مسئله ناشی از ماهیت انقلاب اسلامی است.

معاون سابق شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: در یمن، عربستان میلیاردها هزینه می‌کند اما ایران هزینه و کاری نکرده اما تفکر انقلاب اسلامی در این کشور پذیرفته شده و یمنی‌ها از آن الگو گرفته‌اند.

باقری با بیان اینکه به اوباما رئیس جمهور باهوش و مودب آمریکا گفته می‌شد، گفت: همین اوباما نخستین رئیس‌جمهور آمریکا و دنیاست که ملت ایران را در قالب یک سند رسمی در سال 2010 تهدید به حمله اتمی کرد و شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کردند حتی اکنون که کم و زیاد شده، چارچوب مشکلات هنوز وجود دارد.

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان ادامه داد: علاوه بر این، تهدید مکرر به حمله نظامی را بیان می‌کرد و دائماً عنوان می‌شد «گزینه نظامی روی میز است» پس در دشمنی آمریکا شک و شبهه‌ای نمی‌توان داشت.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه پیروان جنبش دانشجویی که در 16 آذر شکل گرفت، با اقدام خود فریاد استقلال‌خواهی ملت را به گوش دنیا رساندند و این مهم برای این بود که بگویند دشمن اصلی "آمریکا" است و این اکنون ملموس است، خاطرنشان کرد: کسانی هستند که هنوز به آمریکا امیدوارند؛ دیدگاه این افراد ارتجاعی است. در واقع در قرون گذشته زندگی می‌کنند و در عصر حاضر نیستند.

باقری تصریح کرد: افرادی تقابل بین مبانی و اهداف انقلاب اسلامی و منافع ملی را مطرح می‌کنند در حالی که این دو کاملاً برهم منطبق است. تفکر انقلاب اسلامی سبب مقابله با شورش‌های تجزیه‌طلبانه، بهره‌مندی از توانمندی موشکی و هسته‌ای شدن ایران شد، افراد سرآمد در این حوزه‌ها افرادی با ایمان و مجسمه اعتقاد به مبانی انقلاب اسلامی بودند.

وی با بیان اینکه اگر با عقل ابزاری جلو برویم اصلاً موفق نمی‌شویم، گفت: پراید سال 95 بدتر از 75 است، اما در هسته‌ای کار دیگری کرده‌ایم چرا که کشوری که در صنعت هسته‌ای فعالیت کند، در سطح صنعت و دانش روز دنیا عمل می‌کند. توانمندی ساخت سانتریفیوژ ما غیرقابل انکار است و باید توجه داشت که این موضوع نیز ناشی از تفکر انقلاب اسلامی است.

معاون سابق شورای عالی امنیت ملی افزود: مدافعان حرم برای ارزش‌ها جان خود را در برابر خطر می‌دهند و سبب می‌شود امنیت ملی ما حفظ شود، بنابراین ارزش‌ها تامین‌کننده منافع ملی ما است. حضور و نفوذ ایجابی ایران مرهون انقلاب اسلامی است؛ حضور و نفوذی که تاکید می‌کنم، ایجابی است نه سلبی و تخریبی.

باقری با بیان اینکه نمی‌توان کتمان کرد که باید مستقل باشیم و نباید بگذاریم دشمن در تصمیم‌گیری ما دخالت کند، اظهار داشت: برای رفع دشمنی دو کار باید کرد؛ یا باید تسلیم شویم یا قوی شویم. اگر قدرت داشته باشیم جنگی رخ نمی‌دهد، صدام براساس محاسباتش فکر می‌کرد ضعیف هستیم، حمله کرد و آمریکا چون مطمئن است ایران قوی است، حمله نمی‌کند.

معاون سابق شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه مردم منشاء قدرت هستند، گفت: یکی از اهداف دشمن این است که مردم از نظام فاصله بگیرند و این یک تهدید برای ما است که دشمن روی آن متمرکز شده است. برای اینکه بتوانیم با مشکلات داخلی و خارجی مقابله کنیم باید به مسیر درست اتکا کنیم و این مسیر اتکا به ارزش‌ها، تمسک به مبانی دین و اعتماد به توان داخلی است که در برخی مواقع به این موارد به‌ویژه توانمندی داخلی کم‌توجهی می‌شود.

باقری تصریح کرد: توانمندی هسته‌ای در مرز‌های جهانی دانش و فناوری و صنعت است و ما در هر سه این عرصه‌ها حرف برای گفتن داریم؛ شهید شهریاری تمام تحصیل خود را در ایران گذرانده پس این توانمندی در داخل وجود دارد.

معاون سابق شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه نظام دینی برای رفاه و پیشرفت جامعه وارد عرصه هسته‌ای شده است، خاطرنشان کرد: دشمن مقابل نظام دینی ایستادگی کرد؛ در واقع نظام دینی برای امری که رفاه و پیشرفت جامعه را تامین می‌کند، هزینه کرده است، بنابراین تعارضی بین ارزش‌ها و منافع ملی، پیشرفت و رفاه جامعه وجود ندارد و افرادی که حرف از این تعارض می‌زنند یا ناآگاهانه است و یا کینه‌توزانه عقده‌های خود را علیه دین اینگونه مطرح می‌کنند.

باقری در ادامه با بیان اینکه برای پیشرفت راهی جز اتکاء به نظام دینی نداریم، گفت: پیشرفت هسته‌ای الگوی مردم‌سالاری دینی است و دشمن می‌گوید به‌دنبال بمب هسته‌ای هستید تا این مردم سالاری را از ما بگیرد.

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با بیان اینکه "نرمش قهرمانانه" عدول از هدف نیست، بیان کرد: نرمش قهرمانانه یک تاکتیک است و باید ما را به هدف برساند. در موضوع هسته‌ای دو هدف اصلی که قبل و در جریان مذاکرات مقام معظم رهبری بیان کردند، تثبیت هسته‌ای شدن و برداشته‌شدن فشارها و تحریم‌ها بود. امروز بر همه روشن است که در تامین هدف دچار مشکل شدیم؛ در واقع هسته‌ای ما تثبیت نشد و حدود 100 حق هسته‌ای در قالب برجام دچار خدشه شده و برخی از آن‌ها تا ابد از ملت ایران سلب شده است.

باقری با بیان اینکه تحریم‌ها عملاً برداشته نشد، تصریح کرد: چون گره اصلی بحث بانک‌ها است، در واقع برنداشتن تحریم بانکی یعنی آزاد هستید هر چقدر می‌خواهید نفت بفروشید؛ می‌توانید بخرید اما پولش را نمی‌توان جابه‌جا کرد و آن‌ها با هوشمندی این کار را کردند.

معاون سابق شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: اقبالی که نسبت به جمهوری اسلامی و ورود دین به حیات اجتماعی به‌ویژه در جهان اسلام ایجاد شده یک موقعیت است و تنها مرجعی که نسخه عینی پایدار برای جمهوری اسلامی دارد، ایران است.

وی افزود: اینکه می‌گویند تا دشمن برجام را نقض کند، ما به‌وضعیت قبل برمی‌گردیم، حرف نامربوطی است؛ در واقع باید وقتی قرارداد منعقد می‌کنید، در خود قرارداد ساز و کاری وجود داشته باشد که جلوی نقض از طرف مقابل را بگیرد که ضمن تامین منافع، اجازه نمی‌دهد طرف مقابل هرکاری می‌خواهد بکند و برجامیان بابد به این امر پاسخ دهند.

باقری با بیان اینکه یکی از عناصر ذاتی استکبار این است که زیر قولش بزند، گفت: هویتش بر این اساس است که اینگونه عمل کند و به قلدری و ترساندن دیگران افتخار می‌کند؛ بنابراین پیش از منطق و قرارداد باید بر قدرت و توانمندی خود اتکا کنیم.

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان خاطرنشان کرد: آمریکا تا سال 90 می‌گفت خط قرمز ما در قبال مسئله هسته‌ای، غنی‌سازی است بنابراین غنی‌سازی باید کلاً برچیده شود اما وقتی با اقتدار ایستادیم، خط قرمز را تغییر دادند و مجبور شدند بگویند خط قرمزشان از غنی‌سازی به ساخت سلاح تغییر پیدا کرده، حال باید دید این را آمریکایی‌ها زمانی پذیرفتند که مبارزه می‌کردیم یا مذاکره؟


منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین