|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۷
رئیس کل بانک مرکزی به مسئولیت این بانک در ارائه آمارهای دقیق اقتصادی اشاره کرد و گفت : این آمارها در نوسانات بازار اثر می گذارد بنابراین باید دقیق باشد.
رئیس کل بانک مرکزی به مسئولیت این بانک در ارائه آمارهای دقیق اقتصادی اشاره کرد و گفت : این آمارها در نوسانات بازار اثر می گذارد بنابراین باید دقیق باشد.
ولی الله سیف در ادامه سخنانش در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: اگر آمار و اطلاعات به صورت شفاف در اختیار همه قرار گیرد هیچ گونه اطلاعاتی که افراد خاص به آن دسترسی داشته باشند وجود نخواهد داشت و همه در شرایط یکسان قرار می گیرند.
وی تصریح کرد : عمده ترین کاری که باید انجام دهیم این است که این اطلاعات را در معرض استفاده فعالان اقتصادی قرار دهیم تا با وضوح کامل بتوانند پیش بینی کنند و این موضوع برای رشد اقتصادی لازم است.
در ادامه مجری پرسید: انتقاد جدی در نحوه عملکرد بانکی و نوع همکاری اش با مردم وجود دارد، عیوب این حوزه چیست ؟
رئیس کل بانک مرکزی پاسخ داد: انتقادات زیادی نسبت به نوع عملکرد نظام بانکی و ارائه خدماتش به فعالان اقتصادی دارم اما وقتی ریشه یابی می کنیم می بینیم منشاء برخی از مشکلات در جایی دیگر است.
سیف گفت: سه گروه اشکال در نظام بانکی وجود دارد که یک گروه آن به بانک مرکزی بر می گردد.
وی افزود: دستورالعمل های بانک مرکزی در برخی موارد پیچیدگی ها و ابهاماتی دارد که نظام بانکی را در ارائه خدمت مورد نظر به مشتری دچار سردرگمی می کند.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد : بروکراسی زیادی در دستورالعمل های بانک مرکزی به نظام بانکی تحمیل می شود که مردم نیز باید آن فرایند را طی کنند.
وی تاکید کرد : وظیفه اصلی بانک مرکزی این است که این اصلاحات را در درون خود انجام دهد.
سیف افزود: بخشنامه ها باید از انسجام و ارتباط تنگاتنگ درونی برخوردار باشند.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: گروه دوم اشکالات به نوع نگاه و توقعی که دولت ها از نظام بانکی داشتند بر می گردد .
وی ادامه داد: تسهیلات تکلیفی و تبصره ای در سنوات مختلف در بودجه های سنواتی و مصوبه های دولت و تحمیل تسهیلات غیر کارشناسی به نظام بانکی موجب شده است عمده منابع نظام بانکی در جهت های غیر اقتصادی مصرف شود و بانکها از کارایی لازم بیافتند.
سیف افزود : حجم بالای مطالبات معوق بانکها یکی از بازتاب های چنین رفتاری است.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه گروه سوم اشکالات به بانکها بر می گردد گفت: بانکها نیز بازنگری کنند و به روش های نوین بانکداری مجهز شوند.
وی با اشاره به اینکه در کشورمان نمی توانیم از همه دستاوردهای بانکداری سنتی استفاده کنیم، افزود: در حال اجرای بانکداری بدون ربا هستیم که باید در مسیر پیاده سازی بانکداری اسلامی حرکت کنیم.
سیف گفت: باید برای کم کردن فاصله میان بانکداری بدون ربای موجود و بانکداری اسلامی برنامه داشته باشیم و آن را به شرایط مطلوب برسانیم.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: بخش های عمده ای از تجربیاتی که در بانکداری دنیا وجود دارد می تواند در کشور مورد استفاده قرار گیرد .
وی با اشاره به اینکه بانکداری اسلامی نیز در دنیا پیشرفت های خوبی کرده است گفت: برخی از کشورها در این زمینه پیش قدم هستند و ما نیز باید نشان دهیم که کمبودی از این بابت نداریم.
سیف افزود: تجربه خیلی خوب ما این است که در زمانی که تصمیم گرفتیم ربا را از نظام بانکی حذف کنیم قانون عملیات بانکداری بدون ربا را در همه فعالیت های بانکی پیاده سازی کردیم و همه بانکهای ما به سمت انجام عملیات بانکی بدون ربا رفتند و بانکداری سنتی در کشور متوقف شد.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: عنوان می شود که بانکداری بدون ربا از دستورالعمل هایی برخوردار است که ارائه خدمات را به علت پیچیدگی و فرآیند اداری سنگینی که دارد کند کرده است که معتقد به آن نیستم.
سیف گفت: قانون شرایط خیلی خوبی را در این زمینه دارد اما در آئین نامه های اجرای عقود و متون قراردادهای موجود باید بازنگری کنیم که امیدوارم این کارها در آینده نزدیک شروع و عملیاتی می شود.
وی ادامه داد: در کنار آن از پیشرفت سریعی است که در بانکداری الکترونیکی در دنیا پیش آمده است نباید غافل شویم.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: در کشور ما در این زمینه تلاش زیادی شده است و بانکهایمان در زمینه بانکداری الکترونیک نسبت به 7 تا 10 سال گذشته، متفاوت شده است اما هنوز از برخی دستاوردهای نوین صنعت بانکداری غافل هستیم .
سیف با بیان اینکه ناگزیریم برای کارا کردن بانکهایمان از این تجربیات استفاده کنیم افزود: نخستین قدم در این زمینه بازسازی ساختار داخلی بانک مرکزی است.
وی با اشاره به اینکه نظارت بر بانکها پیچیدگی های زیادی دارد تاکید کرد: بانک مرکزی ما باید از توانمندی های لازم برای نظارت بر بانکها برخوردار باشد.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: بخش عمده ای از فعالیت های بانکی ما به عنوان بازار غیر متشکل پولی، خارج از نظارت بانک مرکزی در حال انجام است که این ناگوار است.
وی افزود: بانک مرکزی باید با سرعت این بخش از فعالیت ها را که در بازار پول در حال اتفاق است تحت نظارت و کنترل قرار دهد.
سیف گفت: دیگر دستگاهها باید با بانک مرکزی در این زمینه همکاری کنند .
رئیس کل بانک مرکزی افزود: مدیران باتجربه زیادی در نظام بانکی داریم که در این مسیر کمک خواهند کرد.
وی گفت: گام های خوبی برای به روز کردن نظام بانکی برداشته شده است و جلساتی را در این زمینه با مدیران عامل بانکها داشتم.
سیف افزود : ارتباط خوبی در بدنه کارشناسی بانکها با بانک مرکزی ایجاد شده است که به تدریج آثار آن خود را نشان می دهد .
رئیس کل بانک مرکزی گفت: باید ارتباط و نوع نگاه مشتریان نظام بانکی و فعالان اقتصادی را به بانکها بازسازی کنیم.
وی افزود: فعال اقتصادی باید بتواند باشفافیت انتظار استانداردی را از بانک داشته باشد و نمی تواند در برخورد بانکها با خودش ابهاماتی را مشاهده کند .
سیف تاکید کرد: بنگاه اقتصادی باید از مشخصاتی برخوردار باشد که نظام بانکی بتواند با او رابطه مطمئن برقرار کند.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک به هیچ وجه نباید در شرایطی قرار گیرد که از رابطه نیازی که مشتری به تسهیلات دارد سوء استفاده کند و انتظارت خارج از حد و نرخ های سود بالا ارائه کند.
وی با تاکید بر اینکه نرخ ها باید قابل قبول اقتصاد باشد افزود: یکی از اقداماتی که می تواند این ساختار را ایجاد کند وجود شرایط رقابتی سالم در نظام بانکی است که بانکهای ما به این نتیجه برسند که اگر در ارائه خدمات به مشتری بی دقتی کنند رقیبش آن مشتری را جذب می کند.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه این روش می تواند بسیار موثر باشد اضافه کرد: سرمایه اصلی بانک ، اقبال مشتریان است و اگر بانک بتواند این اقبال را به سمت خود جذب کند به سرعت می تواند رشد کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین