کد خبر: ۱۳۶۳۴۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹
اگر مردم سلوک معنوی، اخلاص و ازخودگذشتگی یک روحانی را ببینند خیلی چیزها را از او می‌پذیرند. اما اگر ما مجهز به دنیایی از علم و استدلال باشیم اما مردم آن سلوک را در ما نبینند چیزی از ما نمی‌پذیرند. ما گاهی این آرمان‌ها را در طلبه‌های جدید نمی‌بینیم و امیدواریم در این زمینه تلاش بیشتری صورت گیرد.
اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در سفر یک‌روزه خود به قم با آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور و رئیس جامعه‌المصطفی دیدار و گفت‌وگو کردند.

 آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در دیدار با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در قم ضمن تقدیر از اهتمام مجلس به مسائل فرهنگی و دینی، اظهار کرد: ما وظیفه خود می‌دانیم که تعامل،‌ همکاری و همدلی لازم را برای تحقق آرمان‌ها با مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون فرهنگی داشته باشیم.

وی افزود:‌ از دید ما حوزه علمیه به معنای همه نهادهایی است که با این مدال افتخار تلاش می‌کنند. ما به حوزه‌ای که سکولاریستی کار کند اعتقادی نداریم. در عصر جدید رویکرد سکولاریستی را شاهد هستیم و در حال حاضر رویکرد انقلاب اسلامی روی خیلی از مفاهیم دینی سایه افکنده است. انقلاب اسلامی با یک رویکرد اصیل، جامع تمدنی را که مغفول مانده بود احیا کرد و ما معتقدیم در حوزه باید به مدار رویکرد جامعه تمدنی حرکت کنیم.

وی ادامه داد: نگاه حوزه هم نگاه تمدنی است یعنی هم در تعامل با جامعه است، هم درکی از مسائل جامعه دارد و هم اینکه تولیدش باید برای جامعه هم راهگشا باشد. در عین حال نهادهای حوزه هم مطالبه‌گر هستند و هم نسبت به جامعه ایرانی و جهانی و ارکان نظام پاسخگو هستند. در واقع ما معتقدیم که پرسشگری، مطالبه و نقد وظیفه حوزه است و در عین حال باید نسبت به پاسخگویی و تولید محتوایی که به نیاز جامعه کمک می‌کند اقدام کند.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه حوزه طراز انقلاب اسلامی مطالبه‌گر و پاسخگوست و به همه نیازهای جامعه می‌اندایشد، ادامه داد: سعادت جامعه در این است که حوزه،‌ دانشگاه و نهادهای علمی در کنار یکدیگر قرار گیرند و در جهت اعتلای اهداف انقلاب اسلامی حرکت کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به جایگاه مجلس، یادآور شد:‌ اسلامی بودن قوانین وظیفه‌ای است که قانون اساسی به دوش مجلس گذاشته اما ممکن است گاهی نگاه به این موضوع یک نگاه حداقلی و صرفاً عدم مخالف با نگاه اسلام باشد. اما نگاه دیگر این است که قوانین منبعث از روح اسلام و نظامات اسلام باشد.

وی در ادامه حجم بالای قوانین مصوب در مجلس شورای اسلامی در 10 دوره گذشته را الگو و سرمایه‌ای برای جهان اسلام عنوان و تصریح کرد: تجربه قانون‌گذاری بر اساس موازین اسلام یک تجربه فاخر، قابل عرضه و قابل ارتقاء است و البته مستلزم حرکت‌های وسیع علمی و پژوهشی در حوزه است. چرا که هنوز با آنچه که باید باشد فاصله دارد و نیاز به کار وسیع پژوهشی در این زمینه وجود دارد. جمع‌بندی این تجربه نیز برای ارائه به دنیا امر مهمی است.

سیده فاطمه ذوالقدر نیز در دیدار با آیت‌الله اعرافی ضمن تقدیر از توجه حوزه‌های علمیه به جذب و آموزش دختران و تربیت آنها به عنوان مبلغ، اظهار کرد: هر زمانی که بین حوزه و دانشگاه فاصله افتاده دشمن توانسته نفوذ و سوء استفاده کند. لذا مسأله مهم این است که ارتباط بین حوزه و دانشگاه حفظ شود.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین بر نقش دانشجویان ایرانی و خارج از کشور در جهت تحقق موضوع صدور انقلاب به عنوان یکی از اهداف جمهوری اسلامی تأکید کرد و گفت که باید جلوی تبلیغات سوء برای دلسرد کردن جوانان و شکاف انداختن بین حوزه و دانشگاه گرفته شود.

جمشید جعفرپور نیز در این دیدار نظریه‌سازی و نظریه‌پردازی را مهمترین مطالبه از حوزه‌های علمیه عنوان و خاطرنشان کرد: ما گفتمان انقلاب اسلامی را از حوزه‌ها توقع داریم و معتقدیم که حوزه‌ها باید به نیازهای جاری جامعه پاسخگو باشند. مثلاً بحث بانکداری و مسائل اقتصادی مطرح می‌شود باید نظرات متنوعی از حوزه‌های علمیه شنیده شود و نهایتاً به سمت یک نظریه جامع و غالب در این زمینه دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: موضوع استقلال حوزه‌ها نیز بحثی است که نیاز به رمزگشایی دارد. در برخی موارد پشتیبانی سخت‌افزاری از حوزه‌ها با دیدگاهی به عنوان استقلال حوزه پس زده می‌شود. البته ما هم معتقدیم که حوزه در برنامه‌ریزی، جهت‌گیری و محتوا مستقل است و دولت‌ها نباید در آن دخالتی داشته اشند اما در پشتیبانی‌ها آیا آنقدری که به دانشگاه تهران کمک می‌کنیم نباید به حوزه‌های علمیه سراسر کشور کمک کنیم؟

طباطبایی نژاد نیز کادرسازی برای نظام را از موارد فراموش شده در جمهوری اسلامی ایران عنوان و خاطرنشان کرد: ما در آینده‌ای که برای نظام ترسیم کرده‌ایم تصویری از کادر انقلابی، جوانان انقلابی و کسانی که دلسوز، دانا و پا به میدان باشند نداریم. در حالی که حوزه‌های علمیه می‌توانند قدمی موثری در این زمینه بردارند.

این نماینده روحانی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه حضور چهره‌های مذهبی و روحانی در مجلس در هر دوره کمتر می‌شود،‌یادآور شد: احساس کمبود وزن روحانیت در مجلس ناخوشایند است. ما معتقدیم کادرسازی در نظام جمهوری اسلامی ایران باید در حوزه‌ها شکل بگیرد. در حال حاضر در استان‌ها و شهرستان‌ها احساس فقدان روحانیون موثر را داریم و معتقدیم که روحانیون موثر حوزه باید در شهرستان‌ها و استان‌های مختلف حضور یابند.

مهدی شیخ، نماینده تهران نیز در این دیدار تربیت محوری را ویژگی مثبت حوزه علمیه عنوان کرد و گفت: بیشترین انتظار جامعه از یک روحانی اخلاق و سلوک اوست. اگر مردم سلوک معنوی، اخلاص و ازخودگذشتگی یک روحانی را ببینند خیلی چیزها را از او می‌پذیرند. اما اگر ما مجهز به دنیایی از علم و استدلال باشیم  اما مردم آن سلوک را در ما نبینند چیزی از ما نمی‌پذیرند. ما گاهی این آرمان‌ها را در طلبه‌های جدید نمی‌بینیم و امیدواریم در این زمینه تلاش بیشتری صورت گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سالک نایب رئیس کمیسیون فرهنگی نیز در این دیدار تقویت زیرساخت‌های فرهنگی از جمله حوزه علمیه را سیاست کمیسیون فرهنگی در دوره گذشته عنوان کرد و گفت: من فکر می‌کنم در دوره نهم مجلس تحول خوبی در این زمینه شکل گرفت و این روند باید در دوره فعلی ادامه یابد.

وی با تأکید بر لزوم ‌آسیب‌شناسی در حوزه برای شبکه‌های نفوذ در حوزه‌های علمیه به ویژه قم، خاطرنشان کرد: همچنین باید برای حضور در فضای مجازی و ارائه معارف دینی تلاش کنیم. امروز آمریکا از دو طریق یعنی بستن قراردادها و توسعه فساد با استفاده از ابزار تکنولوژی وارد می‌شود و ما باید به این موضوع توجه ویژه‌ای نشان دهیم.

سالک توجه به طلاب تحصیلکرده،‌ تقویت ارتباط آنها با مدیریت حوزه، حضور اساتید شیعه در حوزه‌های علمیه اهل سنت، تأمین امام جماعت برای مساجد سراسر کشور و تدوین کتاب جامع برای معرفی اسلام انقلابی و ارائه آن به سفرا را از دیگر مطالبات از حوزه علمیه عنوان کرد.

اصغر مسعودی، عضو کمیسیون فرهنگی نیز در این دیدار با تأکید بر لزوم مقابله با افراطی‌گری از طرح برخی سخنان ضد تقریب مذاهب در برخی هیأت‌ها انتقاد کرد و گفت: مشکلات اقتصادی مسأله اصلی امروز جامعه است و حوزه‌های علمیه باید مبانی لازم را در این رابطه از جمله در موضوع بانکداری اسلامی ارائه کنند و پشتوانه آن باشند.

طیبه سیاوشی نماینده تهران نیز در این دیدار با اشاره به حضور 17 زن در دوره دهم مجلس، خاطرنشان کرد: تلاش ما تبیین مسائل زنان و خانواده در چارچوب نص قرآن و روایات و به دور از افراط و تفریط است. چرا که ما معتقدیم خانواده هسته مقدس و مرکزی جامعه ما محسوب می‌شود و به شدت دچار بحران شده و تلاش می‌کنیم از جنبه نظارت و قانون‌گذاری وارد شویم.

وی گفت که در این زمینه نیازمند کمک سایر دستگاه‌ها به ویژه حوزه‌ها هستیم.

احد آزادی‌خواه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی نیز در این دیدار کاربردی کردن سیستم آموزش را گمشده جامعه عنوان و خاطرنشان کرد: اگر افراد در جامعه هدفمند تربیت شوند نیازهای فکری جامعه هم پاسخ داده می‌شود و بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. امروز جای پژوهش در حوزه‌های علمیه خالی است و طلاب باید به جای آموزش محور بودن به سمت پژوهش محور بودن حرکت کنند.

نصرالله پژمانفر، ‌رئیس کمیسیون فرهنگی نیز در این دیدار اظهار کرد: ما پرچمی را در دنیا به دست گرفته‌ایم که انتظارات گسترده‌ای را در جهان اسلام ایجاد کرده است. ما با گفتمان انقلاب این موضوع را مطرح کرده‌ایم که دین توان پاسخگویی به تمام سوالات بشر را دارد و تنها راه برون‌رفت از مسائل است.

وی با بیان اینکه موج گرایش به اسلام‌خواهی در دنیا در حال گسترش است، تأکید کرد: با گذشت 37 سال از انقلاب اسلامی فرصت‌های زیادی برا ما ایجاد شده و از طرفی ما هنوز با جایی که باید به آن برسیم فاصله داریم. اگرچه معتقدیم حوزه‌های علمیه می‌توانند در این زمینه موثر باشند و نیاز است که تعامل حوزه‌ها با مجلس تقویت شود.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین