|
|
امروز: جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۱
کد خبر: ۱۳۶۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۰
یک پایگاه خبری با اشاره به اینکه ترامپ چشمش را به خطرات پیش روی آمریکا بسته است، نوشت سیا به شدت نگران توهین‌های علنی ترامپ به نهادهای اطلاعاتی آمریکا و به دنبال راهی است که بتواند ترامپ را متقاعد به حرف شنوی کند.
  یک پایگاه خبری با اشاره به اینکه ترامپ چشمش را به خطرات پیش روی آمریکا بسته است، نوشت سیا به شدت نگران توهین‌های علنی ترامپ به نهادهای اطلاعاتی آمریکا و به دنبال راهی است که بتواند ترامپ را متقاعد به حرف شنوی کند.

پایگاه خبری تحلیلی «پولیتیکو» در گزارشی به نگرانی سیا از موضع «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا در برابر سازمان های اطلاعاتی این کشور پرداخته و این سوال را مطرح کرده است که: چگونه می توان به رئیس جمهوری که از باور حرف های شما سر باز می زند، راهنمایی داد؟

بر این اساس، واکنش ترامپ به انتشار گزارش اخیر سیا مبنی بر دخالت روسیه در نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، جامعه جاسوسی آمریکا را گیج کرده و این سازمان ها به دنبال راهی هستند که بتوانند اعتماد و حرف شنوی رئیس جمهور آتی کشورشان را به دست بیاورند.

بعد از آنکه روزنامه «واشنگتن پست» گزارش سیا مبنی بر تلاش مسکو در پیروزی ترامپ را منتشر کرد، تیم انتقال قدرت ترامپ با صدور بیانیه ای این گزارش سیا را با ادعاهای ناقصی که به حمله آمریکا به عراق در سال 2003میلادی منجر شد، مقایسه و اعلام کرد که چنین گزارشی از سوی همان کسانی منتشر می شود که می گفتند صدام حسین تسلیحات کشتار جمعی دارد.

برخی نیز ابراز نگرانی کرده اند که توهین های به شدت علنی ترامپ به نهادهای اطلاعاتی آمریکا نهایتا به تضعیف روحیه اعضای این سازمان منجر می شود و به عملکرد سیا جنبه سیاسی می دهد و جایگاه این سازمان را در جهان تخریب می کند و این سوال را به وجود می آورد که چرا وقتی رئیس جمهور آمریکا حرف مقامات اطلاعاتی کشورش را باور نمی کند، کشورهای دیگر باور کنند؟

مواضع ترامپ که یک تاجر حرفه ای است و هیچ تجربه ای از مسائل مرتبط با امنیت ملی ندارد، مقامات اطلاعاتی آمریکا را نگران کرده است. از جمله اینکه ترامپ از شکنجه حمایت و اعلام کرده است که کشتن اعضای خانواده تروریست ها مشکلی ندارد.

پولیتیکو در ادامه نوشت که اقدام ترامپ در انتخاب «مایکل فلین» ژنرال بازنشسته آمریکایی در سمت مشاور امنیت ملی آمریکا نیز نگرانی ناظران را در پی داشته است.
فلین به ترویج تئوری های توطئه در شبکه اجتماعی توئیتر می پردازد.

از طرف دیگر، بی میلی آشکار ترامپ به برگزاری جلسات توجیهی اطلاعاتی روزانه نیز به نگرانی ها درباره اینکه وی چشمش را به خطرات پیش روی آمریکا بسته، دامن زده است.
ترامپ اولین رئیس جمهور آمریکا نیست که به نهادهای اطلاعاتی کشورش بی اعتماد است.

این در حالیست که سیا از زمان حمله به عراق و انتشار گزارش هایی مبنی بر استفاده این سازمان از روش شکنجه غرق مصنوعی و سایر تکنیک های شکنجه، به سختی تلاش کرده است تا جایگاه خود را در دید مردم احیا کند.

«ریچارد نیکسون» رئیس جمهور اسبق آمریکا نیز موضعی عمیقا خصمانه در قبال سیا داشت اما با این حال، نیکسون، معاون سابق رئیس جمهور و قانونگذار سابق آمریکا بود که نهایتا وارد کاخ سفید شد و در مقایسه با ترامپ، اطلاعات زیادی درباره مسائل خارجی و تجربه حکومتی داشت.

پولیتیکو با اشاره به سوء ظن عمیق و طولانی مدت نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره روسیه نوشت که بعید است که ترامپ بخواهد این سوء ظن ها را ریشه کن کند.

از طرف دیگر مشخص نیست که آیا ترامپ اسناد فوق محرمانه مربوط به گزارش دهی روزانه نهادهای اطلاعاتی آمریکا را که هدف از آنها خدمت به رئیس جمهور و مشاوران او است، می خواند یا خیر.

برخی از منابع وابسته به نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره اینکه ترامپ می تواند اسناد محرمانه را مخفی نگه دارد یا خیر، ابراز نگرانی کرده اند.

«دیوید پریس» مامور سابق اطلاعاتی آمریکا می گوید که نیکسون رئیس جمهوری بود که سیا نتوانست وی را متقاعد کند که حتی یک جلسه گزارش دهی رو در رو با وی برگزار کند و این گزارش ها را به صورت اسناد نوشته شده در اختیار تیم نیکسون قرار می داد اما در پایان دوره ریاست نیکسون تمام این اسناد در قالب نامه هایی باز نشده به سیا بازگردانده شد.
منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین