|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۷
کد خبر: ۱۳۶۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳
زیرساخت‌های خوبی در صنعت کشتی‌سازی کشور ایجاد شده است. در همین زمینه این صنعت باید حتماً راه‌ بیفتد و راهکارهای مناسبی نیز برای تأمین مالی مورد نیاز آن فراهم شود.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به جزئیات قرارداد خرید کشتی از کره جنوبی،‌ گفت: این قرارداد برای سال ۲۰۰۸ است و موضوع جدیدی نیست.

 اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح امروز در دوازدهمین گردهمایی مدیران قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) با اشاره به انتقادات فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) راجع به انعقاد قرارداد خرید کشتی از کره جنوبی اظهار کرد: این قرارداد برای سال ۲۰۰۸ است و موضوع جدیدی نیست. در زمان انعقاد قرارداد بیش از ۲۵ درصد مبلغ قرارداد به طرف کره‌ای پرداخت شد اما در مراحل بعدی به دلیل تحمل تحریم‌ها امکان انتقال پول فراهم نشد.

وی ادامه داد: طرف کره‌ای پس از دریافت ۲۵ درصد اولیه، کار کشتی‌سازی را آغاز کرده بود اما به دلیل عدم پرداخت پول از سمت ایران کار خود را متوقف و از ایران در دادگاهی شکایت کرد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به فراهم شدن امکان نقل و انتقالات مالی پس از برجام، گفت:‌ بعد از برجام در جریان مذاکراتی که با کره‌ای‌ها انجام شد قرار شد که قرارداد قبلی با ۲۵ درصد کمتر از سمت آنها اجرایی شود.

جهانگیری در ادامه با تأکید بر لزوم استفاده از توان ساخت داخل، خاطرنشان کرد: دولت و ستاد اجرایی اقتصاد مقاومتی همواره بر این موضوع اصرار دارند و هیچ قراردادی نباید امضا شود مگر اینکه از ظرفیت‌های داخلی به طور کامل استفاده شود و پیوست فناوری نیز لحاظ گردد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت‌های موجود در بحث کشتی‌سازی کشور، اظهار کرد: زیرساخت‌های خوبی در صنعت کشتی‌سازی کشور ایجاد شده است. در همین زمینه این صنعت باید حتماً راه‌ بیفتد و راهکارهای مناسبی نیز برای تأمین مالی مورد نیاز آن فراهم شود.

جهانگیری گفت: بایافتن راهکار مناسب برای تأمین مالی در زمینه کشتی‌سازی، ایران حتماً به کشتی‌ساز خوبی در دنیا تبدیل خواهد شد.

به گزارش ایسنا، معاون اول رئیس جمهور در بخش‌هایی از صحبت‌های خود با بیان اینکه یکی از آرمان‌های بزرگ امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و نظام جمهوری اسلامی ایران توسعه و پیشرفت روزافزون کشور است، اظهار کرد: یکی از مولفه‌های شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی که مردم در ایام مبارزات انقلابی و پیروزی انقلاب سر می‌دادند، استقلال و اقتدار اقتصادی کشور است. در همین زمینه برای توسعه کشور باید اقدامات مناسبی در بخش‌های مختلف انجام و زیرساخت‌ها به طور کامل ایجاد شود.

وی افزود: همچنین باید بسترها برای حضور بخش خصوصی فراهم گردد و اقتصاد قادر به مقاومت در مقابل شوک‌های بیرونی و حتی درونی باشد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه طی سال‌های اخیر به دلیل مواجهه کشور با چند شوک، متوجه لزوم مقاومت اقتصاد در مقابل این شوک‌ها شدیم، خاطرنشان کرد: این شوک‌ها کشور را به گونه‌ای درگیر رکود تورمی کرد که هنوز نتوانسته‌ایم آنها را پشت سر بگذاریم در پی این شوک‌ها ۲۱ درصد تولید کشور کاهش یافت.

وی اظهار کرد: شرایط به گونه‌ای است که ما باید تلاش کنیم وضعیت مردم به وضعیت سال ۹۰ برگردد.

جهانگیری در ادامه با بیان اینکه طی سال‌های گذشته دولت تبدیل به دولتی بدهکار به پیمانکاران و بخش بانکی کشور شده است، افزود: بدهی دولت به پیمانکاران و بانک‌ها افزایش یافته است. از سمت دیگر نیز مردم به بانک‌ها بدهکار شده‌اند و این موضوع باعث شده که بانک‌ها در بدترین شرایط ممکن قرار بگیرند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: دولت باید اقداماتی انجام دهد تا پیمانکاران که سرمایه‌های کشور هستند از بین نرود.

وی همچنین به تعداد نیروی جوان بیکار در کشور اشاره و با بیان اینکه در سال ۹۵، ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیروی متقاضی کار وجود دارد، خاطرنشان کرد: چنانچه اقدام موثری برای مقابله با این چالش انجام نشود از این به بعد سالانه ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متقاضی کار به آمار قبلی اضافه می‌شود. این در حالی است که اقتصاد ایران در بهترین شرایط خود توانسته ۶۰۰ هزار شغل ایجاد کند.

جهانگیری با تأکید بر لزوم افزایش اقتدار منطقه‌ای کشور، اظهار کرد: در منطقه رقبای قدرتمندی وجود دارند که باید در مقابل آنها مولفه‌های اقتصادی خود را تقویت نماییم. بر اساس چشم‌انداز پیش‌بینی شده بود که اقتصاد ایران سالانه ۸ درصد رشد داشته باشد و به قدرت اول منطقه‌ای تبدیل شود اما امروز در ۱۰ ساله نخست چشم‌انداز با حدود ۳ درصد رشد مواجه هستیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری و رویکردهای پنج‌گانه این سیاست‌ها، اظهار کرد: مجموعه چالش‌های موجود در اقتصاد کشور بر اساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی قابل حل است و این سیاست‌ها قادر است کشور را از همه چالش‌های اقتصادی پیش رو سرافراز خارج کند.

وی راه‌حل چالش کمبود منابع مالی برای پروژه‌های عمرانی را اتکا به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و تأکید کرد: در ایران منابع مالی خوبی وجود دارد اما روش تأمین منابع روش مناسبی نیست. باید راهکارهایی اندیشیده شود تا بتوانیم از منابع مالی موجود نزد مردم و سرمایه‌داران استفاده‌های مطلوبی ببریم.

به گزارش ایسنا، جهانگیری در بخش‌های دیگری از صحبت‌های خود به دستاوردهای قرارگاه خاتم‌الانبیاء طی سال‌های اخیر اشاره و با بیان اینکه درجریان کار قرارگاه خاتم‌الانبیاء هستم، اظهار کرد: کار قرارگاه خاتم‌الانبیاء مجموعه عظیم و قدرتمند است که در کارنامه خود اجرای فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی آن هم در بدترین وضعیت کشور را دارد.

وی افزود: اجرای قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان و همچنین اجرای طرح مهار آب‌های مرزی غرب کشور که از شمال غرب تا جنوب غرب کشور را شامل می‌شود از جمله دیگر افتخارات موجود در کارنامه مجموعه قرارگاه خاتم‌الانبیاء است. این مجموعه در حال حاضر اجرای ۵۵ طرح مهم و کلیدی کشور را بر عهده دارد و ان‌شاءالله تا پایان دولت یازدهم این طرح‌ها را به بهره‌برداری می‌رساند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه قرارگاه خاتم‌الانبیاء ظرفیت خوبی برای اجرای پروژه‌های عظیم در کشور دارد، ادامه داد: نیروی انسانی ارزشمند، ارتباط خوب با پیمانکاران کشور و همچنین در اختیار داشتن تعداد بالای ماشین‌آلات ظرفیت‌های خوبی برای اجرای پروژه‌های عظیم در این مجموعه ایجاد کرده است.

جهانگیری همچنین با اشاره به پروژه‌های عمرانی نیمه تمام موجود در دولت با تأکید بر اینکه دولت به دنبال کسب درآمد از محل پروژه‌های نیمه تمام نیست بلکه به دنبال تکمیل آنها است، گفت:‌دولت به دنبال راهکارهایی برای تأمین منابع مالی برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است. در همین زمینه پیش‌بینی تأمین منابع خارجی را کرده‌ایم اما با قاطعیت نیز گفته‌ایم که این منابع باید در طرح‌هایی استفاده شود که از محل همان طرح‌ها بازپرداخت صورت بگیرد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دولت به دنبال بدهکار کردن خود به خارجی نیست، خاطرنشان کرد: در راستای ارائه راهکار برای تأمین منابع مالی مورد نیاز پیش‌بینی کرده‌ایم که ۱۰ هزار میلیارد تومان به سرمایه بانک‌ها اضافه کنیم. همچنین در بودجه سال ۹۶ پیش‌بینی کرده‌ایم که چنانچه بخش خصوصی ۲۰ درصد در طرح‌های عمرانی وارد کند تا ۸۰ درصد بتواند از منابع مالی دولتی و صندوق توسعه استفاده کند.

جهانگیری همچنین از مدیران قرارگاه خاتم الانبیاء خواست که در زمینه تأمین منابع مالی مورد نیاز برای پروژه‌های نیمه تمام راهکارهایی مطرح کنند.

به گزارش ایسنا، معاون اول رئیس جمهور در بخش‌های دیگری از صحبت‌های خود با تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته وحدت، اظهار کرد: امیدواریم با عنایت خدا درگیری‌ها و خونریزی‌ها از امت اسلامی جور شود و وحدت و انسجام میان ملل اسلامی ایجاد گردد و گروه‌های تکفیری نیز از صحنه حذف شوند و آرامش به کشورهای مسلمان از جمله سوریه، عراق و یمن بازگردد.

وی در پایان با تأکید بر اینکه ایران امروز تبدیل به کانون ثبات و امنیت در منطقه شده است، ‌ خاطرنشان کرد: با اقدامات دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و همچنین نیروهای مسلح امروز بهترین امنیت در کشور برقرار و این امنیت فرصتی برای کار و تلاش بیشتر فراهم کرده است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین