|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۱۳۶۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۳
'هوای تهران و کلانشهرها آلوده است'، جمله ای است که در طی چند سال گذشته با گوش پایتخت نشینان و ساکنان برخی کلانشهرها آشنا و عجین شده است، اما بررسی و مقایسه وضعیت آلودگی هوا در تهران در سال های 95 و 92 ناگفته هایی به همراه دارد.
 'هوای تهران و کلانشهرها آلوده است'، جمله ای است که در طی چند سال گذشته با گوش پایتخت نشینان و ساکنان برخی کلانشهرها آشنا و عجین شده است، اما بررسی و مقایسه وضعیت آلودگی هوا در تهران در سال های 95 و 92 ناگفته هایی به همراه دارد.

سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یکی از 16 دستگاه متولی کاهش آلودگی هوا از سال 92 تاکنون تدابیر و اقداماتی را در این زمینه اتخاذ کرده است که شامل حذف بنزین پتروشیمی، استاندارد یورو 4 برای سوخت، توزیع سوخت استاندارد در کلانشهرها، استاندارد یورو 4 برای تولید خودرو و جلوگیری از شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری از ابتدای مهرماه است و بر اساس شواهد، این اقدامات تا حد زیادی در کاهش آلودگی هوا موثر واقع شده اند.

'سعید متصدی' معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در صفحه تلگرامی خود آماری مقایسه ای از وضعیت کیفی هوای تهران از فروردین تا 20 آذر ماه سال 95 و مدت مشابه در سال های94 و 92 ارائه کرده است که نشان از بهبود وضعیت هوا دارد.

به گفته متصدی، در سال 1395 تهران تاکنون ١٣ روز پاک، 204 روز سالم، 44 روز ناسالم برای گروه های حساس و 5 روز ناسالم داشته است.

در بازه زمانی اول فروردین تا 20 آذر در سال 1394، 14 روز پاک، 188 روز سالم، 61 روز ناسالم برای گروه های حساس و 2 روز ناسالم و 1 روز بسیار ناسالم در تهران گزارش شده بود.

اما در سال 1392 روزهای پاک ٣ روز، 164 روز سالم، 95 روز ناسالم برای گروه های حساس و4 روز ناسالم بود.

*** آلودگی هوا؛ نقش انسان و طبیعت

اساسا در بروز و گسترش آلودگی هوا دو عامل انسانی و طبیعی دخیل است، عامل انسانی مانند استفاده مداوم از خودروی شخصی، عدم معاینه فنی خودرو، استفاده نکردن از خودروهای استاندارد و حتی وجود صنایع آلاینده و عامل طبیعی پدیده اینورژن یا همان وارونگی دما است.

بروز پدیده وارونگی دما یا اینورژن در فصول سرد سال، امری طبیعی است، در این شرایط جای هوای گرم و سرد جابجا می شود یعنی هوای سرد پایین و هوای گرم بالای جو قرار می گیرد که مانند چتری روی شهر را می پوشاند و مانع جابجایی هوا و آلودگی می شود، البته با بالا امدن روز و گرم شدن این پدیده خودبخود از بین می رود.

به گزارش ایرنا، حال اگر در این وضعیت تدابیر خاصی همچون خودداری از استفاده از خودروی شخصی اتخاذ نشود، به طور مداوم به حجم آلودگی افزوده می شود.

بر این اساس، هوای پاک و سالم همکاری همه گروه های مردم در این راستا، اتخاذ و اجرای سیاست های مقتضی از سوی دولتی ها و برخورد با متخلفان را می طلبد؛ رویکردی که پیگیری شده و از آمار مربوط به سال 95 برمی آید که نتیجه بخش بوده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین