|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
کد خبر: ۱۳۶۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
محمد علی‌پور، نویسنده این برنامه هم با اشاره به فضای مجازی و تاثیر آن در نگارش این مجموعه گفت:‌ «از همان ابتدا از این گروه خواستم که محتوای کار خود را در اختیارم قرار دهند. برای مثال فضای مجازی پاک یکی از موضوعاتی بود که توسط آنها به من ارائه شد و من آن را به قالب نمایشی برده و از نگاه کودک و خانواده قصه‌ای برای آن ساختم.
نشست رسانه‌ای سری دوم مجموعه «محله گل و بلبل» با حضور داریوش فرضیایی (عمو پورنگ)، مسلم آقاجان‌زاده، تهیه‌کننده، احمد علی‌پور، کارگردان، محمد علی‌پور، نویسنده و مهدی نیامنش، مدیرعامل زیست بوم مجازی درسا و سرمایه‌گذار مجموعه و جمعی از خبرنگاران برگزار شد و عوامل از چگونگی ساخت مجموعه و دغدغه‌های‌شان برای برنامه‌های کودکان گفتند.

در ابتدای این نشست که در خیابان اصلی محله گل و بلبل برگزار شد، مهدی نیامنش، مدیرعامل زیست بوم مجازی درسا و سرمایه‌گذار مجموعه از تاثیر اینترنت و فضای مجازی در جامعه گفت: «19 میلیون نوجوان در ایران از اینترنت استفاده می‌کنند و تعداد بسیاری از آنها نحوه استفاده صحیح از این فضا را بلد نیستند. در این میان پلیس فتا طی گزارشی اعلام کرده: 60 درصد از روابط نامشروع از فضای مجازی آغاز می‌شود. خبرهای ناگوار زیادی در این زمینه شنیده‌ایم؛ مثلا به تازگی 130 نفر در کشور روسیه در فضای مجازی تصمیم به خودکشی می‌گیرند و این اتفاق هولناک می‌افتد... چند روز پیش 2 دختر 13 ساله تحت تاثیر گروهی تلگرامی که اعلام کرده بود قبل از پرش از ارتفاع و خودکشی، عکسی سلفی از خود بیاندازند، زندگی خودشان را پایان دادند... این‌ها تنها قسمت کوچکی از تاثیرهای دنیا مجازی روی آدم‌های تمام دنیاست و مختص به ایران هم نیست.»

وی افزود: «این موضوع دغدغه مهمی برای اغلب خانواده‌ها شده و واقعیت این است که بچه‌ها در استفاده از فضای مجازی از بزرگ‌ترها جلوتر هستند و بزرگترها دانش حضور در فضای مجازی را ندارند. متأسفانه بچه‌های ما فقط در بخش مهارت‌های دیجیتالی از بزرگتر‌ها‌شان جلوترند و مهارت زندگی در فضای مجازی را یاد نگرفته‌اند. شرکت زیست‌بوم مجازی درسا در حقیقت می‌خواهد بین خانواده‌ها و فرزندان‌شان قرار بگیرد و در فضای مجازی آنها را یاری کند. برهمین اساس شعار درسا دانایی، رشد، سرگرمی و اینترنت پاک است.»



تقابل میان خیر و شر

در ادامه مسلم آقاجان‌زاده، تهیه‌کننده این مجموعه درباره سرمایه‌گذار، لوکیشن و چند و چون شکل «محله گل و بلبل» گفت: «درمورد تفاوت سری دوم «محله گل و بلبل» که از هفته گذشته کلید خورد با سری اول می‌توانم به اسپانسر اشاره کنم. شهرداری تهران حامی مالی ما در سری اول مجموعه بود و دغدغه ما، آموزش مسائل شهروندی و شعار ما: آسمان آبی، زمین پاک بود. زیست‌بوم درسا اسپانسر سری دوم مجموعه است و با توجه به فعالیت این شرکت در زمینه فعالیت‌های مجازی و فرهنگ‌سازی استفاده کودکان از اینترنت، دغدغه سری جدید «محله گل و بلبل» آموزش کودکان و البته خانواده برای استفاده درست از فضای مجازی است.»

وی درمورد لوکیشن و تغییرات نسبت به سری اول هم گفت: «در سری دوم چندین دکور به این مجموعه اضافه شده است. خانه گلدون‌خان و نازخاتون همراه چهار عروسک و همچنین خانه آقای خوشحال همراه همسرش اشاره کرد. در ادامه نیز گل‌فروشی این محله به مغازه تبدیل شده که شریک آن پدربزرگ عموپورنگ است. همچنین در سری جدید ملیکا شریفی‌نیا در نقش نازخاتون همسر گلدون‌خان را ایفا می‌کند و سارا خوئینی‌ها نقش همسر نادر سلیمانی را دارد. شخصیت دیگری به نام برفک با بازی مجید سیاری به این مجموعه اضافه شده است که در حقیقت شمایلی از شیطان دارد و برای نشان دادن تقابل میان خیر و شر به مجموعه اضافه شده است. در بخش گل‌فروشی نیز که به مغازه‌ای تبدیل شده فرهاد بشارتی نقش پدربزرگ پوررنگ را ایفا می‌کند.»

این فکر می‌کردم اینجا گیلاسم!

در ادامه نشست، داریوش فرضیایی، عمو پورنگ پس از مواجهه با سوال یکی از خبرنگاران درمورد دلایل حضورش در این مجموعه با خنده گفت: «خیلی خوشحالم که از من سوال کردید چون داشتم به این فکر می‌کردم اینجا گیلاسم! از همه سوال شد جز من... جدای از شوخی، خیلی خوشحالم که با سری جدید «محله گل و بلبل» سراغ دغدغه خانواده‌ها رفته‌ایم. معتقدم که بزرگترها در فضای مجازی از بچه‌ها عقب‌تر هستند و فقط فعل: نکن... استفاده می‌کنند.. در حالی که باید سواد مجازی‌شان را بالا ببرند. متاسفانه فضای مجازی سرگرمی خوبی برای بچه‌ها شده و خانواده‌ها را هم راحت‌تر کرده اما همین موضوع باعث ایجاد مشکلاتی در آینده و تربیت فرزندان خواهد شد.»

دوست دارم مخاطب را غافلگیر کنم

احمد علی‌پور، کارگردان محله «گل و بلبل»هم درباره سری جدید این مجموعه گفت: «همیشه دوست داشته‌ام که مخاطب را غافلگیر کنم اما متأسفانه فضای مجازی امکان غافلگیری مخاطب را از ما سلب کرده و عکس‌های عوامل سر صحنه و پخش آن در فضای مجازی تبدیل به بلای جان‌ام شده است. گروه سازنده برنامه «پوررنگ» همیشه واژه بهتر شدن را در رأس اهدافش قرار داده و در حال حاضر تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا اتفاق‌های بهتری را رقم زنیم و با استفاده از جلوه‌های ویژه بصری فضای جدیدی را به مخاطب ارائه دهیم. درمورد شخصیت‌های سری جدید باید بگویم که در محله گل و بلبل از خانواده گلدون زیاد صحبت می‌کردیم و حالا تصمیم گرفته‌ایم خانواده‌ها را گسترش داده و خانه‌‌ای نیز برای آن‌ها ساخته‌ایم. چهار عروسک در این سری حضور دارند که در اصل فرزندان گلدون و نازخاتون هستند. طراح و سازنده این عروسک‌ها محمد اعلمی است همچنین چهار بازیگر کودک نیز داریم که عرفان برزین یکی از آنها است.

کودک با تکرار یک موضوع آن را به خاطر می‌سپرد

محمد علی‌پور، نویسنده این برنامه هم با اشاره به فضای مجازی و تاثیر آن در نگارش این مجموعه گفت:‌ «از همان ابتدا از این گروه خواستم که محتوای کار خود را در اختیارم قرار دهند. برای مثال فضای مجازی پاک یکی از موضوعاتی بود که توسط آنها به من ارائه شد و من آن را به قالب نمایشی برده و از نگاه کودک و خانواده قصه‌ای برای آن ساختم. همچنین یک گروه مشاوره و روان‌شناسی کودک نیز در کنار ما حضور دارند و در این زمینه به ما مشورت می‌دهند. اغلب موضوع‌های‌مان را از سبک زندگی می‌گیریم. در این 90 قسمت بیش از 50 موضوع دغدغه در فضای مجازی بیان کردیم. اما نکته‌ای وجود دارد و آن اصل تکرار است: مخاطب کودک اغلب با تکرار یک موضوع آن را به خاطر می‌سپرد. برای مثال زمانی که ما بچه بودیم برنامه‌ای تحت عنوان محله بهداشت پخش می‌شد و در آن شخصیت‌هایی حضور داشتند که برخی موارد را به کودکان آموزش می‌دادند. معتقدم برخی شعارها و آموزش‌ها برای اینکه اثرگذار باشند باید تکرار شوند.»

«محله گل و بلبل»

سری دوم «محله گل و بلبل» از جمعه‌شب، مصادف با شب میلاد پیامبر ساعت 19:30 روی آنتن شبکه دو می‌رود. قرار است هر هفته چهار قسمت از این مجموعه 90 قسمتی در روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه پخش شود.

نادر سلیمانی، سارا خوئینی‌ها، بهنوش بختیاری، حدیث فولادوند، امیر نوری، ملیکا شریفی‌نیا و مجید سیاری از بازیگران سری جدید مجموعه «محله گل و بلبل» هستند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین